Dokončení rekonstrukce lanové dráhy na Sněžku se blíží ke konci
Rubrika: Výroba a montáž konstrukcí
Již od podzimu roku 2011 probíhá projekt výstavby a rekonstrukce nové lanové dráhy na Sněžce. Stavba má být oficiálně ukončena nejpozději do 31. března 2014, ale proslýchá se, že na vrchol začne lanovka vyvážet první nadšence už letos.
Oprava třech stanic lanovky, nové čtyřmístné kabinky pro pasažéry, konstrukce základových lanových stožárů, montáž nosných dřevěných konstrukcí. To vše bylo a je na programu rozsáhlých stavebních prací na lanovce Sněžka. V září minulého roku byl ukončen provoz spodního úseku, aby rekonstrukce lanovky mohla nabrat rychlý směr. Na začátku jara tohoto roku se práce trochu pozdržely kvůli špatným povětrnostním podmínkám, které mají na průběh stavebních prací velký vliv. Další komplikace nastaly v létě, kdy chyba v nákresech elektrických kabelů a špatný stav skalního podloží málem opět výstavbu výrazně zpomalily.
Výstavba nové dolní stanice, mezistanice na Růžové hoře a horní stanice na Sněžce se realizuje již přes rok a výsledek by měl prý stát opravdu za to. Generálními dodavateli projektu jsou sdružení BAK stavební společnost a. s. a LEITNER AG. V létě se nejvíce pracovalo na mezistanici Růžová hora, kde se podle slov starosty města Pece po Sněžkou, Alana Tomáška, montovala technologie na zakotvení a zastřešování stavby.
O tuto práci se s využitím moderních technologií postarala společnost KASPER CZ z Trutnova. Ředitel společnosti, která se specializuje na výrobu dřevěných konstrukcí, David Kasper, viděl největší výzvu v rekonstrukci Dolní stanice. „Nejzajímavějším a zároveň technologicky nejsložitějším objektem byla pro nás Dolní stanice s restaurací. Dolní objekt využívá kombinaci dřevěného rámu a železobetonového a ocelového skeletu. Nejpůsobivější z celého objektu je pak celodřevěný odjezdový a příjezdový portál.“
Pro tuto konstrukci firma Kasper musela využít několik atypických prvků a technologií, které se u běžných staveb příliš nevyskytují. „Stavba je převážně z masivu a proto jsme museli použít jako spojovací prvky atypické pozinkované prvky z ocele, které se do masivu přímo osázely. Poté se celá konstrukce opřela do štítů a v poslední fázi se zakotvila do ocelových a železobetonových konstrukcí, vysvětluje postup prací Kasper.
V Horní stanici se zachovala oproti novým úpravám celá západní stěna a objekt se sociálním zařízením. Zajímavostí Horní stanice je, že dřevěná konstrukce z masivu bude do půli viditelná i z interiéru od KASPER CZ. V dolní stanici je v plánu otevřít muzeum bývalé lanovky, která zde sloužila už od roku 1949 a nejen pro místní má velký význam. Některé části lanovek jako sedačky, hnací zařízení a stožáry jsou již uloženy v depozitáři Národního muzea.
Všechny tři stanice bude protínat lanová dráha, která se bude pyšnit čtyřmístnými kabinkami oproti otevřeným dvousedačkám. Za hodinu by lanovka měla přepravit 250 lidí, ročně se tedy vyveze na vrchol nejvyšší hry Čech okolo 100 000 turistů. Město Pec pod Sněžkou na financování projektu dostalo podporu ve výši 206 milionu Kč z fondů EU z celkových 299 miliónů korun. Tu uhradí město ze svých úvěrových prostředků.
Finalising of Reconstruction of the Cableway to Sněžka Approaches Its End
A construction and rebuilding project of a new cabin cableway has been running since autumn 2011. The construction should officially be finished not later than by 31st of March 2014, but the rumours are that the cable car will start to transport the first enthusiasts to the top of the mountain already this year.
Z podkladů KASPER CZ, hradec.idnes. cz