KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Realizace    Výroba a montáž konstrukcí    Ocelové konstrukce vodních atrakcí v novém akvaparku v Poreči

Ocelové konstrukce vodních atrakcí v novém akvaparku v Poreči

Publikováno: 26.10.2015
Rubrika: Výroba a montáž konstrukcí

Letos na jaře byl otevřen nový vodní park Aquacolors v chorvatské Poreči na poloostrově Istria. Akvapark Aquacolors patří mezi jeden z největších a nejvybavenějších areálů svého druhu v jižní Evropě. Na své si zde přijdou jak rodiny s dětmi, tak milovníci vzrušení a adrenalinu. Na ploše 7,5 ha vyrostlo jedenáct tobogánů nejrůznějších tvarů a délek. Většina z nich je zajímavá nejen pro nezapomenutelný adrenalinový zážitek při jejich sjezdu, ale také svým konstrukčním řešením.

Areál budovala na Istrii od roku 2012 česká společnost Signum, která vyrobila a smontovala všechny ocelové konstrukce. Kromě tobogánů nabízí park také řadu dalších atrakcí pro dokonalou relaxaci. Mezi zelení se vine 500 m dlouhá líná řeka – jedna z nejdelších v Evropě. Velký bazén s oblázkovou pláží pak dokonale simuluje mořské vlnobití. Nejmenším návštěvníkům je určen dětský bazén se skluzavkami, průlezkami a vodotrysky.

Vystavěné ocelové konstrukce v akvaparku lze rozdělit do tří skupin, z nichž první představují konstrukce pěti schodišťových věží vedoucích k jednotlivým tobogánům. Sloupy schodišť jsou vyrobeny z profilů IPE 200. Všechny podlahy i stupně schodů jsou plastové s bezpečnostní protiskluzovou úpravou. Montáž všech věží o celkové hmotnosti 60 tun probíhala ve vodorovné poloze. Věže byly následně dvěma jeřáby usazeny do vertikální polohy na základové patky a pomocí chemických kotev ukotveny na spodní stavbu. Nejvyšší z věží dosahuje výšky až 17 metrů nad okolním terénem (obr. 1).

Druhou částí dodávek konstrukcí akvaparku byly podpěrné konstrukce tobogánů zajišťující jejich stabilitu. Podpory skluzavek o celkové hmotnosti 180 tun jsou vyrobeny ze spirálově svařovaných trubek. Jednotlivé skluzavky jsou vynášeny centrálními masivními sloupy v některých případech dosahujících dimenze až 711,2 × 20 mm. Na sloupech jsou šroubované konzoly z bezešvých trubek podepírající skluzavky.

Montáž samotných laminátových segmentů probíhala na připravených montážních plochách v úrovni terénu. Poté se skupiny předmontovaných segmentů osazovaly na jednotlivé sloupy. Nejnáročnějším bodem montáže plastů byla nezbytnost naprosto přesného slícování jednotlivých segmentů při osazování na sloupy. Každá, i nepatrná nerovnost, by totiž nepříznivě ovlivnila komfort při sjíždění tobogánů (obr. 2).

Nejzajímavější a nejneobvyklejší atrakcí, a to i z konstrukčního hlediska, je dominanta celého parku – kanárkově žlutý tobogán Magicone (obr. 3). Při jízdě na této gigantické atrakci je jezdec tubusem skluzavky vymrštěn do 29 metrů širokého trychtýře, který podpírá obrovská ocelová konstrukce. Trychtýř ve tvaru nakloněného kužele s eliptickými podstavami o rozměrech 29 × 22 m na vstupní a 18 × 13 m na výstupní, dojezdové části se skládá ze 187 kusů plastových panelů. Celý kolos je vynášen mohutnou konstrukcí tvořenou devíti eliptickými příhradovými rámy. Konstrukce je sestavena z bezešvých ocelových trubek rozměrů 48,3 × 4 mm až 139,7 × 5 mm v jakosti S 235 o celkové hmotnosti 70 tun. Dílenská výroba Magiconu probíhala postupně podle potřeby montáže. Vyrábělo se na základě 3D modelu od dodavatele plastové části. S ohledem na absenci kompletních výrobních výkresů ocelové konstrukce a vzhledem k náročné geometrii a povrchové úpravě konstrukce, která neumožňovala žádné dodatečné zásahy na stavbě, byly všechny eliptické rámy a příhradové sloupy navzájem dílensky předmontovány.

Statika ocelových konstrukcí pro schodišťové věže i podpory skluzavek jako i výrobní dokumentace byla součástí dodávek atrakcí. Kontrolními výpočty bylo zjištěno, že veškerá dokumentace musí být upravena na místní chorvatské podmínky, zejména na vysoké zatížení větrem, ale i na možnost případného zemětřesení. Třetí významnou částí dodávek stavby byla konstrukce v podobě zastřešení vstupní budovy, hlavního vchodu, pokladen a šaten (obr. 4).

Zajímavě je také vyřešen půdorys gastroprovozu. Restaurace má tvar průniku dvou kružnic o délce 60 m a šířce 25 m. Konstrukce je tvořena trubkovými sloupy o průměru 344 mm a plochou střechou z válcovaných profilů.

Konstrukce restaurací je navržena jako prostorový rámový skelet, jehož stabilita je zajištěna vetknutými sloupy v ř. 1 a 3. Styky trubkových sloupů a příčlí jsou rámové. Střecha je uložena na trapézové plechy, které jsou přišroubovány do vaznic, zapuštěných do rámových příčlí. Horizontální ztužení střechy je z trubek. Krajní vaznice jsou s ohledem na značné vodorovné zatížení navrženy jako složené profily s horizontálním IPE profilem, na který jsou z vnější strany připojeny panely obvodového pláště (obr. 5).

ZÁKLADNÍ ÚDAJE:

  • Název: Aquacolors Poreč
  • Architekt: Knesl+Kynčl
  • Výroba veškerých ocelových konstrukcí včetně jejich žárového zinkování: Signum spol. s r. o.
  • Doba realizace stavby: 3/2012 – 4/2015

Construction of Water Attractions in the New Aqua Park in Poreč
This spring, a new water park Aquacolorsv was opened in Croatian Porec on Istrian peninsula. Aqua Park Aquacolors is one of the largest and best equipped resorts of its kind in Southern Europe. It is suitable for families with children and also fun and excitement lovers. On an area of 7.5 hectares emerged eleven slides of various shapes and lengths. Most of them are interesting not only for unforgettable adrenaline experience during the slide but also because their structural solution.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 – Usazování schodišťových věží na základové patkyObr. 2 – Všechny plastové dílce tobogánů musely být dokonale slícovány.Obr. 3 – Montáž konstrukce tobogánu MAGICONEObr. 4 – Přestřešení vstupní budovy, hlavního vchodu, pokladen a šaten.Obr. 5 – Konstrukce gastroprovozu

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Stavební ocelové konstrukce vyšší třídy provedení (EXC3, EXC4) a technické podmínky jejich výroby v ČRStavební ocelové konstrukce vyšší třídy provedení (EXC3, EXC4) a technické podmínky jejich výroby v ČR (80x)
Současné období (tj. roky 2009 – 2014) je v oboru stavebních ocelových konstrukcí (dle NANDO 2/4) charakterizováno zásad...
PROTAH – certifikovaný systém konstrukčních táhelPROTAH – certifikovaný systém konstrukčních táhel (66x)
PROTAH je systém konstrukčních táhel a doplňků pro použití v konstrukcích pozemních a inženýrských staveb. Systém PROTAH...
Konstrukční prvky příhradových konstrukcí a jejich vlastnostiKonstrukční prvky příhradových konstrukcí a jejich vlastnosti (34x)
Jedním z hlavních konstrukčních prvků, které jsou využívané pro stavbu příhradových konstrukcí, jsou rovnoramenné úhelní...

NEJlépe hodnocené související články

Rozšíření centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi – VII. etapaRozšíření centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi – VII. etapa (5 b.)
Změna legislativy, resp. zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, který požaduje provádění revize a zkoušky těsnosti nádrží na ...
Stav ocelových mostů po sto letech užíváníStav ocelových mostů po sto letech užívání (5 b.)
Jedním z hnacích motorů prudkého industriálního rozvoje v českých zemích na přelomu devatenáctého a dvacátého století by...
Obnova věže Staroměstské radniceObnova věže Staroměstské radnice (5 b.)
Zakázku na obnovu věže Staroměstské radnice získalo sdružení firem AVERS spol. s r. o. a Subterra a. s. na konci roku 20...

NEJdiskutovanější související články

Most přes Rouštanský potok na obchvatu RouštanMost přes Rouštanský potok na obchvatu Rouštan (1x)
Silnice I/34 (Havlíčkův Brod – Svitavy) je jednou z páteřních komunikací severní části Českomoravské vysočiny. Na své tr...
Trimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na PankráciTrimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na Pankráci (1x)
Předmětem článku je projekt, výroba, montáž a předpínání ocelové superkonstrukce nového objektu Trimaran v Praze na Pank...
Lávka přes řeku Svratku v Brně‑KomárověLávka přes řeku Svratku v Brně‑Komárově (1x)
Lávka pro pěší celkové délky 60,40 m je popsána s ohledem na architektonické a konstrukční řešení a postup stavby. Konst...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice