KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Realizace    Výroba a montáž konstrukcí    Deflector pro projekt ARIANE 6

Deflector pro projekt ARIANE 6

Publikováno: 2.11.2017
Rubrika: Výroba a montáž konstrukcí

Evropská kosmická agentura v současnosti používá pro vynášení satelitů tři druhy raket. Vega pro lehké náklady, Sojuz pro středně těžké a Ariane 5 pro náklady těžké. Všechny tři typy nosičů startují z kosmodromu v Kourou ve Francouzské Guyaně. Z důvodu větší úspornosti provozu, nižších nákladů na vynášení satelitů a také na kompletní nezávislosti Evropy (států Evropské Unie) byl přijat projekt vývoje rakety Ariane 6. V rámci tohoto projektu získala firma MCE Slaný zakázku na dodávku deflectoru.

Deflector je konstrukce, která je umístěna v podzemí, ve startovací ose rakety a slouží k rozrážení plynů raketových motorů při startu. Na obr. 1 je zobrazeno celé startovací zařízení. Montážní hala, kde bude raketa sestavena z jednotlivých segmentů, ustavena na transportní paletu a vyvezena spolu se startovací věží na místo startu. Deflector je umístěn pod raketou v hloubce –25 m a rozráží plyny do dvou výfukových kanálů. Hmotnost konstrukce je 600 tun, celková hmotnost dodávky včetně náhradních dílů bude 800 tun. Rozměry zařízení činí 16 × 16 × 9 m. 

V době startu je konstrukce vystavena náročným podmínkám, i když celková doba startu od zážehu motorů po odlet ze startovacího prostoru nebude delší než 45 – 50 s. Teplota povrchu deflectoru v kritických místech bude dle teplotních simulací až 3 000 °C, tlak v prostorech kanálů přesáhne 10 barů a při zášlehu raketových motorů dosáhne expanzní rychlost plynů trojnásobné rychlosti zvuku.

Konstrukce deflectoru je řešena kombinací svařovaných a šroubovaných prvků. Základem je nosná profilová konstrukce, na které jsou umístěny segmenty krycího pláště. To zajistí jednak možnost dilatace celé konstrukce z důvodu tepelné roztažnosti, tak i rychlou výměnu opotřebovaných dílů krycího pláště. Celé zařízení je pak doplněno soustavou rozvodů chladící vody a zkrápěcích trysek.

Konstrukce musí být po výrobě v závodě kompletně předmontována, budou kontrolovány zejména přesahy mezi krycími segmenty, které nesmí být větší než 2 mm a bude provedena tlaková a průtočná zkouška chladících rozvodů. Poté bude zařízení zdemontováno, naloženo do kontejnerů a přepraveno na kosmodrom v Kourou, kde bude v podzemí opět smontováno.

Na tomto odkazu můžete najít jak vizualizaci projektu, tak i výstavbu základů celého startovacího zařízení s již viditelnými základy výfukových kanálů: zdroj youtube.com https://www.youtube.com/watch?v=yYZiCdhQeSE 

Z podkladů společnosti MCE Slaný s. r. o.

Deflector for ARIANE 6 Project
Nowadays, the European Space Agency uses three types of rockets to bring satellites up to the space. Vega is used for light cargos, Sojuz for mid-heavy ones and Ariane 5 for heavy cargos. All the three types of carriers launch from a space port in Kuorou in French Guaiana. The Ariane 6 Project has been commenced due to the better economy of operation, lower costs of satellite carrying and complete independence from Europe (European Union states). Within the Project, a contract for the supply of deflectors has been awarded to the company MCE Slaný.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Obr. 1 – Kompletní startovací zařízeníObr. 2 – Konstrukce deflectoru (zobrazen okrově) v podzemí pod raketou.Obr. 3 – Vizualizace projektu

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Stavební ocelové konstrukce vyšší třídy provedení (EXC3, EXC4) a technické podmínky jejich výroby v ČRStavební ocelové konstrukce vyšší třídy provedení (EXC3, EXC4) a technické podmínky jejich výroby v ČR (108x)
Současné období (tj. roky 2009 – 2014) je v oboru stavebních ocelových konstrukcí (dle NANDO 2/4) charakterizováno zásad...
PROTAH – certifikovaný systém konstrukčních táhelPROTAH – certifikovaný systém konstrukčních táhel (63x)
PROTAH je systém konstrukčních táhel a doplňků pro použití v konstrukcích pozemních a inženýrských staveb. Systém PROTAH...
Stav ocelových mostů po sto letech užíváníStav ocelových mostů po sto letech užívání (58x)
Jedním z hnacích motorů prudkého industriálního rozvoje v českých zemích na přelomu devatenáctého a dvacátého století by...

NEJlépe hodnocené související články

Rozšíření centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi – VII. etapaRozšíření centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi – VII. etapa (5 b.)
Změna legislativy, resp. zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, který požaduje provádění revize a zkoušky těsnosti nádrží na ...
Stav ocelových mostů po sto letech užíváníStav ocelových mostů po sto letech užívání (5 b.)
Jedním z hnacích motorů prudkého industriálního rozvoje v českých zemích na přelomu devatenáctého a dvacátého století by...
Obnova věže Staroměstské radniceObnova věže Staroměstské radnice (5 b.)
Zakázku na obnovu věže Staroměstské radnice získalo sdružení firem AVERS spol. s r. o. a Subterra a. s. na konci roku 20...

NEJdiskutovanější související články

Most přes Rouštanský potok na obchvatu RouštanMost přes Rouštanský potok na obchvatu Rouštan (1x)
Silnice I/34 (Havlíčkův Brod – Svitavy) je jednou z páteřních komunikací severní části Českomoravské vysočiny. Na své tr...
Trimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na PankráciTrimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na Pankráci (1x)
Předmětem článku je projekt, výroba, montáž a předpínání ocelové superkonstrukce nového objektu Trimaran v Praze na Pank...
Lávka přes řeku Svratku v Brně‑KomárověLávka přes řeku Svratku v Brně‑Komárově (1x)
Lávka pro pěší celkové délky 60,40 m je popsána s ohledem na architektonické a konstrukční řešení a postup stavby. Konst...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice