KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tištěná čísla    4/2013 - červenec - srpen

4/2013 - červenec - srpen

Editorial

Jak se „legálně“ kupují zakázky…

Stavební firmy prý dostávají aktuálně za svou práci zaplaceno o více než pětinu méně ve srovnání s obdobím před krizí. Větší část tohoto propadu musí pokrýt z interních zdrojů. Podle ředitelů stavebních firem dostaly největší zásah marže, které jsou u některých zakázek už i záporné. Toto je zásadní sdělení poslední Kvartální analýzy Českého stavebnictví, kterou pravidelně připravuje společnost CEEC Research ve spolupráci s poradenskou společností KPMG Česká republika. Co tento žalostný fakt znamená v praxi?

Realizační cena staveb klesla od počátku krize v průměru o 23 procent. Kvůli tvrdému konkurenčnímu boji jsou stavební firmy nuceny větší část tohoto propadu pokrýt interně, což některým z nich způsobuje i existenční problémy. Jak ukazují výsledky rozhovorů s řediteli stavebních firem, největší dopad byl podle nich do marží jejich firem (potvrzuje 96 % ředitelů). Ty se oproti období před krizí výrazně snížily, v některých případech se dostaly i do záporu, což znamená, že některé firmy své zakázky dotují. Podle Jiřího Vacka, ředitele analytické společnosti CEEC Research se na trhu objevil možná ne úplně nový termín, zato ale se zcela novým významem: „Zakázku jsme si koupili“. Což nemá nic společného s korupcí, ale s tím, že pro získání zakázky musela firma nabídnout takovou cenu, která je nižší, než náklady nutné k její realizaci a rozdíl pak firma reálně doplatí. Firmy, které realizují i zakázky, jejichž náklady jsou vyšší než dohodnutá cena, tj. zakázku dotují, získávají prostředky k takovýmto krokům z jiných ziskovějších zakázek, případně, pokud je nemají, financují vše ušetřeným ziskem z minulých let nebo, v horším případě, bankovním úvěrem. Praktický výsledek tohoto nového „trendu“ je možno vidět například při aktuálním průběhu rekonstrukce nejdražší dálnice na světě – D1. Vysoutěžit za co nejméně a na vícenákladech vyhnat cenu. Kdo je tady Dařbuján a kdo Pandrhola, ale není zase až tak úplně jasné. V řadě případů totiž dochází k přenosu snížených cen na subdodavatele, kteří mají omezené možnosti obrany. Tato praxe vede k růstu rizika pro bezproblémové dodání zakázky napříč celým řetězcem a v konečném důsledku ohrožuje původní záměr zadavatele. Klidné spaní by ale neměli mít ani projektanti. Naprostá většina ředitelů stavebních firem totiž současně uvádí, že samotná dokumentace k realizaci staveb je v řadě případů nekvalitní nebo nedostatečně detailně připravená, a až v 44 % případů tyto nedostatky vedou ke vzniku vícenákladů. Za hlavní důvody pro vznik vícenákladů firmy označují zejména nekvalitně zpracovanou zadávací dokumentaci investora pro výběrové řízení a rovněž také špatnou předprojektovou přípravu.

Prázdniny skončily, vítejte v realitě!

Bc. Vítězslav Fejfar, šéfredaktor,
fejfar@konstrukce‑media.cz 

Obsah

Investiční celky - Městský stadion Ostrava

Investiční celky – Campus Science Park

O čem se mluví

Projektování konstrukcí

Montáž konstrukcí

Rozhovor

Strojírenství

Ekonomika staveb a development

Svařování a dělení materiálů

Zajímavosti z oboru

Partneři

Komerční prezentace

Související obsah (tištěná média)

4/2013 - Halové a střešní konstrukce
4/2013
Halové a střešní konstrukce

Předplatné

Časopis KONSTRUKCE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.

Inzerenti

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice