KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Realizace    Výroba a montáž konstrukcí    Revitalizace autobusového nádraží v Příbrami

Revitalizace autobusového nádraží v Příbrami

Publikováno: 20.6.2013
Rubrika: Výroba a montáž konstrukcí

Tento projekt se zabývá dvěma vzájemně propojenými tématy: rehabilitací budovy a především revitalizací jejího městského kontextu. Terminály veřejné dopravy jsou průchozí místa, kde hlavní roli hrají orientace, pohyb a čas. Pro svou programovou dočasnost mají tato místa tendenci stávat se stálým útočištěm okrajových uživatelů, kteří žijí jakoby v jiném čase. Jinými slovy, nádraží bývají často nevábnými prostory. Jak změnit charakter těchto míst? Jak tato místa naplnit běžnými městskými uživateli? Jak tato místa propojit se strukturou města?

URBANISTICKÁ RENOVACE
Naše původní urbanistická koncepce měla dvě části. Za prvé změnit dopravní koncept původního autobusového nádraží. Chtěli jsme změnit zaběhnuté schema, kdy cestující musí hledat svůj autobus mezi nástupišti na rozlehlé asfaltové ploše a nahradit ho systémem, kdy si autobus najde své cestující (podobně jako na letišti, kde cestující čeká na svůj spoj). Druhá část urbanistického konceptu spočívala v obohacení místa o další aktivity, které by přilákaly další uživatele a prostor by nebyl omezen pouze pro cestující a bezdomovce. Tento polyfunkční princip se osvědčil u jiných typologických druhů, jako například u nákupních center, multikin apod. Výsledkem byl návrh dvou veřejných prostorů: Spodní náměstí, určené jako shromažďovací prostor s navazujícími komerčními plochami pro rychlé občerstvení a obchody. Druhý horní prostor, sloužící jako venkovní čekací plocha během dne a zároveň jako letní kino pro večerní projekce na plasmové obrazovce.

Tyto dvě nové městské funkce by byly definovány komunikačním pruhem, který by organizoval, orientoval a rozděloval uživatele všech těchto prostor. Došlo by k propojení spodní a horní část pozemku, autobusového i vlakového nádraží, pěšího pohybu a pasivních činností (sledování obrazovky, občerstvení, čekání), vertikální a horizontální komunikace.

Urbanistický návrh uzavírá nové pakoviště pro 60 vozidel na spodní úrovni a nová zastávka městských autobusů při spodním náměstí. Tato zastávka je výchozím bodem komunikačního pruhu, který spojuje spodní a horní úroveň prostoru autobusového nádraží.

Během realizace byl projekt významně upraven. Za prvé hlavní autobusový operátor prosadil starý způsob nástupu a výstupu (i když v kombinaci se třemi novými nástupišti obsluhujícími odbavovací halu). Následkem je přístavba nového přístřešku a ztráta původní dopravní koncepce. Za druhé byly eliminovány komerční prostory v parteru spodního náměstí, promítací plocha (obrazovka) a hlediště v horní části nádraží. Místo nich se zástupci města rozhodli pro policejní stanici, výstavní a obecně informační prostor při spodním náměstí a standardní nástupiště na horní úrovni.

ARCHITEKTONICKÁ REKONSTRUKCE
Nová stavba byla definována limity pozemku a původní budovy, naší původní urbanistickou strategií a dalšími možnostmi danými kontextem a programem. Z původní stavby jsou zachovány základní konstrukční části – opěrné zdi. K demolici byly určeny také stávající komunikační prostory – schodiště a ochozy. Materiálové a objemové uspořádání reprezentuje pět nových architektonických prvků:

elektronická věž
Tento nový vertikální objem byl navržen pro elektronické prvky včetně obrazovky a hodin. Zároveň vytváří orientační bod nádraží, vnímaný z širšího okolí. Konstrukci tvoří ocelový rám krytý ocelovým perforovaným opláštěním.

zeď s nápisem
Stávající opěrná zeď oddělující spodní a horní úroveň je zachována a navíc dostává novou architektonickou funkci: monumentální horizontální stěna natřená jasnou oranžovou barvou s modrými písmeny nápisu AUTOBUSOVÉ NÁDRAŽÍ slouží jako upoutávka pro blízké okolí. K této zdi je přisazeno ocelové perforované opláštění pro materiálový dialog s ostatními architektonickými prvky a také jako zábrana proti graffiti.

odbavovací a informační haly
hlavní objem budovy tvoří prosklený kvádr propojující všechny výškové úrovně pozemku. Spodní část se skládá z prostoru víceúčelové haly a policejní stanice s orientací ke spodnímu náměstí. Na horní úrovni se nachází odbavovací hala. Kompozici doplňují samostatné objemy informačních kiosků a wc. Transparentnost fasád umožňuje bezprostřední vizuální propojení mezi interiérem a exteriérem: na západní straně s nástupišti, na východní straně s panoramatem města a Svaté Hory.

střecha odbavovací haly
Tento nízký horizontální objem vizuálně spojuje spodní náměstí s odbavovací halou. Konstrukci střechy tvoří ocelové vazníky, kryté ocelovým perforovaným opláštěním jako u věže a opěrné zdi. Prosklené fasády umožňují vizuální kontinuitu střešní roviny z exteriéru do interiéru.

provozní kanceláře
Tento objem architektonickou kompozici uzavírá. Jednak působí jako samostatný objemový a funkční prvek a jednak barevně vytváří kompoziční kontrapunkt k opěrné zdi.

Změny, které nastaly v průběhu realizace, minimalizují význam některých prvků. Zejména elektronická věž ztratila svůj původní konceptuální a funkční význam. Zůstaly elektronické hodiny, avšak obrazovka byla nahrazena monumentálním znakem města a funkce kina byla zcela eliminována.

PŮVODNÍ STAV
Původní budova autobusového nádraží pocházela z roku 1978. Jednalo se o dvoupodlažní objekt s plochou střechou, přistavěný k původní betonové opěrné stěně. V 1. NP bylo umístěno hygienické a technické zázemí pro zaměstnance, v 2. NP čekárny a občerstvení pro cestující. Výškově byla obě podlaží vázána na obě úrovně dopravních ploch. Na severní straně podél hranice řešeného území bylo umístěno zastřešené schodiště, které propojovalo horní a spodní úroveň. Na meziúrovni byl objekt lemován konzolově vyloženou terasou na sloupech.

Dolní plocha sloužila pro odjezdová stání dálkových a městských autobusů. Bylo zde umístěno parkoviště osobních automobilů sloužící Finančnímu úřadu na protější straně ulice. Na horní ploše se nacházela odjezdová stání linkových autobusů.

Celý objekt a přilehlé plochy (včetně zeleně) byly celkově v zanedbaném stavu a vyžadovaly kompletní rekonstrukci.

OBJEMOVÉ ŘEŠENÍ
Z původních objemů je v novém návrhu zachována opěrná stěna po celé délce a opěrná konstrukce v rámci objektu AN.

Nový objem budovy vychází ve spodní úrovni ze stávající konstrukce a využívá některé nosné části (některé nosné obvodové stěny). Je tvořen předsazenou prosklenou fasádou na východní straně na místě původní meziúrovňové terasy a novým horním podlažím. Fasáda je definována barevným potištěným zasklením s horizontální orientací. Hlavní význam tohoto prosklení spočívá v otevření výhledu z budovy na panorama města, Svatou Horu a na veřejné prostranství před budovou.

Základní objem objektu je v návrhu doplněn dalšími architektonickými prvky, které slouží především jako orientační prvky: věž, střecha odbavovací haly a opěrná zeď s nápisem.

DISPOZIČNÍ A PROVOZNÍ ŘEŠENÍ BUDOVY
Provozně a dispozičně je objekt rozdělen na policejní stanici, infocentrum a odbavovací halu. Policejní stanice a infocentrum jsou umístěny na dolní úrovni (1. NP + vestavěná galerie 2. NP) s přímou vazbou na veřejné prostranství. Dále je zde umístěno sociální zázemí pro veřejnost + úklidová komora, na druhé straně prostory pro technická zařízení (strojovna výtahu, kotelna). Přístup na galerii zajišťuje samostatné schodiště.

Odbavovací hala je situována na úrovni 3. NP. Hala je řešena jako volný prostor s vloženým blokem sociálního zázemí pro cestující a vloženým blokem informačního stánku. Prostor podél západní fasády, který je propojen posuvnými dveřmi s vnější plochou odjezdových stání autobusů, je určen jako čekací plocha pro cestující před nástupem do autobusu. Prostor při východní prosklené fasádě poskytuje pobytovou plochu, ze které je možno díky prosklené fasádě vnímat panoramatický výhled na město.

Na severní straně odbavovací haly jsou umístěny provozní kanceláře s vlastním zázemím a vlastním vstupem.

Součástí budovy je i hlavní schodiště na jižní straně budovy, které je dispozičně odděleno od uzavřených prostor v 1. NP i odbavovací haly v 3. NP. Schodiště tvoří součást komunikačního pruhu a slouží jako propojení horní a dolní úrovně pro celé řešené území. Bezbariérové propojení zajišťuje osobní výtah.

Provozy infocentra, policejní stanice a odbavovací haly jsou navzájem zcela odděleny a fungují nezávisle. Provozní doba jednotlivých částí může být stanovena podle vlastní potřeby využití.

Schodiště je otevřeno jako venkovní prostor, pouze v nočních hodinách bude uzavřeno na obou úrovních pomocí ocelových rolovacích mříží.

DEMOLIČNÍ PRÁCE
Z původní železobetonové konstrukce dolní části budovy byly vybourány některé vnitřní nosné stěny, sloupy a všechny příčky. Horní část budovy včetně terasy v mezipodlaží a schodiště byla odstraněna celá. Z opěrné zdi byly odstraněny stávající plastiky.

Zachovány zůstaly konstrukce základů, opěrné stěny a část stropu nad 2. NP.

NOSNÉ KONSTRUKCE
Modernizace dopravního terminálu autobusového nádraží v Příbrami obsahovala rekonstrukci původní železobetonové budovy a opěrné stěny. Budova byla z části ubourána a doplněna novými železobetonovými stropy, železobetonovými sloupy, železobetonovým schodištěm, ocelovou konstrukcí zastřešení a prosklenými fasádami.
K budově byla přistavěna ocelová věž. V rámci modernizace byla zvýšena rovněž opěrná stěna oddělující jednotlivé úrovně nádraží.

Nové železobetonové konstrukce doplnily stropy nad 1. NP a nad 2. NP, kde původní zděné pilíře nahradily železobetonové sloupy. Zcela nová jsou také dvouramenná schodiště s příčnými stěnami.

OPĚRNÁ STĚNA
Výškové úrovně mezi ulicemi U Nádraží a Čs. armády zajišťovala původní opěrná stěna výšky cca 5 m. Tato stěna byla zbavena plastik a nově omítnuta. Zakrytí stěny bylo provedeno konstrukcí z ocelových profilů (IPE, UPN, L) a tahokovu.

NOSNÁ KONSTRUKCE BUDOVY
Ocelové konstrukce jsou navrženy pro nové zastřešení, které je tvořeno příhradovými vazníky o celkové délce 21 m při vzdálenosti podpor 14 m. Vazníky jsou uloženy na ocelových sloupech ve 3. NP. Jednotlivé pruty příhradového vazníku jsou navrženy ze čtvercových trubek. Ocelové prvky jsou dále použity pro konstrukci prosklené fasády a na prosklené zastřešení schodiště. Jedná se převážně o válcované profily HEA.

Budovu autobusového nádraží doplňuje ocelová konstrukce věže, která navazuje na příčnou stěnu schodiště. Nosná konstrukce je z válcovaných profilů HEB. Podepření věže je v úrovni základů a v úrovni střechy nad schodištěm.

PŘÍSTŘEŠEK
Podél autobusových stání je navržena ocelová konstrukce přístřešku o půdorysných rozměrech 7 × 64 m s výškou 4,5 m. Přístřešek je tvořený vetknutými sloupy do základových patek v rozteči 6,6 m, dvěma centrálními průvlaky a oboustranně konzolovitě vyloženými vaznicemi, které bylo nutné vyrobit s nadvýšením. Na vaznice je přistřelený trapézový plech v každé druhé vlně. Podklad pro hydroizolaci je lehčený beton o maximální objemové hmotnosti 1 200 kg/m3.

POVRCHY A MATERIÁLY
Materiály použité na obvodových konstrukcích souvisejí s funkčním využitím a objemovým řešením budovy.

Architektonické prvky sloužící jako orientační body – elektronická věž, plochá střecha nad novou halou a předsazené opláštění opěrné zdi jsou navrženy jako ocelová konstrukce, která je obalena pozinkovaným tahokovem různých měřítek hustoty perforace.

U pozinkovaných konstrukcí, které byly spojovány svářením byly svary odborně opraveny pozinkováním na místě.

Hlavní objem rekonstruované budovy je opláštěn standardním hliníkovým zasklívacím systémem s čirými skly s horizontálním členěním. Uliční fasáda se skládá z pěti prosklených pásů. Dva horní pásy definují odbavovací halu a dva spodní pásy komerční prostory. Betonová opěrná zeď je opatřena jasně oranžovým nátěrem RAL 2008. Hmota provozních kanceláří na opačné straně budovy kompozičně spolupůsobí se zdí, a proto je také navržena v oranžové barvě RAL 2008. Opláštění tvoří vláknocementové desky.

Dělící příčky kabinek WC jsou lehké systémové. Ostatní konstrukce jsou betonové stěny s povrchovou úpravou pohledového betonu nebo omítnuté.

ZÁKLADNÍ ÚDAJE

  • Investor: Město Příbram
  • Generální dodavatel: NIKA, s. r. o.
  • Autoři: HMArchitekti s. r. o.; Luis Marques, Robert Hofman, Eva Melicharová
  • Dodavatel OK: Metyzol, s. r. o.
  • Okna a prosklenná fasáda: ALMERO, spol. s r. o.


Foto: Tomáš Rasl

Revitalisation of a Bus Station in Příbram
This project deals with two mutually connected topics: reconstruction of a building and especially revitalisation of its context within the municipality. Public transport terminals represent transitional areas where orientation, movement and time play the main role. Owing to its feature of temporariness they tend to become permanent shelters for peripheral users who seemingly live in a different time. In other words, stations are frequently unattractive premises. How to change a character of these places? How to fill them with ordinary municipal users? How to reconnect them with a municipal structure?

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Pohled na budovu autobusového nádraží před dokončenímInteriér odbavovací halyŘez objektemPrůběh výstavby odbavovací a informační halyPůdorys 3. NPRealizace 3. NP a střešní konstrukceSchodiště je otevřeno jako venkovní prostor.Betonová opěrná zeď je opatřena jasně oranžovým nátěrem.Podél autobusových stání funguje ocelová konstrukce přístřešku

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Stavební ocelové konstrukce vyšší třídy provedení (EXC3, EXC4) a technické podmínky jejich výroby v ČRStavební ocelové konstrukce vyšší třídy provedení (EXC3, EXC4) a technické podmínky jejich výroby v ČR (80x)
Současné období (tj. roky 2009 – 2014) je v oboru stavebních ocelových konstrukcí (dle NANDO 2/4) charakterizováno zásad...
PROTAH – certifikovaný systém konstrukčních táhelPROTAH – certifikovaný systém konstrukčních táhel (66x)
PROTAH je systém konstrukčních táhel a doplňků pro použití v konstrukcích pozemních a inženýrských staveb. Systém PROTAH...
Konstrukční prvky příhradových konstrukcí a jejich vlastnostiKonstrukční prvky příhradových konstrukcí a jejich vlastnosti (34x)
Jedním z hlavních konstrukčních prvků, které jsou využívané pro stavbu příhradových konstrukcí, jsou rovnoramenné úhelní...

NEJlépe hodnocené související články

Rozšíření centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi – VII. etapaRozšíření centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi – VII. etapa (5 b.)
Změna legislativy, resp. zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, který požaduje provádění revize a zkoušky těsnosti nádrží na ...
Stav ocelových mostů po sto letech užíváníStav ocelových mostů po sto letech užívání (5 b.)
Jedním z hnacích motorů prudkého industriálního rozvoje v českých zemích na přelomu devatenáctého a dvacátého století by...
Obnova věže Staroměstské radniceObnova věže Staroměstské radnice (5 b.)
Zakázku na obnovu věže Staroměstské radnice získalo sdružení firem AVERS spol. s r. o. a Subterra a. s. na konci roku 20...

NEJdiskutovanější související články

Most přes Rouštanský potok na obchvatu RouštanMost přes Rouštanský potok na obchvatu Rouštan (1x)
Silnice I/34 (Havlíčkův Brod – Svitavy) je jednou z páteřních komunikací severní části Českomoravské vysočiny. Na své tr...
Trimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na PankráciTrimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na Pankráci (1x)
Předmětem článku je projekt, výroba, montáž a předpínání ocelové superkonstrukce nového objektu Trimaran v Praze na Pank...
Lávka přes řeku Svratku v Brně‑KomárověLávka přes řeku Svratku v Brně‑Komárově (1x)
Lávka pro pěší celkové délky 60,40 m je popsána s ohledem na architektonické a konstrukční řešení a postup stavby. Konst...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice