Optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice II – SO 35-19-13 ocelový most přes řeku Olši
Rubrika: Výroba a montáž konstrukcí
Stavba „Optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice“ je součástí III. železničního tranzitního koridoru České republiky (Cheb – Plzeň – Praha – Česká Třebová – Ostrava – Petrovice u Karviné – Dětmarovice – Mosty u Jablunkova – st. hranice SR).
ZÁKLADNÍ INFORMACE
- Název stavby: Optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice
- Objednatel: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (SŽDC – Stavební správa východ)
- Zhotovitel: sdružení zhotovitelů – Společnost „ČET-DET“ – Subterra, EUROVIA CS, OHL ŽS, GJW Praha.
- Doba realizace: 08/2017 – 12/2020
Účelem stavby „Optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice“ je zajištění prostorové průchodnosti a také zajištění rychlosti do 120 km/h pro vlaky nákladní dopravy a do 160 km/h pro vlaky osobní dopravy, které umožní nasazení vozidel s naklápěcí technikou. V důsledku zvýšení traťových rychlostí dojde ke zkrácení jízdní doby zejména rychlíkové dopravy. Po dokončení prací tak dojde ke zkrácení cestovní doby, zvýšení pohodlí a bezpečnosti cestujících a celkovému zajištění spolehlivosti vlakové cesty.
POPIS STAVBY
Stavba „Optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice“ je liniovou stavbou, která je rozložena na úseku trati mezi žst. Český Těšín (mimo) km 320,126 až po žst. Dětmarovice (včetně) km 341,076, v celkové délce cca 20,95 km, přičemž v rámci stavby jsou kompletně rekonstruovány i mezilehlé žst. (Chotěbuz, Louky nad Olší, Karviná, Dětmarovice).
POSTUP PRACÍ
V rámci projektu je navržena sanace železničního spodku, obnova železničního svršku, vybudování nástupišť, a to včetně nástupišť ostrovních s mimoúrovňovým bezbariérovým přístupem. Na požadované parametry budou rekonstruovány vybrané stávající mostní objekty a propustky, modernizovány či nově vybudovány budou drážní technologické pozemní objekty, zastřešení nástupišť. Je navržena modernizace zabezpečovacího, sdělovacího a silnoproudých zařízení. Nové kabeláže ve stanicích budou prioritně umístěny do kabelovodů.
Do stavební části je dále zahrnuta rekonstrukce trakčního vedení a ukolejnění, elektrický ohřev výhybek, přeložky, úpravy a přípojky kabelových vedení, osvětlení. V nezbytně nutné míře jsou navrženy přeložky a ochrany dotčených inženýrských sítí a to i mimo správu objednatele.
Pro snížení hlukového zatížení okolí jsou navržena, v souladu s aktualizovanou akustickou studií, protihluková opatření.
MOST PŘES OLŠI
V rámci stavby probíhá rekonstrukce řady tzv. umělých objektů a mostů, s nichž nejvýznamnější je stavební objekt v km 338,337, SO 35-19-13 – ocelový most převádějící železniční trať přes řeku Olši. Rekonstrukce mostu je kompletní od založení objektu, po nově budované opěry, pilíře včetně nově vytvořené samotné mostní ocelové konstrukce. Ocelovou konstrukci včetně tzv. „výsunu“ realizuje OK Třebestovice stavební objekt, jako celek dodává do stavby EUROVIA CS. Výstavba včetně výsuvu ocelové konstrukce v 1. traťové koleji proběhla ve 4 krocích v srpnu až září 2018. Rekonstrukce mostu probíhá za plného provozu vždy jedné z dvou traťových kolejí III. železničního tranzitního koridoru České republiky.