Obchodní dům Galerie Dvořák – nová dominanta centra Plzně
Rubrika: Realizace
Obchodní dům Galerie Dvořák v Plzni je jednou z dvaašedesáti staveb, které aspirovaly na titul Stavba roku 2008. Do užšího výběru finalistů se sice stavba nedostala, to však není důvodem k tomu, abychom si tuto novou zajímavou plzeňskou dominantu blíže nepředstavili.
Stavba byla přihlášena do soutěže, protože má pro území veliký urbanistický a architektonický význam. Vyniká propracovanými architektonickými detaily. Stavba musela vyřešit mnoho problémů zapříčiněných různým funkčním využitím pronajímaných ploch. Zejména řešení požárního zabezpečení stavby, nároky na vzduchotechniku a další technické zařízení budovy.
FUNKČNÍ URČENÍ
Administrativně obchodní centrum je umístěno tak, aby uspokojilo požadavky nejen obyvatel žijících v jeho blízkosti, ale i ostatních obyvatel města Plzně. Okolí navrhované stavby je jedno z mála míst v Plzni, kde obyvatelé nemají ve své blízkosti takové centrum, které by uspokojovalo stále se zvyšující nároky spotřebitelů. Umístění Galerie Dvořák je zároveň výhodné dobrou dostupností vzhledem k těsné blízkosti frekventovaných komunikací. Svým umístěním ani budoucím provozem nenaruší životní prostředí obyvatel bydlících v této části města. Vlastní návrh stavby realizuje záměry stanovené investorem po stránce prostorových vazeb, jejich uspořádání a kapacit. Toto nové obchodní centrum na plzeňském sídlišti Slovany bylo slavnostně otevřeno 6. listopadu 2007.
Objekt je situován u zrekonstruovaného kruhového objezdu na náměstí Generála Píky mezi ulicemi Koterovská a Francouzská. V objektu je jedno podzemní, tři nadzemní podlaží a 4. ustupující podlaží. V 1. PP se nachází suterénní parkoviště pro osobní automobily zákazníků a prostory technického zázemí objektu. Do prostoru parkoviště zajíždí osobní výtahy, které zákazníky dopraví do nadzemních podlaží a elevátory, které umožní komunikaci mezi 1. PP a 1. NP i zákazníkům s nákupními vozíky. V zadní části 1. PP jsou schodiště navazující na pěší trasy chodníků. V 1. NP se nachází supermarket potravin se skladovým a hygienickým zázemím s napojením na zásobovací rampu. K zásobovací rampě se napojují prostory určené pro osobonákladní výtahy zásobující další nadzemní podlaží a schodiště. V ostatních částech se nachází nájemní prostory – prodejny. Komunikaci s vyššími patry budou mimo klasických schodišť a výtahů zajišťovat i eskalátory. V centru pasáže je situován panoramatický výtah zajišťující komunikaci od 1. PP až do 4. NP.
Ve 2. NP jsou opět umístěny nájemní prostory – prodejny a stravovací provozy (pizza a fast food). Ve 3. NP jsou, mimo drobné prodejny, zejména služby a zařízení pro volný čas. Jde zejména o fi tness, kadeřnictví, kosmetiku, pedikúru, solárium a bowling. Komunikační zařízení jsou stejná jako ve 2. NP, pouze pasáž je doplněna o přímé schodiště do restaurace ve 4. NP. Ve 4. NP se nachází restaurace se zázemím a komunikačními prvky. Prostor 4. NP zaujímá pouze malou část celkové zastavěné plochy obchodního domu.
PŘÍSTUPY DO OBJEKTU:
- zásobování objektu bude probíhat nákladními a dodávkovými automobily, které budou přijíždět k rampě u jihovýchodní hrany objektu,
- přístup zákazníků je řešen:
a) příjezdem zákazníků v osobních automobilech do garáží v 1. PP – dále pak výtahy a elevátory,
b) vstupy z chodníků do 1. NP.
ARCHITEKTONICKÉ ŘEŠENÍ
Stavba byla projektována dle podmínek územního rozhodnutí vydaného počátkem 90. let. Byla navržena tak, aby při zachování vnějších objemů, půdorysného tvaru i dopravních vazeb vyhovovala současným požadavkům na kvalitu obchodních center. Významným vlivem při zpracování návrhu byl fakt, že se stavba nenachází na zelené louce, ale vyplňuje proluku ve stabilizovaném území širšího městského centra. Jedním ze zásadních požadavků bylo navrhnout objekt jako moderní obchodní galerii, orientovanou dovnitř – do vnitřní obchodní galerie, přesto však respektující požadavek na vytvoření živého městského parteru. Proto jsou jednotky v přízemí objektu navrženy s orientací vstupů jednak z vnitřní pasáže, ale též přímo z přilehlých chodníků.
Dynamiku proskleného parteru podtrhuje prosklená oblouková severní část, otevírající objekt směrem od frekventované křižovatky ulic Koterovská a Francouzská. Hlavním principem při řešení interiéru byla snaha o čisté, střízlivé řešení, nechávající o to více vyniknout výkladce jednotlivých obchodních jednotek. Velký důraz byl kladen na přehlednost řešení celého prostoru a na možnosti orientace. Pochopitelně při marketingově osvědčeném způsobu komunikačního řešení se systémem co nejdelších komunikačních tras. Prostor je řešen v dynamickém kontrastu černých keramických podlah s bílými „vodícími“ prvky a hladkými bílými povrchy interiéru pasáží. Střídmost a čistotu řešení podtrhuje takřka neznatelné provedení celoproskleného zábradlí. Skleněný výtah v centrální části dispozice tvoří jakousi dominantu a umožňuje během jízdy přehlédnout celý prostor nákupní galerie. Vlastní objekt je založen na základových patkách, resp. pasech. Spodní stavba je izolována proti zemní vlhkosti a proti pronikání radonu z podloží. Nosnou konstrukci objektu tvoří železobetonový monolitický skelet. Stropní deska je rovněž monolitická. Stěny podzemního podlaží jsou navrženy z monolitického betonu. Střešní konstrukce bude tvořena plochou jednoplášťovou střechou, provedenou na železobetonové stropní desce. Hydroizolační vrstva je přesypána vrstvou kačírku.
Obvodový plášť je zčásti vyzdívaný, zčásti je prosklený a z největší části je tvořen sendvičovými panely. Konstrukce schodišť je železobetonová monolitická, vertikální dopravu v objektu dále zajišťují výtahy (osobní i osobonákladní), eskalátory a elevátory.
Podlahy v 1. PP jsou tvořeny betonovou průmyslovou podlahou, prostory technického charakteru mají podlahy z betonových mazanin, prodejní prostory mají provedenu pouze hrubou podlahu betonovou mazaninou do úrovně 15 mm pod čistou podlahu pasáže a chodeb, které mají jako nášlapnou vrstvu keramickou dlažbu, stejně jako hygienická zařízení pro veřejnost i zaměstnance.
Podhledy jsou v objektu navrhovány pouze na veřejných komunikačních prostorech (pasáže, chodby apod.), na hygienických zařízeních a v kancelářích. V pronajímatelných prostorách si navrhují nášlapné vrstvy podlahy a podhledy nájemníci. Objekt je napojen na elektrickou energii, rozvody CZT, telekomunikační síť SPT Telecom, veřejný vodovod, veřejnou kanalizaci a plynovod. Venkovní zpevněné plochy jsou provedeny v asfaltovém povrchu v kombinaci s betonovou zámkovou dlažbou. Pěší komunikace jsou tvořeny chodníky s povrchem z betonové zámkové dlažby. Sadové úpravy jsou realizovány zejména mezi venkovním parkovištěm poblíž zásobovací rampy a vícepodlažním obytným objektem na jihovýchodní straně navrhovaného objektu. Objekt je navržen tak, aby veřejně přístupné prostory byly dosažitelné i pro osoby se sníženou schopností pohybu, a tím je zajištěno bezbariérové řešení podle platných právních předpisů.
POPIS STAVBY
Stavba: Obchodní dům Galerie Dvořák Plzeň
Lokalita: nám. Generála Píky, Plzeň-Slovany (tzv. trojúhelník mezi ulicemi Koterovská, Francouzská, Krejčíkova)
Investor: Obchodní dům Dvořák
Dodavatel: Karel Dvořák
Autor architektonického návrhu: Architektonická kancelář Lewis&Hickey, Praha
Projektant: Raval projekt
Doba výstavby: duben 2006 – listopad 2007
KONSTRUKČNÍ A STAVEBNÍ ŘEŠENÍ
Celková zastavěná plocha 1. PP: 8.016 m2
Celková zastavěná plocha 1. NP: 5.215 m2
Celková zastavěná plocha 2–3. NP: 5.562 m2
Obestavěný prostor: cca 120.000 m3
The department store Galerie Dvořák in Plzeň is one of the 62 constructions which aspired to the have the title of the Construction of the year 2008. The construction was registered to the competition due to its huge planning and architectural signifi - cance for the territory. It stands out with its elaborated architectural details. As the author said, the construction had to solve many problems caused by various functional utilization of rented space. Mainly the solution of the building´s fi re protection, air-conditioning requirements and other technical solutions of the building.