KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Architektura    Terminál hromadné dopravy v Hradci Králové

Terminál hromadné dopravy v Hradci Králové

Publikováno: 23.2.2008, Aktualizováno: 12.1.2009 19:44
Rubrika: Architektura

Již několik desítek let se město Hradec Králové pokoušelo v různých fázích vyřešit otázku, kam a v jaké podobě umístit své centrální autobusové nádraží. Historickou tradicí byla poloha autobusového nádraží svázána s hlavním železničním nádražím, což mělo v minulosti své opodstatnění a má svou hlubokou dopravní logiku také do budoucnosti.

Autobusy a trolejbusy městské hromadné dopravy, stejně jako autobusy regionální a dálkové dopravy měly dlouhé desítky let své stanoviště přímo na ploše Riegrova náměstí, což je velký městský prostor navazující na průčelí architektonicky nesmírně cenné budovy hlavního železničního nádraží. Plocha Riegrova náměstí se tak paradoxně stala jednou velkou křižovatkou s kumulací autobusů, trolejbusů, aut a pěších, bez jakéhokoli vybavení pro cestující i bez jakéhokoli provozního zázemí. Dlouhodobým cílem města Hradec Králové byla snaha tuto situaci změnit a vybudovat plnohodnotné autobusové nádraží.


Terminál hromadné dopravy v Hradci Králové – budoucí konečná podoba konstrukce
zastřešení autobusového nádraží.

V roce 2002 byla po předchozím výběru z různých variant zvolena dopravně-urbanistická koncepce, která přeměňuje prostor stávajícího Riegrova náměstí na skutečné náměstí s preferencí pěších, s významným rozšířením pěších ploch a zeleně. Zvolená koncepce nabídla přesun autobusového nádraží do přibližně 300 metrů vzdálené volné lokality při vyústění ulice Sladkovského a Nádražní. Zde, na zcela volné ploše, byl navržen samostatný objekt autobusového terminálu, který po dopravní stránce umožňuje ukončení velkého množství autobusových linek. Riegrovo náměstí si však ponechává funkci přestupního uzlu mezi železnicí a městskou hromadnou a regionální integrovanou dopravou. Navržená koncepce počítá s tím, že autobusy a trolejbusy včetně některých linek integrované regionální dopravy vedou přes Riegrovo náměstí, mají zde však zřízenu pouze kapacitní nácestnou zastávku s garantováním krátké a co nejpříjemnější přestupní vazby na železnici. Autobusy a trolejbusy mají oproti dnešnímu stavu svou konečnou stanici posunutu dále do nově navrženého samostatného autobusového terminálu. Ten je svým dopravním režimem rozdělen na dvě zóny. První zóna slouží autobusům a trolejbusům městské hromadné dopravy a regionální integrované dopravy. Druhá zóna slouží meziměstským dálkovým autobusům, včetně mezinárodních linek. Tyto dálkové linky již neprojíždějí Riegrovým náměstím, nýbrž přímo z autobusového nádraží odjíždějí ulicí Antonína Dvořáka směrem ven z centra Hradce Králové.


Pohled na výstavbu haly dálkových spojů

MEMBRÁNOVÉ KONSTRUKCE
Ve vztahu MHD – regionální autobusová doprava – dálková autobusová doprava vzniká koncentrovaný přestupní bod přímo v areálu nově navrhovaného autobusového nádraží s výhodnou vazbou na další komerční aktivity předpokládané v bezprostřední prostorové návaznosti. Do areálu autobusového nádraží zajíždějí všechny linky mezinárodní a dálkové dopravy, dále všechny linky regionální dopravy a velká většina linek městské dopravy, které projíždějí přednádražním prostorem.
Nový autobusový terminál tvoří provozně samostatný areál podél Nádražní ulice. Plochy vozovek a manipulačních ploch vyhrazených pouze pro provoz autobusů a trolejbusů budou vizuálně odlišeny jinou strukturou a barvou povrchu oproti vozovkám v Nádražní a Sladkovského ulici. Hlavní směr pěšího přístupu k novému terminálu je zajištěn přes Sladkovského ulici v přímé návaznosti na pěší přednádražní prostor na Riegrově náměstí. V tomto směru rovněž funguje oboustranný vizuální kontakt. Od hlavního průčelí nádraží je viditelné nároží nového autobusového terminálu se zřetelnou architekturou dynamicky působící zavěšené membránové konstrukce, předpjaté táhly systému Macalloy, překrývající všechna výstupiště a nástupiště. Naopak od autobusového terminálu je nepominutelný průhled Sladkovského ulicí na věž železničního nádraží. Tato obousměrná pěší a vizuální vazba může mít své pokračování ve směru k dalším navazujícím budoucím objektům.
Membránová konstrukce, zastřešující všechna příjezdová a odjezdová stání a nástupiště, propouští denní světlo, a naopak večer a v noci propouští a rozptyluje umělé osvětlení do exteriéru. Dvě prosklené odbavovací haly – MHD a dálkové dopravy – tvoří samostatná logická provozní centra Terminálu hromadné dopravy.


Terminal – pohled od ulice Sladkovskeho – vizualizace

Realizací projektu Terminálu hromadné dopravy získá město Hradec Králové kvalitní dopravní stavbu, která nahradí desítky let trvající nepřijatelné provizorium, a završí tak vybudování centrálního uzlu hromadné dopravy v bezprostřední blízkosti železničního nádraží. Nezbývá, než doufat, že kromě nové kvality fungování hromadné dopravy získá město Hradec Králové touto stavbou rovněž výraznou dominantu moderní architektury a z Riegrova náměstí se stane příjemný městský prostor.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Systém Shell and Core pro administrativní budovuSystém Shell and Core pro administrativní budovu (62x)
Devítipodlažní administrativní objekt (sedm nadzemních a dvě podzemní patra) s téměř 12 tisíci m2 kancelářských a obchod...
Administrativní a výrobní objekt MERcutAdministrativní a výrobní objekt MERcut (60x)
Objekt je situován v areálu bývalého zemědělského družstva ve Starém městě u Uherského Hradiště. Většina budov v areálu ...
Předsazená montáž oken a dveří (55x)
Řešení zabudování oken do stavby nebyla donedávna přisuzována velká důležitost. S nárůstem počtu novostaveb a rekonstruk...

NEJlépe hodnocené související články

Nové centrum Vinařství Lahofer – moderní architektura mezi vinicemiNové centrum Vinařství Lahofer – moderní architektura mezi vinicemi (5 b.)
Návrh nového reprezentativního centra Vinařství Lahofer ve vinicích nad Dobšicemi u Znojma, vznikl v brněnském studiu Ch...
Polyfunkční centrum AFI VokovicePolyfunkční centrum AFI Vokovice (5 b.)
Budova Polyfunkčního centra AFI Vokovice je primárně administrativní budova, nabízející variabilní řešení kancelářských ...
Rekonstrukce Paláce ŠporkRekonstrukce Paláce Špork (5 b.)
Rekonstrukce Paláce Špork je příkladem řešení revitalizace souboru budov na území Pražské památkové rezervace. Původní p...

NEJdiskutovanější související články

Projekt Nové Vítkovice odstartovalProjekt Nové Vítkovice odstartoval (4x)
Bývalé ocelové srdce Česka – Ostrava, stojí na prahu dalšího monstrózního projektu. Nejde o nic menšího, než o rev...
Předsazená montáž oken a dveří (2x)
Řešení zabudování oken do stavby nebyla donedávna přisuzována velká důležitost. S nárůstem počtu novostaveb a rekonstruk...
Nákupno-zábavné centrum AUPARK KošiceNákupno-zábavné centrum AUPARK Košice (2x)
Navrhované Nákupno-zábavné centrum AUPARK Košice je kompozične rozdelené na dva stavebné objekty SO 101 a SO 102 a tri k...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice