KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Realizace    Výroba a montáž konstrukcí    V Plzni pokračuje stavba nového divadla

V Plzni pokračuje stavba nového divadla

Publikováno: 4.12.2013
Rubrika: Výroba a montáž konstrukcí

Hrubá stavba divadla v Jízdecké ulici, které má ambici stát se novou dominantou Plzně, je dokončena a začíná se pracovat na fasádách budovy. Investorem projektu je město Plzeň, které se ke stavbě divadla zavázalo v rámci projektu Evropské město kultury 2015. Nové divadlo nahradí nevyhovující budovu stávajícího komorního divadla v Prokopově ulici a stane se tak po 30 letech prvním nově postaveným divadlem v Česku. Plně funkční bude divadlo již na začátku divadelní sezony 2014/2015.

„Nové divadlo je navrženo pro několik forem dramatického umění. Hrát se v něm bude činohra, balet, opera a opereta, která se bude střídat s muzikálem. Při přípravě architektonického návrhu jsme intenzívně spolupracovali se samotnými divadelníky, aby finální podoba divadla nezaujala jenom při pohledu zvenku, ale aby v ní co nejefektivněji probíhal samotný provoz a přípravy na jednotlivé inscenace,“ říká autor architektonického konceptu akad. arch. Vladimír Kružík ze společnosti Helika, a. s.

Společnost Helika, a. s. přepracovala původní ideový návrh portugalské společnosti Conteporanea, který byl investičně neakceptovatelný. V čele týmu, který se tohoto nelehkého úkolu zhostil, je akad. arch. Vladimír Kružík. Novostavba divadla se skládá ze dvou vzájemně funkčně a stavebně propojených objektů – divadelní a provozní budovy. Tím nejdůležitějším aspektem stavby je její logistické řešení, aby vše fungovalo tak, jak má. Technická obsluha, herci a diváci se při představení divadla nesmí potkávat a právě to se v novém divadle rozhodně nestane. Architektonický koncept podrobně propracoval vnitřní dispoziční a prostorové uspořádání. Důraz je kladen nejen na umístění moderních jevištních technologií, ale také na příjemné prostředí pro návštěvníky. Pětipodlažní provozní budova je svojí podélnou osou orientována rovnoběžně s Jízdeckou ulicí a slouží jako bariéra chránící divadelní budovu před rušnou komunikací. Bude v ní divadelní zázemí, konkrétně kanceláře, šatny uměleckých souborů a šatny technického personálu. Obě budovy jsou propojeny společným suterénem, objemem boční stěny a můstky ve všech podlažích. Divadelní budova má dva sály – velký sál s hledištěm pro téměř 500 diváků a menší studiovou scénu pro zhruba 150 diváků. Každá z obou funkčně odlišných částí divadla charakterizuje specifický architektonický výraz, navzájem jsou obě části vizuálně propojeny použitím shodných materiálů na jejich fasádách.

„Hlavní vstup do divadla na jižní straně budovy přitáhne pozornost díky výrazné fasádě, která tak definuje architekturu divadla jako celku. Fasáda je navržena tak, že mění svůj charakter a sama se stává scénografickým objektem, jakousi plastickou reinterpretací dekorativní divadelní opony. Odděluje tak reálný život od toho magického světa uvnitř v budově. Bílá dekorativní stěna této pomyslné opony se v mírném úhlu naklání nad příchozího a tímto gestem ho vyzývá ke vstupu do vnitřních prostor divadla. Nepřehlédnutelnou součástí fasády je organický dekor nepravidelně rozmístěných otvorů,“ dodává Vladimír Kružík. Za výtvarným návrhem fasády stojí sdružení čtyř výtvarníků KVADRA.

Mezi oběma budovami vznikne prostor otevírající se směrem k Palackému náměstí vytvářející divadelní náměstí, na kterém bude umístěna plastika doplňující architekturu divadla a akcentující její význam.

