Praktické poznatky z realizace ojedinělé stavby - visuté lávky přes Labe v Kolíně
Rubrika: Realizace
Visutá lávka o třech polích překračuje v Kolíně řeku Labe (na Kmochův ostrov) středním polem o rozpětí 99 m, obě krajní pole jsou délky 30 m, ocelové pylony stojí na břehových hranách.
Suspension foot-bridge over Labe river in Kolín
Three-span suspension foot-bridge crosses Labe River in Kolín (to Kmochův ostrov) by the middle span 99 m long; both outer spans are 30 m long, steel pylons are placed on the river bank edges.
Mostovka je vyskládána ze železobetonových segmentů délky 3,0 m, vzájemně sepnutých předpínací výztuží. Závěsy mostovky jsou svislé, pylony jsou mírně odkloněné směrem k opěrám, visutá lana spolu s obalovými trubkami vytváří řetězovou soustavu ve všech třech polích. Převáděná komunikace: stezka pro pěší a cyklisty, šířka 3,500 m, niveleta je symetrická vůči středu lávky uprostřed rozpětí a je tvořena vrcholovým parabolickým zaoblením s tečnami ve sklonu 6 %.
VYHŘÍVANÁ MOSTOVKA
Po nutné optimalizaci řešení lávky ze zadávací dokumentace do takové podoby, aby bylo možné ji realizovat (napřímení, založení, dimenze pylonů, množství betonářské výztuže), začaly zemní práce na přípravě staveniště a hlubinné založení opěr mikropilotami a tahovými zemními kotvami a založení pylonů mikropilotami. Na jaře roku 2005 následovaly základy opěr a pylonů. Postupně na stavbě přibývaly dříky pylonů, opěry včetně křídel a kotevních bloků. Současně s pracemi na stavbě začala výroba kotevních šroubů a vlastních pylonů.
Při projekčních pracech bylo rozhodnuto o změně způsobu budoucího odklízení sněhu z povrchu lávky. Místo zamýšleného chemického ošetření pochozích ploch (solení), které výrazně omezuje životnosta kvalitu betonových povrchů, se přistoupilo k instalaci topných kabelů do jednotlivých segmentů lávky. Ty jsou napájeny elektrickým proudem, který je spouštěn řídícím systémem na základě údajů z teplotního a vlhkostního čidla. Mostovka je vyhřívaná pouze tehdy, když hrozí, že se na ní při nízkých teplotách a vlhku či sněhu vytvoří námrazy. Při výrobě segmentů byl topný kabel připevněn přímo na betonářskou výztuž a ještě před zabetonováním proměřen, zda není poškozen a bude funkční. Na lávce je použito celkem 15 typů segmentů v závislosti na kombinaci jejich tvaru a vystrojení. Segmenty byly vyrobeny za dva měsíce.
MONTÁŽ NOSNÝCH SYSTÉMŮ
Po instalaci pylonů následovala montáž pomocných konstrukcí a systémů a následně nosného systému lávky, tj. visutých lan se závěsy. Po základním vyrovnání a kontrole visutých kabelů byla zahájena montáž segmentů lávky s pomocí zavážecí lanové dráhy v přesně stanoveném pořadí tak, aby nevyrovnaným zatížením v jednotlivých polích lávky nebyla nadměrně namáhána konstrukce pylonu. Pro všechny montážní stavy bylo výpočtem kontrolováno napětí v konstrukci pylonu. Napětí na povrchu pylonu v rozhodujícím kritickém průřezu při stavbě zjišťovaly přiložené tenzometry a bylo průběžně vyhodnocováno. Po dokončení montáže segmentů byla instalována předpínací lana mostovky, následovalo předepnutí a injektáž kabelových kanálků. Injektáží visutých kabelů byla dokončena montáž nosného systému lávky.
Při dokončovacích pracích byla segmenty protažena elektroinstalace pro topné kabely a veřejné osvětlení, provedena izolace, následovala montáž zábradlí, vrchní nátěry ocelových částí lávky, dokončení předpolí lávky na ostrově i v Zálabí a parkové úpravy.
MATERIÁL PO VODĚ
Práce na Kmochově ostrově ztížilo, že na něj vede od historického centra Kolína pouze secesní lávka s nosností 3,5 t pro jediné vozidlo. Veškerá stavební technika a materiál byly dopravovány přes Labe – na vlastním pontonovém soulodí provádějící firmy. Na něm byl převezen veškerý beton, betonářská výztuž, segmenty mostovky, které byly osazovány ze strany ostrova, také celý svařený 26tunový pylon a jeřáb s nosností 90 t pro montáž pylonu.
NÁROKY NA STATICKÉ VÝPOČTY
Projektová dokumentace zahrnovala rozsáhlou výpočtovou činnost, statické posouzení a 3D zatěžovací modely, které určovaly rozměry a dimenze jednotlivých částí díla. Rozhodující pro geometrii celého díla, výslednice sil a celkové působení stavby jsou délka visutých kabelů a závěsů jednotlivých segmentů. Ty musely být provedeny v nezatíženém stavu, kdežto výsledek byl znám až po zatížení. Je možné konstatovat, že všechny ověřovací výpočty byly správné, protože předpokládaná geometrie se shoduje se skutečným stavem. Výpočtové práce prováděli specialisté – Vlastislav Salajka s kolegy ze Stavební fakulty VUT v Brně. Správně navrženou konstrukci potvrdil také výsledek zatěžovací zkoušky, kdy na lávku najelo osm nákladních automobilů o celkové hmotnosti 76 t. Předpokládaná hodnota průhybu byla dodržena s odchylkou 3 % a po odlehčení se průhyb v polovině rozpětí vrátil na původní hodnotu beze zbytku.
Lávka byla 2. prosince 2005 otevřena slavnostním ohňostrojem za přítomnosti předsedy vlády Jiřího Paroubka, hejtmana Středočeského kraje Petra Bendla, zástupců města v čele se starostou Miroslavem Kaislerem a dalších hostů.