„Funkčnost obřího ložiska je součástí našeho jedinečného know-how,“
Rubrika: Výroba a montáž konstrukcí
vysvětluje konstruktér David Továrek, vedoucí týmu, který je v ČR zodpovědný za jeřáby.
23 tisíc hodin práce na přípravě projektu je celkem dost. Co vše musejí vaši projektanti a technici u takovéto zakázky zohlednit?
Česká pobočka bude zpracovávat podklady pro výrobu. Naši konstruktéři musí zohlednit zejména aspekty: vyrobitelnost, přepravitelnost, a funkčnost.
Jaký software je pro tento projekt použit?
AutoCad a Ansys.
Samostatná kapitola je dvaatřicetimetrové hlavní ložisko. Jak je vůbec zajištěno mazání takovéhoto kolosu? Můžete blíže specifikovat konstrukční řešení ložiska?
Je to součást našeho jedinečného know-how; detaily nemůžeme zveřejnit.
Rozměr jeřábů je maximálně možný, nebo lze zkonstruovat ještě něco většího, co ponton ještě i s nákladem udrží nad vodou?
Ano, lze zkonstruovat ještě větší zařízení. Ponton – loď, která jeřáby ponese je konstruována tak, aby vše, včetně zátěže, unesla.
S jakým typem oceli je pro výrobu rekordních jeřábů počítáno?
Kombinace materiálů St52-3N, St.E690, St.E960 spojovací čepy budou z CrNi oceli.
Komponenty budou svařovány nebo spojovány? Jaké svařovací metody a spojovací materiály budou použity?
Bude využito svařování a čepových spojení. Svařování převážně metodami FCAW (trubičkový drát v ochranné atmosféře), SAW (automatem pod tavidlem).
Co povrchová úprava?
Vícevrstvý lakovaný povrch dle specifikace klienta.
Nelze se nezeptat na parametry plavidla, na kterém budou jeřáby umístěny.
Půjde o poloponorné jeřábové plavidlo o celkové délce 214 metrů a šířce 97,5 metru. Ponese dva jeřáby, každý o nosnosti 10 000 mt.
Spolupracujete s vysokými školami v regionu. Jaký je zájem mladých inženýru o práci v segmentu offshore? A co kvalifikované kapacity například z řad svářečů nebo zámečníků?
Spolupracujeme jak se středními školami tak se školami vysokými (zejména VŠB TU Ostrava a VUT Brno). Naše povaha činnosti je pro studenty-absolventy velmi atraktivní. Některé pracovní pozice u nás jsou spojeny i s cestováním na plavidla zákazníků v rámci instalace a servisu našich produktů, což může být pro řadu mladých techniků splněný sen.