Změnou projde i okolí nového divadla. Architektonický objem novostavby uzavře ze severozápadní strany dnes nezastavěný městský blok a ukončí tak urbanistický vývoj této části města. Středem bloku bude nově vedena pěší ulice spojující Palackého náměstí s prostorem Pobřežní ulice. Dnešní rušná komunikace se promění ve skutečný bulvár lemovaný širokými chodníky a alejemi stromů. Rozptylový prostor před vstupy do obou objektů divadelní novostavby bude rozšířen o divadelní náměstí s kavárnou a knihkupectvím. Z Pobřežní ulice budou přístupné podzemní parkovací garáže pro návštěvníky divadla.

Krátký film o stavbě nového divadla v Plzni podle návrhu architektonické a projekční kanceláře Helika naleznete ZDE

Construction of a New Theatre in Plzeň Continues
The shell construction of a theatre in Jízdecká Street with an ambition of becoming a new dominating feature of Plzeň, is finished and the works on the building façade have started. Town Plzeň is the investor of the project and it has committed to the theatre construction within the project of the European City of Culture 2015. The new theatre will replace the insufficient building of a current chamber theatre in Prokopová Street and will become the first newly built theatre in the Czech Republic in 50 years. The theatre will already be fully functional on the beginning of the theatre season 2014/2015.

Z podkladů HELIKA,a. s.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obě budovy jsou propojeny společným suterénem.Interiér – vizualizaceNovostavba divadla se skládá ze dvou vzájemně funkčně a stavebně propojených objektů.Za výtvarným návrhem fasády stojí sdružení čtyř výtvarníků KVADRA.Důraz je kladen na moderní jevištní technologie.Menší studiová scéna – vizualizaceNové divadlo je navrženo pro několik forem dramatického umění

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Stavební ocelové konstrukce vyšší třídy provedení (EXC3, EXC4) a technické podmínky jejich výroby v ČRStavební ocelové konstrukce vyšší třídy provedení (EXC3, EXC4) a technické podmínky jejich výroby v ČR (104x)
Současné období (tj. roky 2009 – 2014) je v oboru stavebních ocelových konstrukcí (dle NANDO 2/4) charakterizováno zásad...
PROTAH – certifikovaný systém konstrukčních táhelPROTAH – certifikovaný systém konstrukčních táhel (66x)
PROTAH je systém konstrukčních táhel a doplňků pro použití v konstrukcích pozemních a inženýrských staveb. Systém PROTAH...
Stav ocelových mostů po sto letech užíváníStav ocelových mostů po sto letech užívání (58x)
Jedním z hnacích motorů prudkého industriálního rozvoje v českých zemích na přelomu devatenáctého a dvacátého století by...

NEJlépe hodnocené související články

Rozšíření centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi – VII. etapaRozšíření centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi – VII. etapa (5 b.)
Změna legislativy, resp. zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, který požaduje provádění revize a zkoušky těsnosti nádrží na ...
Stav ocelových mostů po sto letech užíváníStav ocelových mostů po sto letech užívání (5 b.)
Jedním z hnacích motorů prudkého industriálního rozvoje v českých zemích na přelomu devatenáctého a dvacátého století by...
Obnova věže Staroměstské radniceObnova věže Staroměstské radnice (5 b.)
Zakázku na obnovu věže Staroměstské radnice získalo sdružení firem AVERS spol. s r. o. a Subterra a. s. na konci roku 20...

NEJdiskutovanější související články

Most přes Rouštanský potok na obchvatu RouštanMost přes Rouštanský potok na obchvatu Rouštan (1x)
Silnice I/34 (Havlíčkův Brod – Svitavy) je jednou z páteřních komunikací severní části Českomoravské vysočiny. Na své tr...
Trimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na PankráciTrimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na Pankráci (1x)
Předmětem článku je projekt, výroba, montáž a předpínání ocelové superkonstrukce nového objektu Trimaran v Praze na Pank...
Lávka přes řeku Svratku v Brně‑KomárověLávka přes řeku Svratku v Brně‑Komárově (1x)
Lávka pro pěší celkové délky 60,40 m je popsána s ohledem na architektonické a konstrukční řešení a postup stavby. Konst...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice