KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Realizace    Výroba a montáž konstrukcí    Zahraniční realizace společnosti Bögl a Krýsl, k. s.

Zahraniční realizace společnosti Bögl a Krýsl, k. s.

Publikováno: 2.2.2015
Rubrika: Výroba a montáž konstrukcí

Celá řada firem se úspěšně prosazuje i v zahraničí. Nejinak je tomu i u společnosti Bögl a Krýsl, k. s. Článek představuje několik zajímavých mostních staveb, na kterých se firma podílela v posledních letech.

MOST SUNDSVALL VE ŠVÉDSKU

Hmotnost ocelové konstrukce

23 000 tun S355
Délka mostu

2 400 m, z toho 1 422 m je výhradně z oceli S355 s délky polí přes fjord od 88 m do 170 m ve výšce mostu nad hladinou moře až 33 m

Počet polí 11

Termín výstavby montáže OK mostu

září 2012 – květen 2014

Most ve městě Sundsvall ve Švédsku překlenuje mořský záliv 400 km severně od Stockholmu.

Most je tvořen ocelovým komorovým spojitým nosníkem o jedenácti polích, podpíraný na pilířích s pomocí šikmých vzpěr. Mostní konstrukce je ve směrovém i výškovém oblouku. Délka mostu je 2,4 km, výška mostní konstrukce nad hladinou je cca 33 m. Průřez ocelové komory má po celé délce proměnnou výšku i šířku tak, že je na koncových opěrách nejširší (38,4 a 36,9 m) a nejnižší (3,3 m) a ve středním poli nejužší (26,5 m) a nejvyšší (5,8 m). Rozpětí středního nejdelšího pole je 170 m. Pro zhotovení ocelové nosné mostní konstrukce bylo použito celkem 23 000 tun oceli třídy S355.

Mostní konstrukce nad krajními poli byla sestavena a smontována na pevných podpěrných věžích. Nad druhým až desátým polem byly montovány pomocí speciálního námořního jeřábu mostní sekce délky 90 až 160 metrů o hmotnosti až 2 300 tun, dopravené na pontonu z předmontážního staveniště v polském Szczecinie. Na předmontážní staveniště do Szczecina byly na celkem 42 lodích pro zhotovení devíti mostních sekcí dopraveny z německého města Senghental mostní dílce o celkové hmotnosti 17 900 tun. Ve Szczecinie současně probíhala instalace trub parovodu a obslužných plošin nacházejících se uvnitř mostních sekcí, vnější antitikorozní ochrana a částečná instalace svodidel. Takto vystrojené sekce mostu byly nad řekou Odrou osazeny na pontony a dopraveny do Švédska k zamontování na pilíře.

Zde byly jednotlivé sekce pomocí speciálního lodního jeřábu o nosnosti 1 700 tun na jedné straně a hydraulického lanového systému (lícen) o nosnosti 2 × 650 tun, umístěných na konzolách již smontovaného mostu postupně vyzdviženy z pontonu a přesnou synchronizovanou manipulací vyzdviženy do mostního otvoru na úroveň již smontované části mostu. Vyzdvižený mostní segment byl uložen na další pilíř a přivařen ke stávající konstrukci mostu. Most ve Švédsku byl montován současně z levého a pravého břehu mořského zálivu. Montáž mostu byla zahájena v červenci 2013 a dokončena v červu 2014. Pracovníci fy Bögl a Krýsl, k. s. závod Ostrava se podíleli na svařovacích a montážních pracích, na kompletaci výrobních dílců do větších montážních celků o délce až 160 m a hmotnosti až 2 300 tun, jejich příčném zásunu na pontony, a také na vlastní montáži OK mostu a dokončovacích pracích.

