KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Realizace    Výroba a montáž konstrukcí    Ocelové konstrukce lanové dráhy na Sněžku

Ocelové konstrukce lanové dráhy na Sněžku

Publikováno: 23.12.2013
Rubrika: Výroba a montáž konstrukcí

Zatímco v minulém vydání KONSTRUKCÍ jsme se věnovali využití dřeva na stavbě nové lanové dráhy na Sněžku, v tomto čísle se podíváme na projekt využití oceli a ocelových konstrukcí při realizaci tohoto projektu.

Od 1. září 2011 zajišťuje sdružení Lanovka Sněžka (společnosti BAK stavební společnost a. s. a italská společnost Leitner AG) realizaci rekonstrukce lanové dráhy na českou nejvyšší horu, Sněžku.

Výstavba lanové dráhy na Sněžku spočívá zejména ve výměně technologie lanovky včetně rekonstrukce a dostavby budov jednotlivých stanic. Na horní stanici lanové dráhy se vybouraly stávající nosné i nenosné konstrukce, byly přemístěny transformátory a provedeny zemní práce a betonáž základových konstrukcí včetně základů pro novou technologii lanovky.

V mezistanici byly s ohledem na provoz lanové dráhy, jejíž činnost byla ukončena začátkem září tohoto roku, prováděny bourací práce a částečná demontáž stávajícího objektu.

Následovala demontáž jednotlivých sloupů, stávajících patek a ostatních částí technologie, které byly dosud využívány. Některé ze sedaček a sloupů, které sloužily lanové dráze více než šedesát let, najdou své místo například v Národním technickém muzeu v Praze, které o ně projevilo zájem a které tak uchová část původní lanové dráhy budoucím generacím.

Zajímavostí jistě je, že přeprava stavebních materiálů je zajišťována od začátku srpna prostřednictvím letecké dopravy v rámci zajištění co nejvyšší ochrany území KRNAP, ve kterém se stavba nachází. Letový koridor je vymezen Sněžkou, Růžovou horou a Lvím Dolem, kam se sváží veškerý stavební odpad, který je ihned poté odvážen na řízené skládky. 

Lanová dráha vede v původní trase, také mezistanice a stanice Sněžka jsou vybudovány na stávajících místech, pouze spodní stanice v Peci pod Sněžkou je pro snažší dostupnost posunuta níž k chatě Lesovna.

Nová kabinová lanovka na nejvyšší českou horu Sněžku je po stavební stránce v současné době hotová. Nyní ji čekají zatěžkávací zkoušky, revize a inspekční prohlídky. Pokud vše půjde hladce, mohla by se lanovka pro veřejnost rozjet 21. prosince. Kromě vlastní technologie lanovky jsou hotové i dolní a horní stanice a mezistanice na Růžové hoře. To je zhruba o tři měsíce dříve, než je uvedeno ve smlouvě o dílo.

VÝROBNÍ DOKUMENTACE OK
Na ocelové konstrukce stanic byla ve společnosti SteelPro 4 zpracovávána výrobní dokumentace pomocí programu Tekla Structures Steel Detailing, tj. ve 3D. Podle požadavku projektu OK je na konstrukcích použito velké množství uzavřených silnostěnných profilů (jäklů) a jednotlivé dílce s omezenou tonáží jsou k sobě montážně svařeny. Z důvodu správného provedení výroby byla s určeným výrobcem OK uskutečněna schůzka, na které se projednal způsob zpracování dokumentace, vykreslení jednotlivých detailů a napojení, zpracování výkazů materiálů a přídavků. 

Současně bylo s generálním projektantem řešeno dělení OK na jednotlivé dílce, které bylo možné kvůli hmotnostnímu limitu transportovat vrtulníkem na místo určení.

Jako poslední byly v četném rozsahu do konstrukce doplněny kotevní botky pro uchycení dřevěných konstrukcí, které dodávala společnost Kasper CZ.

V průběhu zpracování výrobní dokumentace stanic jsme byli vyzváni ke zpracování studie OK sloupů horního úseku lanovky, která by blízce respektovala vzhled OK sloupů původní lanovky, současně vyhovovala povětrnostním podmínkám na místě stavby a bylo možné sloupy dopravit na místo určení pomocí vrtulníku. Jako limitní zadání bylo také použití roztečí stávajících kotevních patek, aby bylo omezeno množství úprav na stavbě. Dalším kritériem byly technické podklady od dodavatele technologie, který stanovil požadavky na volný prostor v okolí OK pro volný pohyb gondol.

Po odsouhlasení naší studie sloupů vyšším objednatelem a KRNAPem byl dopracován realizační projekt a následně výrobní dokumentace včetně obslužných žebříků, u nichž byla důležitá návaznost na technologickou část, jejíž zpracování náleželo dodavateli technologie.

Zajištění přesného uložení OK technologie na sloupy bylo v dokumentaci mimo jiné podpořeno požadavkem na hoblování stykových ploch navazujících OK.

Konečný zpracovaný 3D model byl přihlášen do soutěže „Czech Republic and Slovakia Tekla BIM Awards 2013“ a v kategorii Ocelové konstrukce obsadil 1. místo. Tím se model tohoto projektu nominoval do celosvětové soutěže „Global BIM Awards 2013“.

ZÁKLADNÍ INFORMACE
Zahájení stavby:

1. 9. 2011 v místě dolní stanice v Peci pod Sněžkou

Investor: Město Pec pod Sněžkou
Dodavatel stavební části a OK:

BAK stavební společnost, a. s., Trutnov

Dodavatel technologie: LEITNER A. G. (Itálie)

Výrobní dokumentace OK stanic:

SteelPro 4 s. r. o.

Realizační projekt a výrobní dokumentace OK sloupů lanovky 2. úseku:

SteelPro 4 s. r. o.
Investiční náklady: cca 300 mil. Kč

Celková hmotnost zpracovaných OK:

cca 250 tun

Prostorová specifikace – nadmořská výška stanic:
stanice Pec p. Sněžkou: 828,95 m. n. m.
stanice Růžová hora: 1 339,05 m. n .m.
stanice Sněžka: 1 588,32 m. n. m.

 

Technické údaje – lanovka 2. úsek 
Růžová hora – Sněžka

Šikmá délka: 1 969 m
Převýšení: 252 m
Umístění pohonů: Růžová hora
Počet podpěr: 18
Průměr dopravného lana: 38 mm
Počet kabin: 17
Tažná větev: pravá
Dopravní rychlost: 5 m/s
Časový interval kabin: 57,6 s
Vzdálenost kabin: 288 m
Počet osob v kabině: 4
Doba jízdy: 8 min 24 s
Teoretická přepravní kapacita: 250 osob/hod.

Steel Structure of Cableway to Sněžka
Whilst in the last issue of KONSTRUKCE, we were talking about the usage of wood usage at building of new cableway to Sněžka, in this issue we shall look at project of steel usage and steel structures during execution of this project. The final processed 3D model was signed in the competition “Czech Republic and Slovakia Tekla BIM Awards 2013” and was awarded the 1st place in the Steel structures category. By that, it nominated itself to the world contest “Global BIM Awards 2013”.

Bookmark
Ohodnoďte článek:
Diskuse

Ocelové konstrukce lanové dráhy na Sněžku

Ocelová konstrukce - výběr dodavatele
Dobrý den, na základě čeho se vybíral dodavatel výstavby samotné konstrukce? Může jím být například tento dodavatel výstavby <a href="http://www.astron.biz/cz/oc...
počet příspěvků: 1 | poslední příspěvek: 11.3.2014 09:28vstup do diskuse >>

Fotogalerie
3D model lanovkyMontáž horní stanice za použití vrtulníkuCertifikát Tekla Awards 2013Horní stanice – montáž konstrukcí3D výkres horní stanice3D výkres mezistanice Růžová hora3D model mezistanice Růžová horaHorní stanice – montáž konstrukcí

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Stavební ocelové konstrukce vyšší třídy provedení (EXC3, EXC4) a technické podmínky jejich výroby v ČRStavební ocelové konstrukce vyšší třídy provedení (EXC3, EXC4) a technické podmínky jejich výroby v ČR (114x)
Současné období (tj. roky 2009 – 2014) je v oboru stavebních ocelových konstrukcí (dle NANDO 2/4) charakterizováno zásad...
PROTAH – certifikovaný systém konstrukčních táhelPROTAH – certifikovaný systém konstrukčních táhel (66x)
PROTAH je systém konstrukčních táhel a doplňků pro použití v konstrukcích pozemních a inženýrských staveb. Systém PROTAH...
Stav ocelových mostů po sto letech užíváníStav ocelových mostů po sto letech užívání (57x)
Jedním z hnacích motorů prudkého industriálního rozvoje v českých zemích na přelomu devatenáctého a dvacátého století by...

NEJlépe hodnocené související články

Rozšíření centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi – VII. etapaRozšíření centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi – VII. etapa (5 b.)
Změna legislativy, resp. zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, který požaduje provádění revize a zkoušky těsnosti nádrží na ...
Stav ocelových mostů po sto letech užíváníStav ocelových mostů po sto letech užívání (5 b.)
Jedním z hnacích motorů prudkého industriálního rozvoje v českých zemích na přelomu devatenáctého a dvacátého století by...
Obnova věže Staroměstské radniceObnova věže Staroměstské radnice (5 b.)
Zakázku na obnovu věže Staroměstské radnice získalo sdružení firem AVERS spol. s r. o. a Subterra a. s. na konci roku 20...

NEJdiskutovanější související články

Most přes Rouštanský potok na obchvatu RouštanMost přes Rouštanský potok na obchvatu Rouštan (1x)
Silnice I/34 (Havlíčkův Brod – Svitavy) je jednou z páteřních komunikací severní části Českomoravské vysočiny. Na své tr...
Trimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na PankráciTrimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na Pankráci (1x)
Předmětem článku je projekt, výroba, montáž a předpínání ocelové superkonstrukce nového objektu Trimaran v Praze na Pank...
Lávka přes řeku Svratku v Brně‑KomárověLávka přes řeku Svratku v Brně‑Komárově (1x)
Lávka pro pěší celkové délky 60,40 m je popsána s ohledem na architektonické a konstrukční řešení a postup stavby. Konst...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice