Big Lift na Stadionu Narodowym – 1 700 tun v pohybu!
Rubrika: Realizace
Pod pojmem Big Lift si můžeme v kontextu překladu představit cokoli. KON STRUKCE vám však přináší unikátní reportáž o „velkém zdvihu“ střešní lanové konstrukce Stadionu Narodowego ve Varšavě, novém polském fotbalovém svatostánku pro EURO 2012. Dva týdny trvající operace byla v režii Mostostal Zabrze Holding S. A . úspěšně zakončena 4. ledna letošního roku.
Jednalo se o klíčovou a zároveň nezvykle komplikovanou fázi výstavby Stadionu Narodowego, který představoval opravdovou výzvu pro všechny zúčastněné. Montáž a vyzdvižení lanové střešní konstrukce stadionu byla totiž unikátní operace v celosvětovém měřítku. Novátorská řešení v průběhu montáže a problémy, které musel tým stavařů řešit přímo na místě, si zaslouží bližší pohled na celou akci.
BIG LIFT V ČÍSLECH
V průběhu celé operace zdvihu byla z plochy stadionu zdvižena lanová konstrukce střechy společně se středovou jehlou o celkové váze 1 700 t. Délka všech lan tvořících konstrukci budoucí střechy je 22 kilometrů a průměr dvanácti největších je úctyhodných 154 mm. Tým, který měl celou operaci na starost, tvořilo 200 osob, a jeho hlavním úkolem byla nepřetržitá kontrola posunů a napětí v jednotlivých lanech.
Po mnoha týdnech příprav, trvajících od července roku 2010, kdy začala výstavba prvních lešení a kluzných konstrukcí, na kterých byly jednotlivé elementy lanové konstrukce spojovány, se postupně přistoupilo k procesu etapového zvedání za pomocí hydraulických zvedáků rozmístěných po obvodu stadionu v 72 bodech. Tyto zvedáky byly připevněny k vrchní části hlavní ocelové konstrukce nacházející se na horní hraně betonových tribun.
KROK ZA KROKEM
Big Lift (tj. vyzdvižení předem smontované lanové konstrukce společně s jehlou do cílové pozice) začal zapnutím první skupiny hydraulických motorů a skončil operací zafixování lan, kdy se po provedení posledního kroku zvedání ocitla ložiska radiálních lan v cílové poloze.
Spodní část jehly zůstala ustavena osm metrů pod úrovní budoucího hřiště. Následně s ní byla vnější lana spojena. Po vnesení napětí do horních radiálních lan, na nich nacházející se traverzy začaly klouzat a v nižších patrech se odpojovat od dřevěných kluzných konstrukcí, položených na roštech dolního kompresního prstence. Operace napínání lan probíhala v jednotlivých fázích. Zároveň s nimi probíhal hydraulický zdvih středové jehlice až do jejího vynesení nad úroveň budoucí hrací plochy. Následně bylo možné připojení dvanácti spodních lan ∅ 145 mm (tři lana v každém rohu)která podporují jehlici. Po upevnění spodních lan do jehlice začala fáze jejich napínání a zdvihu. V momentě, kdy již byla lanová konstrukce střechy podnesena a jehlice se stále ještě neoddělila od pohyblivého zdvižného svazku, byla síla přenášená na jehlici z části střešní konstrukce 750 tun. Po zapojení horních radiálních lan a před zapojením spodních, se jehlice nacházela 3,2 m výše, než byla její cílová pozice.
V proběhu příprav geometrie na Big Lift bylo nutné zajistit „startovací pozici“. Z toho důvodu nemohla síla v horní radiální linii, s jakou byla lana napínána, překročit hranici pěti tun pro skupinu hydraulických zvedáků delšího a kratšího boku stadionu a sedm tun pro skupinu zdvihů v rozích.
S ohledem na velmi vysoké hodnoty sil vystupujících při napínání lan, musela být hlavní ocelová konstrukce a lana pod neustálým dozorem za pomoci dříve instalovaných měřicích zařízení. Horní radiální lana byla napnuta silou 350 t a každé ze spodních lan potom 650 t. Na konci operace napínání byla lana spojena s ocelovou konstrukcí na vrcholech pylonů a spodní lana byla ukotvena v kompresním prstenci.
Vynesená jehlice je nejvyšším bodem stadionu a její vrchol se nachází ve výšce 113 m nad hladinou řeky Visly. Dlužno dodat, že touto operací se Mostostal Zabrze-Holding S. A. stal členem elitního klubu světových firem, které podobné zakázky zvládnou a jediným polským dodavatelem, který byl tak náročnou zakázku schopen realizovat. Zkušenosti nabité při zdvihu střešní konstrukce Stadionu Narodowego ve Varšavě využil rovněž při zdvihu lanové střešní konstrukce Stadionu S´ląskiego v Chořově o dva měsíce později.
Big Lift in the National Stadium (Stadion Narodowy) – 1,700 Tonnes in Motion!
If we translate the term “Big Lift”, it can mean anything. The magazine KONSTRUKCE is, however, bringing you a unique story about the “big lift” of the roof cable structure of the National Stadium (Stadium Narodowy) in Warsaw, a new Polish football sanctuary for EURO 2012. Two weeks-long operation under the responsibility of Mostostal Zabrze Holding S. A. was successfully completed on January 4 this year.
Převzato z podkladů Mostostal Zabrze Holding, S. A. a NST‑CZ