Revitalizace přednádražního prostoru Svinov – II. etapa
Rubrika: Výroba a montáž konstrukcí
Jeden z nejvýznamnějších komunikačních uzlů Ostravy – Svinovské mosty, který vznikl v 70. letech minulého století pro přemostění železniční tratě a řeky Odry, už zdaleka neodpovídal nárokům moderního stylu života. V prosinci 2012 tak byla již po roce dokončena rozsáhlá a dlouho plánovaná přestavba Revitalizace přednádražního prostoru Svinov, II. etapa, která reagovala na alarmující stav Svinovských mostů a navázala tím na kompletní rekonstrukci přednádražních prostor v I. etapě v letech 2003 – 2006, kde bylo při realizaci silně zastoupeno mmcité, a. s. Obě tyto rekonstrukce přednádražního prostoru umožnily plynulou funkčnost celého území jako přestupního uzlu.
Ve spolupráci s architektem Václavem Filandrem se tohoto řešení zhostilo opět mmcité spolu s Dopravoprojektem Ostrava a Sdružením pro přednádraží prostor Svinov II. etapa tak, aby bylo dosaženo i v omezených prostorových podmínkách funkčního celku a celistvého architektonického díla, které navazuje na dřívější rekonstrukci nádražní haly a jejího okolí.
V souladu s předchozími studiemi celého přednádražního prostoru je druhá etapa vytvoření kvalitního dopravního napojení (jak vozidlového, tak pěšího) Svinovských mostů a ulice Bílovecké na budovu nádraží ČD a rekonstrukce přestupního uzlu MHD Svinovské mosty.
Stávající prostory Svinovských mostů byly zrekonstruovány a současně nově vybudován dopravní terminál MHD, schodišťové věže s výtahy a spojující chodba. Ty řeší dopravu a přestup cestujících mezi autobusovými a tramvajovými zastávkami. Současně umožnují bezbariérový přístup a to vše v zastřešeném prostoru.
ARCHITEKTONICKÉ ŘEŠENÍ
Tato, podle očekávání technicky náročná stavba, splňuje mnoho požadavků. Zejména díky použití trvanlivých materiálů odolávajících velkému provozu a nevyžadujících častou údržbu, snadné průchodnosti objektů a v neposlední řadě nabízí cestujícím otevřené prostory bez temných zákoutí a s maximálním množstvím světla.
Při tvorbě objemů byl rozhodující účel stavby, její dynamika a průchodnost objektů. Celková rekonstrukce Svinovských mostů umožňuje spojit architekturu mostů s architekturou objektů přestupního uzlu tak, že se stávají jedním celkem a tak i navenek působí.
Hlavní zvýrazněné linie objektů v bílé charakterizují pohyb a zároveň se svou měkkostí přibližují lidskému naturelu. Tyto linie vycházejí ze země a obloukem se dostávají do horizontální polohy – pohybu, který na mostech převládá.
Vytvořením zastávek pod novou konstrukcí pod mosty je tato nevzhledná plocha rehabilitována, využita a dostává nové poslání. Boční schodišťové věže umožňují cestujícím dostat se do všech podlaží tohoto uzlu a zároveň poskytují výhled do okolí a tím snadnou orientaci v prostoru. Jižní věž nabízí i propojení do nové obchodní vybavenosti, která se předpokládá na místě dnešního plata.
Schodišťové věže, eskalátory a výtahy, podhledy podest, podlahy příčné chodby a ostatní prvky na zastávkách jsou pojaty jako prvky vložené a tedy zvýrazněny signální červenou barvou, která zvýrazňuje části určené pro pohyb a slouží k lepší orientaci v prostoru.
Optické rozdělení objektů na obal a náplň zvýrazňuje funkci těchto konstrukcí a vzniká zde určité napětí mezi těmito částmi.
TECHNICKÉ ŘEŠENÍ
Rekonstrukce přestupního uzlu Svinovské mosty se skládala z několika částí:
- nové zastřešení autobusových i tramvajových zastávek na Svinovských mostech (v úrovni cca +11 m);
- změny silničních mostů – pro zajištění nových eskalátorů, schodišť a výtahů;
- celková rekonstrukce plata – její nové zbudování pod mosty v úrovni cca +6 m, napojení na vnější věže a veškerá nástupiště na mostech;
- nově vystavěné schodišťové věže vybavené eskalátory, výtahy a schodišti.
Veškeré ocelové konstrukce jsou opatřeny antikorozní povrchovou úpravou a stěny objektů jsou transparentní – zasklené bezpečnostním sklem tak, aby byl maximální výhled ven i dovnitř objektů. Schodišťové věže jsou provedeny v ocelové konstrukci se zastřešením, které v oblouku přechází až na terén.
Stejné tvarosloví i materiály mají i krytí schodišť a výtahů tramvajových zastávek a celkového krytí přestupního prostoru pod mosty. Svislé fasády plných ploch jsou pak zhotoveny z kovových lakovaných segmentů v bílé a červené barvě. Bílá, šedá a červená barva odolných pozinkovaných konstrukcí a transparentní čiré sklo jsou zásadními
materiály této stavby.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE
- Architekt:Ing. Arch. Václav Filandr, ATELIÉR FILANDR
- Generální projektant: Dopravoprojekt Ostrava, spol. s r. o.
- Projektant pozemních objektů: mmcité, a. s.
- Investor: Moravskoslezský kraj, Statutární město Ostrava
- Zhotovitel: Sdružení pro přednádraží prostor Svinov II. etapa (IMOS Brno, a. s., SDS EXMOST, spol. s r. o.)
- Zhotovitel pozemních objektů: mmcité, a. s.
- Zhotovitel komunikací: MROZEK, a. s.
- Celkové stavební náklady: 416 mil. Kč /104 mil. Kč mmcité
- Termín realizace: 12/2011 – 12/2012; 3/2013
foto: mmcité a. s.
Revitalisation of Premises in the Vicinity of Svinov – Stage II
One the most significant communication junctions of Ostrava – Svinov Bridges created in the 1970 for bridging of a railway track and Odra River did not meet requirements of a modern lifestyle almost at all. Therefore, in December 2012 large and long-term planned reconstruction of Revitalisation of Premises in the Vicinity of Svinov – Stage II reacting on alarming conditions of Svinov Bridges was completed only after a year and thus continued in a complex reconstruction of premises in the vicinity of the railway station taking place in stage I in the years 2003 – 2006 and the mmcité, a.s. took a great part in its implementation. Both of these reconstructions of premises in the vicinity of the railway station enabled smooth functionality of the whole area as an interchange junction.