Huisman Konstrukce s. r. o. pracuje na unikátní zakázce série lodních jeřábů
Rubrika: Výroba a montáž konstrukcí
Sviadnovská společnost Huisman Konstrukce s. r. o. předala americké těžařské společnosti NOBLE Corporation osmdesátitunový lodní jeřáb. Zakázka byla charakteristická tím, že design jeřábu, strojní konstrukce a ovládací software vznikl kompletně od návrhu po realizaci v Česku. Kromě „osmdesátky“ poputuje k zákazníkovi ještě dalších sedm jeřábů.
Každý z jeřábů, který opustí brány sviadnovského závodu, je originálem. Zákazníci totiž mají specifické požadavky na velikost konstrukcí, použitý software nebo bezpečnostní řešení. Osmdesátitunový jeřáb s dynamickým faktorem pro použití na moři je určen pro loď Roger Eason, má šest motorů s výkonem 110 kW a tři motory s 55 kW. Výložník má délku 45 m a váží 45 tun. Tělo jeřábu představuje 96 tun oceli a váha piedestalu se pohybuje v rozmezí 10 – 30 tun v závislosti na budoucím využití jeřábu. Ocelová konstrukce jeřábu je opatřena několikavrstvým nátěrem HEMPEL pro offshore prostředí. „Pokud jsme schopni koupit ocel s požadovanými certifikáty v ČR, nakupujeme doma. Některé materiály ale musíme kupovat v Holandsku,“ vysvětlil vedoucí konstrukčního oddělení Huisman Konstrukce s. r. o., Robert Muroň.
Osmdesátitunový jeřáb přitom není maximum, které jsou schopni ve společnosti Huisman a jejich dalších pobočkách po celém světě vyrobit. V portfoliu má firma i jeřáby s řádově vyšší nosností dle potřeb zákazníka a pyšní se i největším jeřábem určeným pro lodní dopravu. Jeho zdvižná síla je 5 000 tun a funguje na lodi Subsea 7. Je nezbytné vzít v úvahu, že 80 tun na moři představuje nějakých 120 tun na souši, protože je nutno připočítávat dynamické faktory, které moře vyvíjí. „Jeřáby s nosností do 300 tun jsou zatím pro nás ve Sviadnově maximum, které můžeme vyrobit. Ne, že bychom nezvládli i jeřáby větší, ale limitujícím faktorem je pro nás zatím přeprava. Díváme se však dopředu a rýsuje se možnost přepravy vodními cestami po Dunaji z Bratislavy nebo po Labi z Mělníku,“ pokračuje Muroň.
Zatím poslední osmdésátitunový lodní jeřáb zamířil po odzkoušení a demontáži za svým zákazníkem v prvním červnovém týdnu v několika kamionech. Samotné rozložení jeřábu trvá krátkou dobu. Výložník i platforma jsou přičepovány, takže nejnáročnější před převozem je rozpojení kabeláže. Na zakázce pracovali zaměstnanci Huismanu celý rok, protože souběžně s osmdesátitunovým jeřábem se pro stejného zákazníka vyrábělo ještě dalších sedm jeřábů. Každý z nich měl přitom své specifické požadavky – rozměrové změny, nároky na rozložitelnost atd. „V současné době ještě některé jeřáby upravujeme dle posledních požadavků zákazníka. Americký zákazník má velké požadavky na bezpečnost, takže jsme na jeřáb doplňovali velké množství bezpečnostních prvků, které se pro nás staly standardem a budeme je i nadále implementovat v další výrobě,“ doplnil Muroň.
Společnost Huisman poskytuje záruku na všechny své výrobky, tj. jeřáby, systémy pro podmořské kladení potrubí i vrtné věže. „Je to standardní proces. Největší zárukou je ale naše kvalita. Pokud bychom dodali nekvalitní výrobek, Huisman by měl problémy a přišel by o zákazníka. To si v sektoru offshore produktů nemůžeme dovolit, proto dbáme na pozitivní reference,“ doplnil Muroň. I přesto, že současná doba investicím nepřeje, ve sviadnovské společnosti Huisman Konstrukce s. r. o. před nedávnem dokončili moderní konstrukční centrum a novou montážní halu. Díky svému rozvoji firma kontinuálně navyšuje počet zaměstnanců a v letošním roce plánuje přijmout dalších 100 lidí. Zájemci mohou najít uplatnění v konstrukci a designu, v oblasti montáže, svařování a v dalších technických oborech. Aktuálně pracuje ve Sviadnově přes 500 lidí a jejich počet se tak zvýší o 20 %.
Huisman Konstrukce s. r. o. Works on a Unique Project of Sheer Set
Sviadnov company, Huisman Konstrukce s. r. o., handed over an eight-ton rotary sheer to an American mining company, NOBBLE Corporation. The order was specific by the fact that the sheer design, machinery construction and operation software were completely developed in the Czech Republic, from the design to its implementation. Besides the eight-ton one, other seven sheers will go to the client.