Morcinek, s. r. o. – vybrané ocelové konstrukce IVC v Třinci
Rubrika: Výroba a montáž konstrukcí
Pro stavbu nového IVC v Třinci společnost Morcinek, s. r. o., Středisko zámečnické výroby, dodávalo ocelové konstrukce a některé další komponenty stavby. Zejména se jednalo o ocelové konstrukce cvičné věže, požárních skluzů nebo konstrukcí pro vzduchotechniku. Součástí dodávek na IVC v Třinci byly také stavební práce, které zajišťovalo středisko stavební výroby.
Konstrukce cvičné věže byla pojata jako rozebíratelný ocelový skelet z uzavřených ocelových profilů. Budoucí uživatel si vymínil pozdější možnost konstrukci rozebrat a po částech převézt na jiné místo, kde by mohla plnit další funkci (např. pro hasičské soutěže). Návrh a stavba konstrukce striktně vycházela z „Pravidel požárního sportu“ ze Sbírky interních aktů řízení generálního ředitele HZS ČR – 17/2010. Při dodávce věže jsme zužitkovali předchozí zkušenosti z obdobné stavby, jmenovitě stavby rozhledny v Koutech nad Desnou na Medvědí hoře.
Cvičná věž samotná má půdorysné rozměry 4,2 × 2,5 m a je vysoká 14,5 m nad terénem. Cvičná věž je složena z pěti segmentů. Čtyři spodní segmenty představují každý jedno patro. Poslední segment je střešní. Výška spodních segmentů činí 3,3 m. Výška posledního střešního segmentu je 1,2 m. Spodní segmenty se vždy skládají ze čtyř bočních stěn, podlahy, příčníku pro kotvení schodiště a schodiště se zábradlím. Střešní segment se skládá ze čtyř stěn a střešní konstrukce. Součásti cvičné věže jsou také dvě vzpěry, které zajišťují celou konstrukci proti vodorovným účinkům. Vzpěry vedou mezi 2. NP a 3. NP pod úhlem 45˚. Ztužující funkci plní vzpěry a ocelové diagonály ve stěnách jednotlivých segmentů. Celá konstrukce cvičné věže je kotvena k předem připraveným základovým konstrukcím. Výplně stěn a podlaha jsou dřevěné. Hlavní nosné prvky (sloupy příčníky a podlahové nosníky) jsou z uzavřeného ocelového čtvercového profilu 120 × 120 × 4 mm. Diagonály ve stěnách jsou z uzavřeného ocelového čtvercového profilu 45 × 45 × 3 mm. Vzpěry jsou tvořeny uzavřeným ocelovým obdélníkovým profilem 220 × 120 × 6,3 mm. Rameno schodiště je z plechu tl. 10 mm. Schodišťové stupně tvoří pororošty výšky 30 mm. Součástí věže je také záchytný bezpečnostní systém. Tento systém najdeme v 2. NP věže. K bočním stěnám jsou kotveny konzoly z profilu 120 × 120 × 4 mm s trubkou, na které je přichycena záchranná síť. Všechny ocelové prvky jsou opatřeny žárovým zinkováním. Dřevěné prvky jsou chráněny několikanásobným nátěrem venkovního impregnačního laku ve hnědém odstínu.
Další zajímavou konstrukcí pro IVC byla dodávka a montáž požárních skluzů. Návrh vycházel z dílny architektů. Konstrukce skluzu je pojata jako ocelová konstrukce s ohýbaných uzavřených ocelových profilů s povrchovou úpravou žárovým zinkováním. Podlaha skluzu je z nerezového plechu tl. 5 mm. Výplně stěn jsou ze zinkovaného tahokovu. Vlastní skluzy tvoří nerezové kruhové trubky rozměru 219 × 8 mm o jednotlivých délkách cca 7,5 m. Povrch skluzu musel být, s ohledem k účelu, vhodně celoplošně povrchově upraven. Skluzy překonávají úroveň z 3. NP do 2. NP a přes plošinu do 1. NP k výjezdovým vozidlům.
Motiv využití tahokovu, jako zajímavého architektonického prvku, je ve stavbě použit například i při kapotování krytů radiátorů.
Dodávka konstrukcí prošla náročnou výstupní kontrolou jak ze strany generálního dodavatele, tak ze strany HZS MSK. Jsme pochopitelně rádi, že dodávku těchto vybraných ocelových konstrukcí mohla realizovat společnost z regionu Třinecka.
Morcinek, s. r. o. – Selected Steel Structures in Integrated Dispatch Centre (IDC) in Třinec
For the new IDC in Třinec, company Morcinek, s. r. o. supplied steel structures and some of the other components of the construction; in particular, the steel structure of the training tower, slide fire escapes or air conditioning structures. Construction works provided by Středisko stavební výroby (Centre for Construction Productions) were part of the supplies for IDC in Třinec as well.
Autor
Související články
- Dřevěné konstrukce a opláštění IVC Třinec (30.9.2016)
- Integrované výjezdové centrum v Třinci (29.9.2016)