MOST PŘES ŘEKU RÝN V NIZOZEMSKÉM NIJMEGENU

Hmotnost OK obloukového mostu

7 000 tun
Celková délka mostu

1 825 m, z toho je přes řeku Rýn ocelobetonová spřažená konstrukce obloukového mostu v délce 285 m a výšce oblouku 60 m

Termín výstavby montáže OK mostu

květen 2011 – listopad 2013

Jedná se o jeden z nejdelších ocelových obloukových mostů v Evropě. Ve výrobním závodě mostárny společnosti Max Bögl v Sengenthalu se vyráběly ocelové dílce mostu a byly postupně dopravovány na lodích po kanálech Dunaj – Mohan – Rýn do Nijmegenu. Zde se na předmontážním roštu z výrobních dílců o délce až 17 m a hmotnosti do 160 tun most kompletoval. Před zahájením montáže mostu byly na břehu řeky do země zakopány pod budoucími konci mostu pontony a na nich byly vybudovány věže, do kterých se postupně při montáži mostu zavěsil oblouk mostu i s mostovkou. Po smontování a svaření OK mostu se k v zemi zakopaným pontonům vykopaly od řeky dva kanály, na kterých se pontony s mostem vyvezly pomocí ocelových lan a lícnových zvedáků ukotvených na březích řeky do řeky Rýn a takto uchycený obloukový most se na řece postupně otočil o 90 stupňů a dopravil do polohy nad opěrami mostu. Poté se postupným zaplavením pontonů obloukový most spustil na opěry a osadil se na ložiska na opěrách na březích.

Po demontáži dočasných červených věží se provedlo dokončení montáže všech lan (táhel) mezi obloukem a nosníkem mostovky, dokončila se betonáž mostovky, izolace a živičné vrstvy. Slavnostní otevření mostu proběhlo v listopadu 2013.

Úspěšné dokončení projektu mostu Stadsbrug Nijmegen přes řeku Rýn bylo oceněno německo-holandskou hospodářskou cenou za rok 2013.

Pracovníci fy Bögl a Krýsl, k. s. závod Ostrava se podíleli na svařovacích a montážních pracích výstavby ocelové konstrukce po celou dobu montáže OK obloukového mostu.

MOST NA OBCHVATU PŘES BISKUPICKÝ KANÁL A VÁH

Hmotnost ocelové konstrukce 1 170 tun
Délka ocelové části mostu 243,85 m
Počet polí 3
Nejdelší pole 110 m
Termín výstavby montáže OK mostu říjen 2013 – duben 2014

První dilatační celek přemosťuje Biskupický kanál v Trenčíně. Nosnou konstrukci tvoří spřažený ocelobetonový trámový spojitý nosník komorového průřezu s proměnnou výškou o třech polích (o rozpětích 60,0 m + 116,0 m + 70,0 m). Niveleta od podpory č. 01 ve svislém směru sleduje oblouk poloměru 9 000 m a následně podélný sklon 1,17 %. V příčném směru je sklon OK 2,5 %. Most je přímý, první pole je v přechodnici. Mostovka je spřažená ocelobetonová. ŽB deska mostovky spolupůsobí s ocelovými příčníky, které přenáší zatížení do hlavních nosníků.

Hlavní nosná a vedlejší ocelová konstrukce (hlavní nosníky, příčníky, klínové desky) byly vyrobeny z oceli S355 NL dle STN EN 10025-3. Podružné části ocelové konstrukce (dočasné prvky montážního ztužení) byly vyrobeny z materiálu S235 JR. Spřahovací trny ∅ 19 × 150 (145) jsou z oceli třídy S235 J2G3 + C450.

Nosná konstrukce byla na opěře a pilířích uložena na hrncových ložiscích. Montáž mostu byla navržena tak, že nosná ocelová konstrukce byla montována v mostním otvoru postupně na obou stranách vedle Biskupeckého kanálu na podpěrných věžích typu PIŽMO, na kterých ležely podélné nosníky 2 × HEB800, jenž tvořily hlavní nosné prvky výsuvné dráhy. Ocelová konstrukce proměnlivé výšky a průřezu byla postupně podpírána soustavou pojezdných a kluzných příčníků, na kterých byla později vysunuta ve dvou etapách do středu mostního objektu nad středem Biskupického kanálu. Po podélném zasunutí byly postupně namontovány a svařeny dílce u opěry 01 a podpěry P4. Montáž podpěrné konstrukce, výsuvné dráhy a samotných dílců mostní konstrukce byla prováděna pomocí pojízdného jeřábu HM320P, který pojížděl podél zasouvací dráhy.

Vzhledem k postupné montáži a výsunu OK mostu na zásunové dráze z výrobních dílců a postupného výsunu již smontované části mostu proměnlivého průřezu, bylo nutné sladit práci projektanta a geodeta, jak na dílně firmy Stavokov, tak i na montáži. A to i včetně montérů sestavujících výrobní dílce do montážního celku tak, abychom měli smontovanou ocelovou konstrukci vždy v poloze, která odpovídala projektovaným hodnotám a montážním stavům pro danou fázi montáže.

Při posledním závěrečném výsunu OK mostu, došlo ke spojení obou částí mostu nad Biskupickým kanálem s výškovou a směrovou odchylkou v řádech centimetrů, přičemž rozpětí středního pole nad Biskupickým kanálem bylo 110 m.

Konečná hodnota odchylek středního 110 m pole od projektované hodnoty z RDS po svaření a spuštění na ložiska byla –9 mm v délce a +7 mm v nadvýšení.

International Projects Execution of Bögl a Krýsl, k. s.
Lots of companies successfully establish themselves abroad. Bögl a Krýsl, k. s. represents no exception. The article presents several interesting bridge constructions the company participated in over the last few years.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Sundsvall – zdvih mostního pole z pontonu pomocí lícnových zvedáků a lodního jeřábuSestavení a svaření montážních dílců na výsuvných drahách pro následný transport na pontonech po řece Odře a Baltickém moři do Sundsvallu.Sundsvall most přes záliv před dokončením středního poleMost přes řeku Rýn v Nijmegenu po dokončeníNijmegen – postupné sestavení a montáž obloukového mostu na předmontáži na břehu Rýna, nad pontony zabudovanými v zemi. Na pontonech stojí červené příhradové věže pro zavěšení a transport mostu na pontonech po Rýnu do místa uložení mostu na opěry.Most přes řeku Rýn v Nijmegenu – čelní pohledTrenčín – pohled na montáž mostu z jeřábuPohled na výsun středního pole o délce 110 m přes Biskupický kanál v Trenčíně

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Stavební ocelové konstrukce vyšší třídy provedení (EXC3, EXC4) a technické podmínky jejich výroby v ČRStavební ocelové konstrukce vyšší třídy provedení (EXC3, EXC4) a technické podmínky jejich výroby v ČR (125x)
Současné období (tj. roky 2009 – 2014) je v oboru stavebních ocelových konstrukcí (dle NANDO 2/4) charakterizováno zásad...
PROTAH – certifikovaný systém konstrukčních táhelPROTAH – certifikovaný systém konstrukčních táhel (53x)
PROTAH je systém konstrukčních táhel a doplňků pro použití v konstrukcích pozemních a inženýrských staveb. Systém PROTAH...
Stav ocelových mostů po sto letech užíváníStav ocelových mostů po sto letech užívání (50x)
Jedním z hnacích motorů prudkého industriálního rozvoje v českých zemích na přelomu devatenáctého a dvacátého století by...

NEJlépe hodnocené související články

Rozšíření centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi – VII. etapaRozšíření centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi – VII. etapa (5 b.)
Změna legislativy, resp. zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, který požaduje provádění revize a zkoušky těsnosti nádrží na ...
Stav ocelových mostů po sto letech užíváníStav ocelových mostů po sto letech užívání (5 b.)
Jedním z hnacích motorů prudkého industriálního rozvoje v českých zemích na přelomu devatenáctého a dvacátého století by...
Obnova věže Staroměstské radniceObnova věže Staroměstské radnice (5 b.)
Zakázku na obnovu věže Staroměstské radnice získalo sdružení firem AVERS spol. s r. o. a Subterra a. s. na konci roku 20...

NEJdiskutovanější související články

Most přes Rouštanský potok na obchvatu RouštanMost přes Rouštanský potok na obchvatu Rouštan (1x)
Silnice I/34 (Havlíčkův Brod – Svitavy) je jednou z páteřních komunikací severní části Českomoravské vysočiny. Na své tr...
Trimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na PankráciTrimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na Pankráci (1x)
Předmětem článku je projekt, výroba, montáž a předpínání ocelové superkonstrukce nového objektu Trimaran v Praze na Pank...
Lávka přes řeku Svratku v Brně‑KomárověLávka přes řeku Svratku v Brně‑Komárově (1x)
Lávka pro pěší celkové délky 60,40 m je popsána s ohledem na architektonické a konstrukční řešení a postup stavby. Konst...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice