Powerhouse – srdce automobilky Hyundai
Rubrika: Realizace
Další naše exkurze na stavbu nošovické automobilky Hyundai se bude tentokráte věnovat opět vzduchu. Zatímco v minulém díle seriálu jsme se ale zabývali vzduchotechnikou, tentokráte se podíváme na systémy zajišťující výrobu a rozvody stlačeného vzduchu a páry. Jedna z hal v nošovické zóně nese příznačné jméno – Powerhouse neboli energocentrum. S trochou nadsázky by se dalo říci, že jde o jakési srdce celého závodu.
NEZBYTNOST PÁRY
Pokud jste si do dnes mysleli, že pára je v dnešních moderních provozech přežitek, jste na omylu. Nejenže není na ústupu, ale v Nošovicích je dokonce nezbytná. Především zdejší lakovna by se bez parních technologií neobešla. Nelze zde totiž použít jiné technologie z důvodů vysokých požadavků na kvalitu prostředí. Rovněž stlačený vzduch najde ve fabrice takovéhoto rozsahu a zaměření celou řadu uplatnění. Namátkou lze zmínit zásobování montážních pistolí, ovládání lisů, pneumatických robotů nebo tepelné hospodářství. Ať už pára nebo stlačený vzduch jsou po celé automobilce rozváděny z Powerhousu. Jedná se o halu, která je k tomu speciálně vybavena. Srdcem systému je parní kotelna. Zde našla uplatnění modulová technika firmy Loos International. Surová napájecí voda prochází modulem chemické úpravny vody WTM-DM, kde se upraví její tvrdost a dále pak proudí do modulu tepelné úpravny napájecí vody WSM-VR, který zabezpečuje úplné odplynění napájecí vody a upravuje její hodnotu pH. Takto upravená napájecí voda pak zásobuje dva parní kotle Loos typ Universal UL-S-IE. Každý z nich má výkon 6,5 MW a za hodinu je schopen vyprodukovat 10 tun páry o 175 °C a tlaku 8 barů. Pro lepší využití stále dražší energie jsou kotle vybaveny integrovanými ekonomizéry, které zvyšují účinnost kotlů až o 5 %.
Modul napájecí nádrže WSM-VR
Pro zachování již vyrobené energie jsou rovněž velice důležité odvody kondenzátů, které jsou instalovány souběžně s potrubím po celé jeho trase. Použitá zkondenzovaná pára se společně s ostatními kondenzáty vrací zpět do systému kondenzátních modulů Loos zapojených do série – modul CSM 10,0 je umístěn přímo v lakovně, druhý modul CSM 14,0 je v kotelně.
Parní kotle UL-S-IE
Kondenzát je přečerpáván čerpadly firmy Grundfos zpátky do modulu napájecí vody WSM-VR. Bezporuchový běh celé kotelny řídí integrovaný řídící modul s programovatelnou pamětí Loos System Control LSC.
Detail bezsilikonového spoje systému Victualic
KOMPRESOROVÁ TECHNOLOGIE BEZ SILIKONŮ
Výrobu a rozvody stlačeného vzduchu má na starost kompresorovna. V ní je umístěno 10 kompresorů. Dva z nich jsou šroubové o výkonu 110 KW dodané firmou CompAir. Tyto bezmazné kompresory jsou výrobky předního světového výrobce šroubových kompresorů firmy CompAir. Stroje jsou plně bezobslužné, řízené softwarem CompAir pomocí mikroprocesorového řídícího systému SureScan. Díky svým špičkovým výkonům a vysoké kvalitě vzduchu, zvolil investor tyto výrobky do takto významné firmy ve spojení se stejně špičkovými stroji firmy Samsung, který dodal turbokompresory, kdy jejich výkon je 600 kW a dělí se na dvě kategorie. První je schopná dodávat nižší tlak o síle 6 barů a druhá kategorie dodává tlak vyšší 8 barů. Kompresory jsou napájeny elektrickou energií.
Kompresorová čerpadla
Stlačený vzduch vysouší speciální sušičky. Vzduch je vysušen tak, že jeho rosný bod je minimálně –40 °C. Rovněž v kompresorovně najdeme čerpadla. Zde je dodala společnost KSB. Ve výrobním závodě automobilů značky Hyundai, je ale použita celá řada čerpadel z výrobního programu společnosti KSB. Například čerpadla řady Movitec. Jsou to vícestupňová odstředivá čerpadla v in-line uspořádaní v nerezovém provedení. Slouží pro čerpání čisté vody bez mechanických nečistot. Jednostupňová odstředivá čerpadla v horizontálním uspořádaní řady Etanorm mají zase rozmanitou možnost využitelnosti a to od čerpání čisté vody až po dopravu zaolejovaných či lakových vod. S možností různého materiálového provedení – litina/bronz/nerezová ocel, dle typu čerpaného media.
Detail vedení stlačeného vzduchu
Společnost KSB má ale ve svém sortimentu rovněž čerpadla řady Etaprime. Jde o jednostupňová odstředivá samonasávací čerpadla pro dopravu mírně znečištěné vody z provozních jímek, odčerpávání úkapů či oplachových vod. I zde se nabízí možnost různého materiálového provedení: litina/nerez ocel. Širokou řadu čerpadel užitých při stavbě automobilky Hyundai uzavírají jednostupňová odstředivá chemická čerpadla řady CPKN. Ta jsou vhodná pro čerpání agresivních kapalin. I ony mají možnost různého materiálového provedení: litina/ litá ocel/nerez ocel. Výčet použitých
pump uzavírají čerpadla řady Ama-Drainer. Jsou to malá ponorná kalová čerpadla pro odčerpávání jímek.
Chladící jednotky Powerhousu
Zajímavostí je, že veškerá technologie související se stlačeným vzduchem (ale i vzduchotechnika pozn.) je bezsilikonová. Je tomu tak především díky lakovně, která klade vysoké nároky na čistotu přiváděného vzduchu. Veškeré potrubní spoje jsou proto provedeny v systému Victualic. Ten nepoužívá k utěsnění silikon, ale speciální gumu a veškeré spoje jsou rozebíratelné.
V kompresorovně je umístěno 10 kompresorů
Součástí kompresorovny je i chladící stanice. Jejím úkolem je ochlazovat stlačený vzduch vyprodukovaný kompresory. Chladící nádrže této jednotky jsou dobře patrné na jedné z venkovních stěn energocentra.