KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Realizace    Výroba a montáž konstrukcí    Nová rozhledna Hýlačka – stavba z oceli oceněná architekty

Nová rozhledna Hýlačka – stavba z oceli oceněná architekty

Publikováno: 6.10.2016
Rubrika: Výroba a montáž konstrukcí

V srpnu 2015 byla ve Větrovech u Tábora otevřena nová rozhledna Hýlačka. Vznikla na místě dřevěné hlásky, která shořela v lednu 2012. Nová stavba má, na rozdíl od původní rozhledny, subtilní kovovou konstrukci. Projekt získal v soutěži Grand Prix Architektů 2016 Národní cenu za architekturu 2016 v kategorii architektonický design.

Alfou a omegou celého projektu bylo samozřejmě statické řešení. Architektonická, stavební i konstrukční stránka objektu jsou u takto specifické stavby „srostlé“. Staticky nám u samotné věže pomohlo, že jsme vyšli z dlátovitého tvaru husitské hlásky původní vyhořelé Hýlačky. Statickým schématem je dvojice nosných ocelových sloupů vynášejících jak schodiště, tak vyhlídkovou plošinu, zavětrovaných šesti táhly – trojicemi ocelových lan kotvených do země na čtvercovém půdorysu.

ARCHITEKTONICKÉ ŘEŠENÍ
Naše představa o transparentní ocelové konstrukci rozhledny byla téměř od počátku jasná. Představu bylo nutno architektonicky a urbanisticky uvést do reálného kontextu s duchem místa. Základní myšlenkou funkčního uspořádání bylo rozdělit zadání na dva objekty: rozhlednu a samostatný objekt zázemí.

Tři hlavní principy

  1. Tvar rozhledny je inspirován tvarem původní husitské hlásky. Nárožní hrany, tvořené ocelovými táhly, se sbíhají tak, aby imaginárně opsaly tvar shořelé rozhledny. Toto řešení je elegantní, staticky výhodné a bez přehnané doslovnosti evokuje siluetu původní rozhledny. Odkazem na původní stavbu je ponechání obrysu základů, dobře viditelného z vyhlídkové kabiny. Nová rozhledna stojí částečně právě na tomto půdorysu. Cítili jsme také, že i z důvodů jisté „nostalgie“ musí být interiér kabiny (tj. podlaha, podhled, lavice) vytvořen z přírodního dřeva. 
  2. Diagonální členění pláště, v původním projektu tvořené eternitovými šablonami, je zopakováno v kosočtverečném rastru ocelové sítě tvořící obal schodiště nové rozhledny. 
  3. Jako vzpomínka na dramatický konec původní Hýlačky bylo na objektu zázemí navrženo použití opáleného dřeva. Tento neobvyklý a esteticky nesmírně zajímavý stavební materiál je u nás málo využíván, ale tradiční použití má například v Japonsku. Nová ocelová rozhledna se bude třpytit nad „spáleništěm“ jako fénix povstalý z popela. Zázemí bylo navrženo jako horizontální prvek v kontrastu s vertikálou věže. Takto navržená jednoduchá dřevostavba byla bohužel z ekonomických důvodů nahrazena typovým kontejnerem. Tím návrh ztratil jeden z nosných prvků, ale alespoň se povedlo kontejner sladit s ostatními konstrukcemi.

POPIS STAVBY
Vyhlídková věž je ocelová stavba celkové výšky 35,6 m. Vyhlídková kabina má podlahu ve výšce 25,0 m nad okolním terénem. Má oválný půdorys s maximálními rozměry 8,65 × 4,30 m. Nosnou konstrukci zde tvoří soustava ocelových nosníků podlahy kabiny. Zastřešení kabiny je provedeno rovněž soustavou ocelových nosníků. Přístup z úrovně terénu do vyhlídkové kabiny je po ocelovém schodišti s přímými rameny a půlkruhovými podestami. Schodiště je neseno dvěma ocelovými sloupy umístěnými mezi rameny schodiště, které tvoří hlavní svislou nosnou konstrukci celé věže. Stabilitu zajišťují šikmá ocelová táhla kotvená do kotevních bloků na úrovni terénu a k hlavnímu nosnému rámu v úrovni vyhlídkové plošiny. Kotevní bloky jsou uchyceny do společných železobetonových základů celé věže. Založení hlavních nosných ocelových sloupů je plošné na železobetonové základové desce, v místě pod kotevními bloky táhel je základová konstrukce doplněna hlubinným založením mikropilotami.

Původně navrhovaný samostatný objekt dřevostavby zázemí o nepravidelném trojúhelníkovém tvaru a zastavěné ploše 71 mbyl nahrazen typovým, plně vybaveným sanitárním kontejnerem o rozměru 6 055 × 2 435 mm (vnitřní výška 2 500 mm, venkovní výška objektu 2 850 mm). Obsahuje kompletně zařízené toalety i pro zdravotně postižené a místnosti zázemí pro obsluhu rozhledny.

KONSTRUKČNÍ A MATERIÁLOVÉ ŘEŠENÍ
Založení
Vyhlídková věž je založena plošně. Pod dvojicí hlavních nosných sloupů je umístěna základová deska s monolitického železobetonu o půdorysných rozměrech 7,15 × 2,8 m. Mocnost základové desky je 0,7 m s tím, že úroveň základové spáry je v hloubce 1 400 mm pod okolním upraveným terénem. Ze základové desky vybíhají čtyři železobetonové základové pasy šířky 1 m a výšky 0,7 m. Spodní úroveň základového pasu lícuje se spodní úrovní základové desky, tzn. je v hloubce 1,4 m pod počátkem lokálního výškového souřadného systému. Na konci všech čtyř trámů jsou provedeny patky pro kotevní body táhel rozhledny. Kotevní body jsou provedeny jako železobetonové desky tvaru čtverce o vnějším rozměru 2,5 × 2,5 m a tloušťce 700 mm, se spodní hranou ve stejné úrovni jako je založení sloupů věže.

Každá patka je doplněna dvojicí mikropilot průměru vrtu 140 mm osazených trubkou 89/10. Délka mikropilot byla navržena 4 000 mm s tím, že kořen bude délky 3 000 mm. Mikropiloty jsou v patce propojeny ocelovými převázkami profilu 2 × UPN260, k němuž je kotven plech pro kotvení táhel. V rámci osazení ocelových převázek UPN byla možná rektifikace, a to jak ve vodorovném, tak ve svislém směru.

Veškeré prostupy inženýrských sítí základovými pasy a základovou desku byly ošetřeny tak, aby umožňovaly posuny způsobené vlivem sedání.

Vodorovné konstrukce
Podlahová rovina vyhlídkové plošiny je tvořena soustavou ocelových prutů. Profily prutů jsou válcované. Hlavní nosné sloupy věže umístěné mezi rameny točitého schodiště jsou v úrovni pochozí plošiny propojeny ocelovým profilem HEB300, přecházejícím nad sloupy v profil HEB450. Kolmo na tuto spojnici sloupů jsou k hlavním sloupům vetknuty příčníky HEB450. Rovnoběžně se spojnicí sloupů jsou mezi hlavní příčníky vloženy doplňkové profily UPN260. Oválný tvar plošiny je vytvořen ohýbanými profily UPN260, které propojují konce prvků HEB, vyčnívající z centra věže. Na rastr z ocelových prutů je uložena dřevěná pochozí vrstva tloušťky 40 mm z dubových hoblovaných fošen šířky 160 mm, kotvená do hlavních ocelových prvků pomocí navařených ocelových ploten a vrutů.

V úrovni pochozí podesty se nachází rám věže, který přenáší zatížení od kotevních táhel do hlavních příčníků. Rám tvoří profily HEB300 pnuté mezi hlavními příčníky.

Na jednom z hlavních příčníků jsou uloženy schodnice nejvyššího ramene schodiště. Dále je na tomto rámu uložen obvodový prstenec z profilů UPN260, který půdorysně odpovídá obvodu schodiště. Prstenec je zatížen reakcemi z lan sítě, které tvoří tubus kolem výstupní trasy na plošinu.

Zastřešení vyhlídkové kabiny je tvořeno systémem ocelových prvků zavěšených na ocelových tyčích. V každém úchytném bodu se nachází dvojice tyčí profilu 20 mm. Tyče jsou uchyceny do nejvyšší části nosných sloupů. Hlavní složka síly od střešní konstrukce je proto do sloupů vnášena v nejvyšším místě sloupů a ne v úrovni vodorovné konstrukce, jako je tomu u konstrukce podlahy. Použité ocelové profily střechy jsou HEA160 a UPN160.

Podhled stropu tvoří dřevěné hoblované desky tl. 20 mm a šířky 160 mm, materiálově a směrově ložené stejně jako podlaha. Pro výrobu podhledu bylo použito dřevo z modřínu, který bylo nutné na místě stavby pokácet. Spoje dřevěných prvků (krov, podlaha, podhled) a ocelových vynášecích rámů jsou provedeny pomocí ocelové pásoviny navařené na hlavní konstrukci. Se dřevem je spojena vruty.

Svislé konstrukce
Hlavními svislými nosnými konstrukcemi věže jsou dva ocelové sloupy. Sloupy se nacházejí mezi rameny schodiště po dvou stranách půdorysného oválu. Mají kruhový průřez, který se s výškou zmenšuje. Ve spodní části je sloup tvořen trubkou 400,6 × 30 mm z oceli S355, nad ní jsou umístěny segmenty stejného vnějšího profilu 400,6 × 20 mm, v části vyhlídkové kabiny pak 324 × 16 mm a v části nad střechou kabiny 219 × 20 mm.

Prostorové ztužení
Z důvodu zajištění stability vysokých nosných ocelových sloupů je konstrukce doplněna celkem šesti trojicemi táhel zajišťujícími stabilitu. Táhla zajišťují odolnost konstrukce vůči vodorovným zatížením, zejména od větru. Rozmístění ocelových táhel je všesměrně po obvodu konstrukce, aby bylo docíleno ztužení ve všech směrech. Ztužující táhla jsou v horní části přichycena k hlavnímu nosnému rámu umístěnému ve výškové úrovni pochozí plošiny. Odtud vedou šikmo dolů a jsou uchycena v koncích železobetonových základových kotevních prvků. Namáhání ocelových táhel je výlučně tahové.

Táhla jsou tvořena ocelovými tyčemi z materiálu S460 profilu 36 mm na koncích kotvených pomocí spojovacích prvků DETAN M36 S460. Z transportních a výrobních důvodů je každé táhlo tvořeno třemi samostatnými tyčemi vzájemně spojenými spojkami DETAN MUFFE M36 S460. Pro část nad kabinou jsou použity ocelové tyče funkčně využité stejně jako spodní táhla. Jedná se o celkem šest dvojic tyčových závěsů vynášejících nosné konstrukce zastřešení kabiny. Tyčové závěsy jsou souosé s kotevními tyčemi profilu 20 mm z oceli S460 kotvené do nosníků a horního prvku sloupu pomocí prvků DETAN M20 S460.

Konstrukce schodiště
Hlavními podporami prvků schodiště jsou centrální ocelové sloupy, které jsou obecně hlavní svislou nosnou konstrukcí. Tvar schodišťového ramene je přímočarý, podesty jsou půlkruhové. Přibližně ve středu půlkruhů podest se nacházejí nosné sloupy. Na ně jsou šroubovým spojem přichyceny ocelové příčníky průřezu HEA220 v úrovni každé podesty. Kolmo na tyto příčníky jsou uloženy dvojice schodnic ocelového průřezu UPE220. Schodnice jsou v úrovni příčníku zalomeny do vodorovné polohy a dále pokračují a tvoří tak podestu. Po obvodě podesty tvoří oválný tvar ohýbaný profil UPE220. 

Podlahový rošt podest a stupně jsou provedeny z žárově zinkovaného tahokovu, typ TH 47 × 13/3 × 5 mm, lemovaného, s výškou 50 mm. Stupně jsou lemované plochým profilem a mají montované bočnice. Schodiště je po obvodě opatřeno ocelovou sítí s předepnutými ocelovými lanky. Ve vstupní části je síť přerušena vstupním otvorem. Vstupní otvor je tvořen svařeným rámem s příčlí JA80 × 120 × 4 a stojkami JA80 × 80 × 4.

Opláštění z nerezové sítě
Konstrukce opláštění je vytvořena z diagonální sítě nerezových 2mm lanek s nerezovými spojkami (při úhlu oka 60 °). Aby síť fungovala jako staticky kompaktní celek, bylo nutné dostatečně pevně zalisovat svorky proti proklouznutí. Síť je na horním obvodu napletena na nerezovou trubku 21 mm. Tato trubka je připevněna k ocelovému nosnému rastru z ocelových profilů. 

Spodní okraj sítě je rovněž napleten na nerezovou trubku 21 mm, kotvenou pomocí plochých kotev do betonového základu. Tato trubka také lemuje rámy turniketů.

Tvar sítě je podporován soustavou svislých 10mm lanek s rektifikací – vidličkami a napínáky. Opláštění je navrženo pro celoroční instalaci – je dimenzováno na zatížení větrem a sněhem dle ČSN EN. Aby nedocházelo ke kontaktu s pozinkovanou konstrukcí schodiště a tím i k poškozování jejího povrchu, jsou podél zábradlí a schodnic našroubovány distanční kulatiny z nerezi.

Výplň zábradlí na vnitřní straně je rovněž z lankové sítě, s oky 120/2 mm, kotvené po obvodu na nerezové 5mm lanko. Toto lanko je protaženo systémovými očky.

Síť kabiny je dole po obvodu podlahy a shora po obvodu podhledu napletena na nerezovou trubku 21 mm. Tato trubka je připevněna k ocelovému nosnému rastru z ocelových profilů. Tvar sítě je v obloucích podporován soustavou svislých 6mm lanek.

Střecha
Konstrukce krovu kabiny je navržena jako soustava pozednic s vrcholovou vaznicí a je uchycena na nosných ocelových profilech s dřevěným bedněním ve spádu 5 °. Na bednění je položena pojistná hydroizolace se strukturovanou dělicí vrstvou a nakašírovanou rohoží. Krytina sedlové střechy je zinková falcovaná s dvojitou stojatou drážkou. Klempířské výrobky na střeše (lemování, závětrné lišty, okapový systém s chrliči) jsou provedeny z TiZn plechu tl. 0,7 mm bez nátěru. Nad okapní hranou jsou osazeny sněhové zachytávače.

Doplňkové ocelové stavební konstrukce
Zábradlí po vnitřním i vnějším obvodu schodiště je provedeno z trubkových profilů DN 42 × 7 (sloupky) a 42 × 4 (madla). Veškeré výrobky z oceli jsou žárově zinkovány a na stavbě byly smontovány z jednotlivých dílů.

Vstup do rozhledny je řešen elektromechanickým plnoprůchodový turniketem TPP06 s funkcí Antipanik s průchodností 30 osob/min., který je doplněn o mincovní automat na předsazeném ocelovém sloupku.

Z vymezeného schodišťového prostoru 1. NP je navržen únikový východ otvíravými dveřmi šířky 0,9 m (ocelové síťované dveře osazené v nerezové síti „oplocení“). Dveře jsou opatřeny nouzovým kováním dle ČSN EN 179.

POSTUP VÝSTAVBY A ZKUŠENOSTI ZE STAVBY
Výroba ocelové konstrukce proběhla v prostorách výrobního závodu společnosti Lemonta v Sokolově. Celá ocelová konstrukce musela být z technologických důvodů (výroba, PKO‑žárové zinkování, přeprava na staveniště) již v rámci tvorby výrobní dokumentace za úzké spolupráce se statikem rozdělena na jednotlivé díly spojované pak následně pomocí šroubových pevnostních spojů. Po dokončení výroby jednotlivých dílů byla provedena v surovém stavu dílenská předmontáž a vzájemné slícování jednotlivých dílů, aby při vlastní montáži na stavbě nedošlo ke kolizím. Po vybudování základové konstrukce na stavbě byly jednotlivé díly odváženy na staveniště a za pomoci mobilního autojeřábu byla prováděna postupná montáž, tzn. nejprve sloupy v kombinaci se schodišti vč. zábradlí s provizorním zajištěním stability, následně montáž zkompletované vyhlídkové plošiny, montáž a předepnutí ocelových táhel, opláštění nerezovou sítí, montáž zkompletované střechy a dopnutí táhel, to vše za použití horolezecké techniky, tzn. v podstatě bez jakýchkoli montážních plošin nebo lešení, vyjma použití plošiny pro dopnutí táhel. Vzhledem ke konstrukčnímu provedení rozhledny Hýlačka se jednalo zcela o specifický druh montáže.

Pro nás jako autory byla tato stavba velmi zajímavou zkušeností a měli jsme možnost realizovat konstrukci zcela odlišnou od klasických rozhleden, které jsou většinou plošně založeny s prostorovým příhradovým dříkem s lineárně proměnným průřezem po výšce. Průhled přes diagonální rastr opláštění na ocelové schodiště Zajímavou prací pro nás bylo také projektování celé řady atypic kých, tvarově sladěných detailů a prvků v rámci opláštění nebo interiéru rozhledny. Limitem byl omezený rozpočet na stavbu, kde jsme se v rámci úspor snažili jako architekti hledat přijatelné kompromisy. Věříme, že se podařilo maximum možného.

ZÁKLADNÍ ÚDAJE:

  • Investor: Klub českých turistů Tábor
  • Autoři návrhu: Ing. arch. David Grygar, Ing. arch. Martin Kocich, Ing. arch. Pavla Kosová
  • Generální projektant: ARCHITEKTI Grygar & spol., s. r. o.
  • Statické řešení: HHStatika s. r. o., Ing. Jan Hora
  • Dodavatel: Lemonta, s. r. o.
  • Cena: cca 5,6 mil. Kč (bez DPH)
  • Tonáž: Na konstrukci bylo použito celkem 33 tun oceli

New Observation Tower Hýlačka – Steel Structure Awarded by Architects
In August 2015, a new observation tower Hýlačka was open in Větrovy u Tábora. It was created in a place of wooden look-out which burnt down in January 2012. Contrary to the old structure, the new one has a subtle metal structure. The project won a National Architecture Award 2016 in the architectural design category of the Architecture Grand Prix.


NÁRODNÍ CENA ZA ARCHITEKTURU 2016 – GRAND PRIX ARCHITEKTŮ 2016
Dne 12. 5. 2016 získal projekt v soutěži realizovaných staveb – Grand Prix Architektů 2016 Národní cenu za architekturu 2016 v kategorii architektonický design za stavbu
ROZHLEDNA HÝLAČKA, TÁBOR.

Soutěž byla oceněna mezinárodní porotou v čele s prof. arch. Evou Jiřičnou. Ocenění předal osobně pan hrabě Ing. V. Lažanský.

HODNOCENÍ POROTY:
Po světě se buduje mnoho rozhleden, takže u tohoto typu konstrukce je obtížné vytvořit něco originálního. Tento oceněný projekt má velké štěstí, protože zdědil ducha a technická řešení svého předka, postaveného v roce 1920. Hodnota této nové věže spočívá ve vysoké kvalitě rozvinutí tohoto historického odkazu do moderní konstrukce, splňující složité požadavky naší doby.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Předmontáž nosné konstrukce v hale firmy Lemonta, s. r. o.Po vybetonování mikropilot (v místech základových patek) byly zahájeny výkopové práce.Základová deska s vybíhajícími pásy ve tvaru kříže a armováním, lemováno ztraceným bedněním z betonových tvárnicKotevní prvky sloupů v základové desce před betonážíZáklady po ukončené betonážiPohled na staveniště před zahájením montáže ocelových sloupůŽárově zinkovaný sloup a schodiště z tahokovuMontáž ocelových sloupů a schodištěOsazení hotového dílu zastřešení vyhlídkové kabinyPrůhled přes diagonální rastr opláštění na ocelové schodištěMontáž ocelových prvků pro vynesení opláštění – nerezovou síťDřevěná konstrukce krovu střechy kabinyPohled na dokončenou rozhlednuInteriér kabiny v kombinaci s přírodním dřevem

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Stavební ocelové konstrukce vyšší třídy provedení (EXC3, EXC4) a technické podmínky jejich výroby v ČRStavební ocelové konstrukce vyšší třídy provedení (EXC3, EXC4) a technické podmínky jejich výroby v ČR (108x)
Současné období (tj. roky 2009 – 2014) je v oboru stavebních ocelových konstrukcí (dle NANDO 2/4) charakterizováno zásad...
PROTAH – certifikovaný systém konstrukčních táhelPROTAH – certifikovaný systém konstrukčních táhel (69x)
PROTAH je systém konstrukčních táhel a doplňků pro použití v konstrukcích pozemních a inženýrských staveb. Systém PROTAH...
Konstrukční prvky příhradových konstrukcí a jejich vlastnostiKonstrukční prvky příhradových konstrukcí a jejich vlastnosti (59x)
Jedním z hlavních konstrukčních prvků, které jsou využívané pro stavbu příhradových konstrukcí, jsou rovnoramenné úhelní...

NEJlépe hodnocené související články

Rozšíření centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi – VII. etapaRozšíření centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi – VII. etapa (5 b.)
Změna legislativy, resp. zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, který požaduje provádění revize a zkoušky těsnosti nádrží na ...
Stav ocelových mostů po sto letech užíváníStav ocelových mostů po sto letech užívání (5 b.)
Jedním z hnacích motorů prudkého industriálního rozvoje v českých zemích na přelomu devatenáctého a dvacátého století by...
Obnova věže Staroměstské radniceObnova věže Staroměstské radnice (5 b.)
Zakázku na obnovu věže Staroměstské radnice získalo sdružení firem AVERS spol. s r. o. a Subterra a. s. na konci roku 20...

NEJdiskutovanější související články

Most přes Rouštanský potok na obchvatu RouštanMost přes Rouštanský potok na obchvatu Rouštan (1x)
Silnice I/34 (Havlíčkův Brod – Svitavy) je jednou z páteřních komunikací severní části Českomoravské vysočiny. Na své tr...
Trimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na PankráciTrimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na Pankráci (1x)
Předmětem článku je projekt, výroba, montáž a předpínání ocelové superkonstrukce nového objektu Trimaran v Praze na Pank...
Lávka přes řeku Svratku v Brně‑KomárověLávka přes řeku Svratku v Brně‑Komárově (1x)
Lávka pro pěší celkové délky 60,40 m je popsána s ohledem na architektonické a konstrukční řešení a postup stavby. Konst...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice