KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Realizace    Výroba a montáž konstrukcí    Revitalizace přednádražního prostoru Svinov – II. etapa

Revitalizace přednádražního prostoru Svinov – II. etapa

Publikováno: 23.5.2013
Rubrika: Výroba a montáž konstrukcí

Jeden z nejvýznamnějších komunikačních uzlů Ostravy – Svinovské mosty, který vznikl v 70. letech minulého století pro přemostění železniční tratě a řeky Odry, už zdaleka neodpovídal nárokům moderního stylu života. V prosinci 2012 tak byla již po roce dokončena rozsáhlá a dlouho plánovaná přestavba Revitalizace přednádražního prostoru Svinov, II. etapa, která reagovala na alarmující stav Svinovských mostů a navázala tím na kompletní rekonstrukci přednádražních prostor v I. etapě v letech 2003 – 2006, kde bylo při realizaci silně zastoupeno mmcité, a. s. Obě tyto rekonstrukce přednádražního prostoru umožnily plynulou funkčnost celého území jako přestupního uzlu.

Ve spolupráci s architektem Václavem Filandrem se tohoto řešení zhostilo opět mmcité spolu s Dopravoprojektem Ostrava a Sdružením pro přednádraží prostor Svinov II. etapa tak, aby bylo dosaženo i v omezených prostorových podmínkách funkčního celku a celistvého architektonického díla, které navazuje na dřívější rekonstrukci nádražní haly a jejího okolí.

V souladu s předchozími studiemi celého přednádražního prostoru je druhá etapa vytvoření kvalitního dopravního napojení (jak vozidlového, tak pěšího) Svinovských mostů a ulice Bílovecké na budovu nádraží ČD a rekonstrukce přestupního uzlu MHD Svinovské mosty.

Stávající prostory Svinovských mostů byly zrekonstruovány a současně nově vybudován dopravní terminál MHD, schodišťové věže s výtahy a spojující chodba. Ty řeší dopravu a přestup cestujících mezi autobusovými a tramvajovými zastávkami. Současně umožnují bezbariérový přístup a to vše v zastřešeném prostoru.

ARCHITEKTONICKÉ ŘEŠENÍ
Tato, podle očekávání technicky náročná stavba, splňuje mnoho požadavků. Zejména díky použití trvanlivých materiálů odolávajících velkému provozu a nevyžadujících častou údržbu, snadné průchodnosti objektů a v neposlední řadě nabízí cestujícím otevřené prostory bez temných zákoutí a s maximálním množstvím světla.

Při tvorbě objemů byl rozhodující účel stavby, její dynamika a průchodnost objektů. Celková rekonstrukce Svinovských mostů umožňuje spojit architekturu mostů s architekturou objektů přestupního uzlu tak, že se stávají jedním celkem a tak i navenek působí.

Hlavní zvýrazněné linie objektů v bílé charakterizují pohyb a zároveň se svou měkkostí přibližují lidskému naturelu. Tyto linie vycházejí ze země a obloukem se dostávají do horizontální polohy – pohybu, který na mostech převládá.

Vytvořením zastávek pod novou konstrukcí pod mosty je tato nevzhledná plocha rehabilitována, využita a dostává nové poslání. Boční schodišťové věže umožňují cestujícím dostat se do všech podlaží tohoto uzlu a zároveň poskytují výhled do okolí a tím snadnou orientaci v prostoru. Jižní věž nabízí i propojení do nové obchodní vybavenosti, která se předpokládá na místě dnešního plata.

Schodišťové věže, eskalátory a výtahy, podhledy podest, podlahy příčné chodby a ostatní prvky na zastávkách jsou pojaty jako prvky vložené a tedy zvýrazněny signální červenou barvou, která zvýrazňuje části určené pro pohyb a slouží k lepší orientaci v prostoru.

Optické rozdělení objektů na obal a náplň zvýrazňuje funkci těchto konstrukcí a vzniká zde určité napětí mezi těmito částmi.

TECHNICKÉ ŘEŠENÍ
Rekonstrukce přestupního uzlu Svinovské mosty se skládala z několika částí:

  • nové zastřešení autobusových i tramvajových zastávek na Svinovských mostech (v úrovni cca +11 m);
  • změny silničních mostů – pro zajištění nových eskalátorů, schodišť a výtahů;
  • celková rekonstrukce plata – její nové zbudování pod mosty v úrovni cca +6 m, napojení na vnější věže a veškerá nástupiště na mostech;
  • nově vystavěné schodišťové věže vybavené eskalátory, výtahy a schodišti.

Veškeré ocelové konstrukce jsou opatřeny antikorozní povrchovou úpravou a stěny objektů jsou transparentní – zasklené bezpečnostním sklem tak, aby byl maximální výhled ven i dovnitř objektů. Schodišťové věže jsou provedeny v ocelové konstrukci se zastřešením, které v oblouku přechází až na terén.

Stejné tvarosloví i materiály mají i krytí schodišť a výtahů tramvajových zastávek a celkového krytí přestupního prostoru pod mosty. Svislé fasády plných ploch jsou pak zhotoveny z kovových lakovaných segmentů v bílé a červené barvě. Bílá, šedá a červená barva odolných pozinkovaných konstrukcí a transparentní čiré sklo jsou zásadními
materiály této stavby.

ZÁKLADNÍ ÚDAJE

  • Architekt:Ing. Arch. Václav Filandr, ATELIÉR FILANDR
  • Generální projektant: Dopravoprojekt Ostrava, spol. s r. o.
  • Projektant pozemních objektů: mmcité, a. s.
  • Investor: Moravskoslezský kraj, Statutární město Ostrava
  • Zhotovitel: Sdružení pro přednádraží prostor Svinov II. etapa (IMOS Brno, a. s., SDS EXMOST, spol. s r. o.)
  • Zhotovitel pozemních objektů: mmcité, a. s.
  • Zhotovitel komunikací: MROZEK, a. s.
  • Celkové stavební náklady: 416 mil. Kč /104 mil. Kč mmcité
  • Termín realizace: 12/2011 – 12/2012; 3/2013

foto: mmcité a. s.

Revitalisation of Premises in the Vicinity of Svinov – Stage II
One the most significant communication junctions of Ostrava – Svinov Bridges created in the 1970 for bridging of a railway track and Odra River did not meet requirements of a modern lifestyle almost at all. Therefore, in December 2012 large and long-term planned reconstruction of Revitalisation of Premises in the Vicinity of Svinov – Stage II reacting on alarming conditions of Svinov Bridges was completed only after a year and thus continued in a complex reconstruction of premises in the vicinity of the railway station taking place in stage I in the years 2003 – 2006 and the mmcité, a.s. took a great part in its implementation. Both of these reconstructions of premises in the vicinity of the railway station enabled smooth functionality of the whole area as an interchange junction.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Detail schodišťové věže s výtahyVěž se schodišti, eskalátory a výtahyVnitřní vybavení věže Svinovských mostůZastřešení autobusových zastávek

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Stavební ocelové konstrukce vyšší třídy provedení (EXC3, EXC4) a technické podmínky jejich výroby v ČRStavební ocelové konstrukce vyšší třídy provedení (EXC3, EXC4) a technické podmínky jejich výroby v ČR (104x)
Současné období (tj. roky 2009 – 2014) je v oboru stavebních ocelových konstrukcí (dle NANDO 2/4) charakterizováno zásad...
PROTAH – certifikovaný systém konstrukčních táhelPROTAH – certifikovaný systém konstrukčních táhel (65x)
PROTAH je systém konstrukčních táhel a doplňků pro použití v konstrukcích pozemních a inženýrských staveb. Systém PROTAH...
Konstrukční prvky příhradových konstrukcí a jejich vlastnostiKonstrukční prvky příhradových konstrukcí a jejich vlastnosti (51x)
Jedním z hlavních konstrukčních prvků, které jsou využívané pro stavbu příhradových konstrukcí, jsou rovnoramenné úhelní...

NEJlépe hodnocené související články

Rozšíření centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi – VII. etapaRozšíření centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi – VII. etapa (5 b.)
Změna legislativy, resp. zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, který požaduje provádění revize a zkoušky těsnosti nádrží na ...
Stav ocelových mostů po sto letech užíváníStav ocelových mostů po sto letech užívání (5 b.)
Jedním z hnacích motorů prudkého industriálního rozvoje v českých zemích na přelomu devatenáctého a dvacátého století by...
Obnova věže Staroměstské radniceObnova věže Staroměstské radnice (5 b.)
Zakázku na obnovu věže Staroměstské radnice získalo sdružení firem AVERS spol. s r. o. a Subterra a. s. na konci roku 20...

NEJdiskutovanější související články

Most přes Rouštanský potok na obchvatu RouštanMost přes Rouštanský potok na obchvatu Rouštan (1x)
Silnice I/34 (Havlíčkův Brod – Svitavy) je jednou z páteřních komunikací severní části Českomoravské vysočiny. Na své tr...
Trimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na PankráciTrimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na Pankráci (1x)
Předmětem článku je projekt, výroba, montáž a předpínání ocelové superkonstrukce nového objektu Trimaran v Praze na Pank...
Lávka přes řeku Svratku v Brně‑KomárověLávka přes řeku Svratku v Brně‑Komárově (1x)
Lávka pro pěší celkové délky 60,40 m je popsána s ohledem na architektonické a konstrukční řešení a postup stavby. Konst...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice