KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Realizace    Výroba a montáž konstrukcí    Velkorozponové konstrukce z lepeného lamelového dřeva v areálu Elements resort v Šamoríně

Velkorozponové konstrukce z lepeného lamelového dřeva v areálu Elements resort v Šamoríně

Publikováno: 20.12.2015
Rubrika: Výroba a montáž konstrukcí

Třicet kilometrů od Bratislavy vznikl sportovní areál, který se rozkládá na necelých 100 hektarech. Jedná se o soubor staveb rozprostírajících se ve 12 rekreačních zónách s 18 sportovišti. Areál je zaměřen především na parkurové závody koní, ale rovněž nabízí profesionálním a rekreačním sportovcům bazény, atletické dráhy a hřiště v olympijské kvalitě. Největší část areálu zaujímá Hippo aréna s parkurovými plochami a jezdeckou dráhou ke které jsou navrženy tribuny, z nichž největší je oboustranná tribuna o rozměrech 33,5 × 80,5 m. Kromě letních a zimních stájí s jezdeckou halou je komplex staveb dotvořen dalšími krytými sportovišti, například gymnastickou halou, aqua arénou a hotelovým komplexem s kongresovým centrem. Zajímavostí areálu jsou dvě stavby výjimečných rozměrů – jezdecká hala a dvojitá tribuna (viz obrázek).

JEZDECKÁ HALA
Objekt nabízí prostory pro parkurové soutěže a cvičení s koňmi včetně tribun pro sledování závodů. Uprostřed dispozice objektu se nachází privátní prostory včetně VIP tribun a občerstvení. Nosná konstrukce jízdárny je řešena jako halový objekt obdélníkového půdorysu o základním rozměru 52,5 × 200,4 m se sedlovou střechou o sklonu 17,6°. Výška konstrukce v hřebeni je 15,23 m. Konstrukce rámů je tvořena lepenými dřevěnými trojkloubovými rámy o základní osové vzdálenosti 5 m, opatřených hnědou lazurou. Dimenze rámů je proměnná, v typickém poli má šířku 240 mm a proměnnou výšku v rozmezí od 970 do 2 200 mm. Jedním z problémových aspektů, které je nutné řešit při výrobě a montáži konstrukcí o velkých rozponech, jsou montážní spoje dělící konstrukci rámů na pole, která je možné přepravovat z výroby na stavbu. Pro tento účel byl vyvinut speciální rámový spoj, který respektuje chování dřeva a statickou funkci rámu. Požadovaná požární odolnost 45 minut u tohoto spoje byla zajištěna překrytím pomocí dřevěné desky, což ve výsledku odpovídá požadavku architekta na celkovou pohledovost.

Ostatní přiznané spoje a čepy byly lokálně ošetřeny pomocí protipožárního nátěru v požadované RAL. Ve středové části, kde se nachází privátní prostory a občerstvení, bylo základní pole rozšířeno na 10 m. Na takovouto rozteč rámů bylo nutné rozšířit průřez rámu na šířku 320 mm, což je technicky možné pouze blokovým slepením dvou rámů o šířce 160 mm. Vnitřní prostory jsou prosvětleny nepravidelně umístěnými světlíky, které byly tvořeny dřevěnou konstrukcí z částečně prefabrikovaných modulů krytou biodeskami.

Tuhost objektu je v příčném směru zajištěna dřevěnými rámy a v podélném směru je zajištěna pomocí ztužidlových polí. Průběh ztužidel v příčném řezu respektuje průběhy ohybových momentů tak aby byla rovněž zajištěna torzní stabilita rámových rohů. Krajní rámy mají atypickou osovou vzdálenost a dotváří architektonický tvar objektu z exteriérové strany. Štítové stěny jsou převážně prosklené, přičemž nosná konstrukce štítů je tvořena ocelovými válcovanými profily, které se opírají do dřevěných lepených rámů.

Střešní a obvodový plášť jízdárny je tvořen prefabrikovanými panely, které byly celé smontovány ve výrobě včetně podhledové části a odvětrané vzduchové mezery a na stavbě pak pouze osazeny v jeden funkční celek. Abychom zajistili požadovanou stavebně fyzikální funkci pláště, bylo nutné důkladně propojit jednotlivé funkční vrstvy, z tohoto důvody byl navržen univerzální spoj panelů, který umožňoval provedení všech prací z exteriérové strany, čímž byly minimalizovány stavební práce na pohledové straně. Vnitřní pohledová strana je tvořena třístranně hoblovanými prkny s přiznanou spárou o šířce 10 mm vyplněnou černou netkanou textilií pro neprůsvitnost spár.

OBOUSTRANNÁ TRIBUNA
Tribuna slouží v převážné míře pro sledování závodů v letním období, kapacita tribuny je 2 070 osob. Oboustranná tribuna je umístěna přibližně uprostřed dostihového oválu, který lemuje parkurové závodiště. Stavba je řešena jako dvoupodlažní železobetonová konstrukce přestřešená plochou střechou tvořenou z lepeného lamelového dřeva o rozměrech cca 33,8 × 80,5 m. Dřevěná konstrukce je tvořena deseti hlavními nosníky 240 × 1 600 mm o osové vzdálenosti 8 m, mezi které jsou umístěny vaznice po osové vzdálenosti 2 m. V přesahu u štítu budovy jsou vaznice vetknuty do krajního nosníku 400 × 1 600 mm a především z důvodu uchycení a zmenšení deformací na konci konzoly mají proměnný průřez. Střešní plášť je tvořen bílou plachtou, která je vypnuta podél celého obvodu.

Z důvodu vyspádování střechy jsou na vaznice umístěny lepené oblouky. Vodorovné ztužení je zajištěno pomocí zavětrovacích táhel, která jsou umístěna ve dvou vnitřních polích a v přesazích. Stabilita nosníků je rovněž zajištěna táhly a částečně pak také vidlicemi, do kterých jsou uloženy hlavní nosníky. Každý nosník je kotven pomocí čtyř kusů ocelových vidlic, které jsou uloženy na elastomerová ložiska, přičemž jedna podpora je uvažována jako neposuvná a další tři jsou uvažovány jako posuvné. Přenos tahových sil je zajištěn pomocí šroubů a ocelových protikusů přivařených do ocelových ploten.

Large‑Span Structures made of Glued Laminated Timber in the Elements Resort Area in Šamorín
A sports facility with an area of almost 100 hectares has been built 30 kilometres from Bratislava. It concerns a set of buildings located in 12 recreational zones with 18 sports fields. The area focuses predominantly on the horse show jumping but also offers pools, athletic tracks and a sports field of Olympic quality to professional and free‑time sportsmen. The Hippodrome including show jumping areas and a riding track takes a majority of the area. Terraces of which the largest one is a terrace having dimensions of 33.5 × 80.5 m were designed to ring the track. In addition to winter and summer horse barns with a horse riding hall, the compound includes also other covered sports fields, for instance a gymnastic hall, an aqua arena and a hotel complex with a congress centre. The two buildings of an extraordinary size – the horse riding hall and double‑sided terrace, are an interesting part of the area. 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Letecký pohled na jezdeckou halu a dvojitou tribunuAxonometrie halyMontážní přípoj hlavních rámůMontážní přípoj hlavních rámůPohled z interiéru na nosnou konstrukci z lepeného lamelového dřevaPohled z exteriéru na štítovou stranuCelkový pohled na tribunu z dostihového ováluTribuna umožňuje pohled na každou stranu parkurového závodištěAxonometrie tribunyOboustranná tribuna pojme až 2 070 divákůDetail spoje

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Stavební ocelové konstrukce vyšší třídy provedení (EXC3, EXC4) a technické podmínky jejich výroby v ČRStavební ocelové konstrukce vyšší třídy provedení (EXC3, EXC4) a technické podmínky jejich výroby v ČR (103x)
Současné období (tj. roky 2009 – 2014) je v oboru stavebních ocelových konstrukcí (dle NANDO 2/4) charakterizováno zásad...
PROTAH – certifikovaný systém konstrukčních táhelPROTAH – certifikovaný systém konstrukčních táhel (65x)
PROTAH je systém konstrukčních táhel a doplňků pro použití v konstrukcích pozemních a inženýrských staveb. Systém PROTAH...
Konstrukční prvky příhradových konstrukcí a jejich vlastnostiKonstrukční prvky příhradových konstrukcí a jejich vlastnosti (51x)
Jedním z hlavních konstrukčních prvků, které jsou využívané pro stavbu příhradových konstrukcí, jsou rovnoramenné úhelní...

NEJlépe hodnocené související články

Rozšíření centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi – VII. etapaRozšíření centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi – VII. etapa (5 b.)
Změna legislativy, resp. zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, který požaduje provádění revize a zkoušky těsnosti nádrží na ...
Stav ocelových mostů po sto letech užíváníStav ocelových mostů po sto letech užívání (5 b.)
Jedním z hnacích motorů prudkého industriálního rozvoje v českých zemích na přelomu devatenáctého a dvacátého století by...
Obnova věže Staroměstské radniceObnova věže Staroměstské radnice (5 b.)
Zakázku na obnovu věže Staroměstské radnice získalo sdružení firem AVERS spol. s r. o. a Subterra a. s. na konci roku 20...

NEJdiskutovanější související články

Most přes Rouštanský potok na obchvatu RouštanMost přes Rouštanský potok na obchvatu Rouštan (1x)
Silnice I/34 (Havlíčkův Brod – Svitavy) je jednou z páteřních komunikací severní části Českomoravské vysočiny. Na své tr...
Trimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na PankráciTrimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na Pankráci (1x)
Předmětem článku je projekt, výroba, montáž a předpínání ocelové superkonstrukce nového objektu Trimaran v Praze na Pank...
Lávka přes řeku Svratku v Brně‑KomárověLávka přes řeku Svratku v Brně‑Komárově (1x)
Lávka pro pěší celkové délky 60,40 m je popsána s ohledem na architektonické a konstrukční řešení a postup stavby. Konst...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice