KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Realizace    Výroba a montáž konstrukcí    Unikátní dřevo-ocelová konstrukce vyhlídkové plošiny Stezka v oblacích

Unikátní dřevo-ocelová konstrukce vyhlídkové plošiny Stezka v oblacích

Publikováno: 29.4.2016
Rubrika: Výroba a montáž konstrukcí

V Dolní Moravě pod Kralickým Sněžníkem v nadmořské výšce 1 116 metrů nad mořem vyrostla unikátní stavba, která nemá ve střední Evropě obdoby, nazvaná Stezka v oblacích. Již samotný název napovídá, že se jedná o stavbu vyhlídkové stezky, která se vypíná až do výšky 58,5 metru nad okolním svažitým terénem a již z několika kilometrů jasně dominuje hřebenu Slamníku. Architektonický návrh pochází z dílny známého architekta Zdeňka Fránka, přičemž tvorby realizační dokumentace, statického řešení a samotné realizace stavby se ujala firma Taros-Nova, která se specializuje na unikátní dřevěné a ocelové konstrukce.

Konstrukce vyhlídkové stezky se skládá ze tří věží, kolem kterých se pohodlně vine lávka stezky až do výšky 53,5 m nad terénem. Po cestě vzhůru je nutné překonat vzdálenost 750 m a výškové převýšení 38 m. Lávka je konstruována tak, aby byla celoročně přístupná i pro kočárky a invalidní vozíky. Kromě krásných výhledů na okolní horskou krajinu, je možné načerpat zajímavosti o místech a historii zdejšího údolí z 15 informačních tabulí. Stezka je ukončena tzv. kapkou, která je vykonzolovaná nad údolí přibližně 11 metrů. Kromě výhledu na celý masiv Kralického Sněžníku s popisem jednotlivých vrcholů na panoramatických tabulích, mohou odvážlivci využít adrenalinovou atrakci, tzv. odpočinkovou síť, která je napnuta ve volném prostoru kapky. Milovníci adrenalinových zážitků mohou prolézt síťový rukáv propojující dvě úrovně lávky, anebo sjet unikátním 101 m dlouhým nerezovým tobogánem.

POPIS JEDNOTLIVÝCH FUNKČNÍCH CELKŮ
Celá stavba se skládá z několika funkčních celků. Prvním objektem je přístupový chodník, který se vine mezi stromy ve výšce necelých 30 cm nad zemí. Je tvořen fošnovou podlahou ze smrkového řeziva a je dlouhý 111 m. Tento chodník je napojen na vstupní objekt, který slouží jako prodejna lístků a reklamních materiálů včetně půjčovny obutí v zimních měsících. Půdorysný tvar vstupního objektu vychází z tvaru elipsy, délka objektu je 18,5 m a šířka 11,5 m. Na vstupní objekt navazuje již samotná vyhlídková trasa vinoucí se kolem třech věží až do výšky 53,5 m nad terén. Soustava věží tvoří rovnostranný trojúhelník o délce strany 30 m a je vybavena dalšími adrenalinovými atrakcemi a požárním schodištěm. Jednou z atrakcí je i tobogán konstruovaný tak, že jeho kluzná část má uzavřený profil, je tedy v podstatě nemožné během jízdy vypadnout. Nástup na tobogán se půdorysně nachází v místě věže 3 a výškově je nástup osazen v 9. modulu věže. Výšková úroveň horní hrany nástupu je +36,2 m nad horní hranou dojezdové plošiny tobogánu. Celý objekt je samozřejmě vybaven požárním únikovým schodištěm, které je točité, se střední nosnou trubkou o průměru 324 mm, s konzolovitě vyloženými šroubovanými stupni a podestami se šroubovanými pororošty.

KONSTRUKČNÍ ŘEŠENÍ VYHLÍDKOVÉ TRASY
Stěžejním architektonickým prvkem jsou tři věže, které tvoří hlavní nosnou konstrukci stavby o výškách 58, 50 a 44 m. Půdorysný tvar věží tvoří rovnostranný trojúhelník o délce strany 10 m, všechny tři věže pak tvoří rovněž rovnostranné trojúhelníky se vzájemnou vzdáleností 30 m. Věže jsou staticky řešeny jako příhradová konstrukce s kloubovými styčníky, tvořená převážně lepenými dřevěnými sloupy a ocelovými diagonálami. Ukotvení věží do základových patek je realizováno pomocí 24 kusů závitových tyčí o průměru 64 mm. Nejvyšší věž je tvořena z 10 modulů o výšce cca 5 m a je na ní umístěn nástup na tobogán, ukončení lávky (tzv. kapka) a v nejvyšším bodě je umístěno telekomunikační zařízení. Vzhledem k velkému zatížení věží je spodní část (celkem 4 moduly) tvořena z ocelových svařovaných profilů 250 × 10 mm obložených masivními modřínovými fošnami o tloušťce 60 mm. Diagonály a horizontály jsou vyrobeny z válcovaných profilů kruhového průřezu o dimenzi 177,8 × 10. Zbývající horní část věží je již celá z lepeného lamelového dřeva s ocelovými styčníky, do kterých jsou kotveny ocelové vzpěry a táhla pro vynesení lávky. Jednotlivé styčníky jsou řešeny pomocí ocelových žiletek, které jsou zapuštěny do dřevěných lepených prvků o maximální dimenzi 600 × 600 mm a propojeny ocelovými svorníky a kolíky. Vzpěry a svislice jsou kotveny do ocelových styčníků pomocí čepů, trubkové horizontály a mezilehlé vzpěry jsou kotveny pomocí skupiny šroubů. Montážní propojení rohových sloupů jednotlivých věží je mezi moduly realizováno přes styčníkové desky navzájem propojených pomocí vysoko-pevnostních šroubů. Veškeré ocelové prvky jsou opatřeny žárovým zinkem a dřevěné pohledové prvky lazurou s impregnací.

Všechny tři věže jsou v horní úrovni ztuženy tzv. prstencem, který propojuje jednotlivé věže a tvoří nakloněnou rovinu respektující výšky jednotlivých věží. Prstenec tvoří prostorovou příhradovou konstrukci dřevo-ocel s průřezem ve tvaru trojúhelníku.

Kolem věží se vine pěší lávka ze žárově zinkované oceli se smrkovou podlahou. Nosná konstrukce lávek je převážně tvořena ocelovou příhradovou konstrukcí, která je vyvěšena nebo podepřena na věžích. Horní podélníky a příčníky jsou z válcovaných IPE a HEA profilů, prostorové diagonály a svislice jsou tvořeny z ocelových trubek a L profilů. Lávka je dělená na 46 montážních dílců, které jsou mezi sebou propojeny pomocí třecích spojů se šrouby pevnostní třídy 10.9.

Jednotlivé dílce byly na zemi montovány do ucelených částí, a to včetně podlahy a zábradlí tvořeném z napínaných nerezových sítí, a poté jeřábem osazeny do patřičné polohy. Ukončení lávky je vyřešeno pomocí vratné smyčky tzv. kapky, která je vykonzolována 11 m od věže. Lávka je podepřena 202 vzpěrami a konzolami a je zavěšena na 43 kusech systémových táhel.

Dřevěné nosné prvky jsou vyrobeny z lepeného lamelového modřínového dřeva GL24h. Typový spojovací materiál a typové prvky jsou z ocelí podle příslušných norem, pevnost 8.8, 10.9. Veškeré ocelové prvky jsou vyrobeny z oceli S355. Systémová táhla jsou vyrobena z oceli S460.

ZÁKLADNÍ ÚDAJE:

  • Architekt: Fránek Architects s. r. o.
  • Objednatel: Sněžník, a. s.
  • Realizační PD: TAROS NOVA s. r. o. - Václav Röder, Marcela Lacinová, Ondřej Orság, Matůš Kereškeni, Jiří Kozák, Michal Sivek, Jan Valíček, Josef Pacula
  • Dodávka, montáž: TAROS NOVA s. r. o.

Unique Wooden-Steel Construction of the Lookout Platform Stezka v oblacích
A unique construction has been raised in Dolná Morava under Kralický Sněžník in the height of 1,116 metres, called Stezka v oblacích (A path in the clouds), which is unparalleled in the middle Europe. The name itself indicates that it is a construction of a lookout path which towers up to the height of 58.5 metres above the surrounding hilly terrain and it clearly dominates the ridge of Slamník from the distance of several kilometres. Architectonic project has been created by the well-known architect Zdeněk Fránek, and company Taros-Nova, which specializes in unique wooden and steel constructions, took over the creation of execution documents, static solution and the construction itself. 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Celkový pohled na první fázi osazování lávekCelkový pohled na druhou fázi osazování lávekPůdorys vyhlídkové trasyVstupní objektPohled na čtyři moduly věžeDetail napojení modulůDetail styčníku diagonálPříklad styčníku v místě podepření lávkyOsazení lávek do věžíMontáž stezky

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Stavební ocelové konstrukce vyšší třídy provedení (EXC3, EXC4) a technické podmínky jejich výroby v ČRStavební ocelové konstrukce vyšší třídy provedení (EXC3, EXC4) a technické podmínky jejich výroby v ČR (114x)
Současné období (tj. roky 2009 – 2014) je v oboru stavebních ocelových konstrukcí (dle NANDO 2/4) charakterizováno zásad...
PROTAH – certifikovaný systém konstrukčních táhelPROTAH – certifikovaný systém konstrukčních táhel (65x)
PROTAH je systém konstrukčních táhel a doplňků pro použití v konstrukcích pozemních a inženýrských staveb. Systém PROTAH...
Stav ocelových mostů po sto letech užíváníStav ocelových mostů po sto letech užívání (57x)
Jedním z hnacích motorů prudkého industriálního rozvoje v českých zemích na přelomu devatenáctého a dvacátého století by...

NEJlépe hodnocené související články

Rozšíření centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi – VII. etapaRozšíření centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi – VII. etapa (5 b.)
Změna legislativy, resp. zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, který požaduje provádění revize a zkoušky těsnosti nádrží na ...
Stav ocelových mostů po sto letech užíváníStav ocelových mostů po sto letech užívání (5 b.)
Jedním z hnacích motorů prudkého industriálního rozvoje v českých zemích na přelomu devatenáctého a dvacátého století by...
Obnova věže Staroměstské radniceObnova věže Staroměstské radnice (5 b.)
Zakázku na obnovu věže Staroměstské radnice získalo sdružení firem AVERS spol. s r. o. a Subterra a. s. na konci roku 20...

NEJdiskutovanější související články

Most přes Rouštanský potok na obchvatu RouštanMost přes Rouštanský potok na obchvatu Rouštan (1x)
Silnice I/34 (Havlíčkův Brod – Svitavy) je jednou z páteřních komunikací severní části Českomoravské vysočiny. Na své tr...
Trimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na PankráciTrimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na Pankráci (1x)
Předmětem článku je projekt, výroba, montáž a předpínání ocelové superkonstrukce nového objektu Trimaran v Praze na Pank...
Lávka přes řeku Svratku v Brně‑KomárověLávka přes řeku Svratku v Brně‑Komárově (1x)
Lávka pro pěší celkové délky 60,40 m je popsána s ohledem na architektonické a konstrukční řešení a postup stavby. Konst...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice