Londýnské nádraží King’s Cross – nová dominanta olympijských her 2012
Rubrika: Výroba a montáž konstrukcí
Transformace nádraží King’s Cross představuje nepřehlédnutelný příklad tvorby veřejného prostoru uprostřed Londýna. Hlavním středobodem je jednoznačně západní vestibul – konstrukce s největším rozpětím oblouku v Evropě. Projekt obnovy 160 let starého nádraží King’s Cross je však mnohem komplexnější. Je součástí rozsáhlého developerského projektu pro vznik dopravního terminálu, který ročně využije 50 milionů cestujících, a splňuje požadavky 21. století.
Vrcholem sanace nádraží s rozpočtem 550 milionů liber je nový klenutý, polokruhový vestibul na západ od stávajícího nádraží. Vestibul představuje nový vstup do stanice a zárověn je hlavním vstupem k podzemní dráze. Střecha se vzpíná do výšky 20 metrů nad centrálním nosným prvkem – trychtýřem, ze kterého se klenou vějířovitě osazené nosníky v 16 hlavních osách, které vytvářejí půlkruh s průměrem 150 m.
KONSTRUKČNÍ ŘEŠENÍ
Konstrukce střechy je tvořena 61 hlavními radiálními nosníky, které paprskovitě vybíhají z centrálního pomyslného nultého bodu. Půdorysně jsou nosníky přímé, ale vertikálně tvarované ve formě zploštělého písmena S. Vrchní konkávní oblouková část zastřěšuje většinu plochy vestibulu, spodní konvexní část nosníků tvoří půlkruhový přístřešek po celém obvodu za úrovní vnější fasády. Každý druhý radiální nosník je vynášen trubkovými vzpěrami – „větvemi“, které jsou soustředěny na 16 sloupech na vnějším obvodu, a středovou skupinou sloupů – trychtýřem. Každý ze 16 sloupů je umístněn na primární radiální ose 1 až 16. Eliptický průřez sloupů je tvořen dvěma trubkami ve vrcholech elipsy a elipticky tvarovaným plechem propojujícím tyto trubky. Hlavy sloupů jsou odlitky, které přenáší síly ze čtyř „větví“ na sloup. Konstrukce má dva typy sloupů. Standartní stromové sloupy v osách 2 – 14, které podepírají radiální nosníky třemi větvemi směrem do budovy a jednou větví směrem ven. V ose 1 a 16 jsou tzv. supersloupy, které podepírají hlavní radiální nosníky v osách 1 a 16. Radiální nosníky o délce 75 m jsou truhlíkového profilu s proměnlivým průřezem, po celé délce svařované z plechů. Všechny radiální nosníky byly dílensky sestaveny v celé délce pro kontrolu celkové geometrie a vůlí v montážně svařovaných stycích. Radiální nosníky jsou vzájemně propojeny trubkovým ztužením v půlkruhových obloucích.
Konstrukce je opatřena trojvrstevným nátěrem o celkové tloušťce 240 mikronů ve složení: 50 mikronů základní nátěr se zinkovým prachem Gehopon E35R, 125 mikronů mezivrstvy Gehopon E43R DB702 a 50 mikronů vrchního laku Wieregen M20 v odstínu RAL 9010. Výrobcem nátěrového systému je firma Geholit+Wiemer.
Výroba ocelové konstrukce o celkové hmotnosti 950 t byla zahájena v únoru 2010 a ukončena v prosinci 2010. Následné dodávky konstrukce na stavbu probíhaly plynule dle požadavků stavby v časovém rozpětí duben 2010 – leden 2011.
Požadavky na kvalitu výroby a pohledové vlastnosti konstrukce byly velmi vysoké, lze říci, že převyšovaly standardy stanovené normou ISO 9001: 2009. Ke specifickým požadavkům patřila kromě jiného i kompletní doložitelnost původu materiálu pro každou jednotlivou položku. Pro každý typ svaru bylo nutné zpracovat samostanou WPS. Celkem jich bylo vytvořeno přes 100 ks. Pro všechny svary na konstrukci je dohledatelné jméno svařeče, datum a čas svařování, datum a čas NDT zkoušky, výskyt chyb a oprav, výsledky NDT zkoušek. Zkoušky svarů realizovala nezávislá organizace schválená investorem. Zkoušky byly prováděny v převážné míře ultrazvukovou metodou o rozsahu přes 50 % všech svarů. Všechny viditelné svary jsou zbroušené do hladka. Správnost metodiky provádění NDT zkoušek bylo dozorováno pravidelnými audity zástupci investora. Kompletní dokumentace řízení jakosti byla předávána v čase expedice jednotlivých dílců na stavbu.
Přes všechny výše uvedené náročné prováděcí podmínky, stav a termíny předávané výrobní dokumentace, dodávala společnost SIGNUM spol. s r.o. konstrukci na stavbu v požadovaných termínech a kvalitě.
London’s King’s Cross – New Landmark of the Olympic Games 2012
The transformation of King’s cross station is an exceptional example of creation of public spaces in the middle of London. The main landmark is definitely the western concourse – a construction with the longest arch span in Europe. But the restoration project of 160 years old King’s Cross station is far more complex. It is a part of a huge developer project for construction of a new terminal, which will be used by 50 million travellers a year and fulfils the requirements of the 21st century.