KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Realizace    Big Lift na Stadionu Narodowym – 1 700 tun v pohybu!

Big Lift na Stadionu Narodowym – 1 700 tun v pohybu!

Publikováno: 15.2.2012, Aktualizováno: 16.2.2012 08:53
Rubrika: Realizace

Pod pojmem Big Lift si můžeme v kontextu překladu představit cokoli. KON STRUKCE vám však přináší unikátní reportáž o „velkém zdvihu“ střešní lanové konstrukce Stadionu Narodowego ve Varšavě, novém polském fotbalovém svatostánku pro EURO 2012. Dva týdny trvající operace byla v režii Mostostal Zabrze Holding S. A . úspěšně zakončena 4. ledna letošního roku.

Jednalo se o klíčovou a zároveň nezvykle komplikovanou fázi výstavby Stadionu Narodowego, který představoval opravdovou výzvu pro všechny zúčastněné. Montáž a vyzdvižení lanové střešní konstrukce stadionu byla totiž unikátní operace v celosvětovém měřítku. Novátorská řešení v průběhu montáže a problémy, které musel tým stavařů řešit přímo na místě, si zaslouží bližší pohled na celou akci.

BIG LIFT V ČÍSLECH
V průběhu celé operace zdvihu byla z plochy stadionu zdvižena lanová konstrukce střechy společně se středovou jehlou o celkové váze 1 700 t. Délka všech lan tvořících konstrukci budoucí střechy je 22 kilometrů a průměr dvanácti největších je úctyhodných 154 mm. Tým, který měl celou operaci na starost, tvořilo 200 osob, a jeho hlavním úkolem byla nepřetržitá kontrola posunů a napětí v jednotlivých lanech.

Po mnoha týdnech příprav, trvajících od července roku 2010, kdy začala výstavba prvních lešení a kluzných konstrukcí, na kterých byly jednotlivé elementy lanové konstrukce spojovány, se postupně přistoupilo k procesu etapového zvedání za pomocí hydraulických zvedáků rozmístěných po obvodu stadionu v 72 bodech. Tyto zvedáky byly připevněny k vrchní části hlavní ocelové konstrukce nacházející se na horní hraně betonových tribun.

KROK ZA KROKEM
Big Lift (tj. vyzdvižení předem smontované lanové konstrukce společně s jehlou do cílové pozice) začal zapnutím první skupiny hydraulických motorů a skončil operací zafixování lan, kdy se po provedení posledního kroku zvedání ocitla ložiska radiálních lan v cílové poloze.

Spodní část jehly zůstala ustavena osm metrů pod úrovní budoucího hřiště. Následně s ní byla vnější lana spojena. Po vnesení napětí do horních radiálních lan, na nich nacházející se traverzy začaly klouzat a v nižších patrech se odpojovat od dřevěných kluzných konstrukcí, položených na roštech dolního kompresního prstence. Operace napínání lan probíhala v jednotlivých fázích. Zároveň s nimi probíhal hydraulický zdvih středové jehlice až do jejího vynesení nad úroveň budoucí hrací plochy. Následně bylo možné připojení dvanácti spodních lan ∅ 145 mm (tři lana v každém rohu)která podporují jehlici. Po upevnění spodních lan do jehlice začala fáze jejich napínání a zdvihu. V momentě, kdy již byla lanová konstrukce střechy podnesena a jehlice se stále ještě neoddělila od pohyblivého zdvižného svazku, byla síla přenášená na jehlici z části střešní konstrukce 750 tun. Po zapojení horních radiálních lan a před zapojením spodních, se jehlice nacházela 3,2 m výše, než byla její cílová pozice.

V proběhu příprav geometrie na Big Lift bylo nutné zajistit „startovací pozici“. Z toho důvodu nemohla síla v horní radiální linii, s jakou byla lana napínána, překročit hranici pěti tun pro skupinu hydraulických zvedáků delšího a kratšího boku stadionu a sedm tun pro skupinu zdvihů v rozích.

S ohledem na velmi vysoké hodnoty sil vystupujících při napínání lan, musela být hlavní ocelová konstrukce a lana pod neustálým dozorem za pomoci dříve instalovaných měřicích zařízení. Horní radiální lana byla napnuta silou 350 t a každé ze spodních lan potom 650 t. Na konci operace napínání byla lana spojena s ocelovou konstrukcí na vrcholech pylonů a spodní lana byla ukotvena v kompresním prstenci.

Vynesená jehlice je nejvyšším bodem stadionu a její vrchol se nachází ve výšce 113 m nad hladinou řeky Visly. Dlužno dodat, že touto operací se Mostostal Zabrze-Holding S. A. stal členem elitního klubu světových firem, které podobné zakázky zvládnou a jediným polským dodavatelem, který byl tak náročnou zakázku schopen realizovat. Zkušenosti nabité při zdvihu střešní konstrukce Stadionu Narodowego ve Varšavě využil rovněž při zdvihu lanové střešní konstrukce Stadionu S´ląskiego v Chořově o dva měsíce později.

Big Lift in the National Stadium (Stadion Narodowy) – 1,700 Tonnes in Motion!
If we translate the term “Big Lift”, it can mean anything. The magazine KONSTRUKCE is, however, bringing you a unique story about the “big lift” of the roof cable structure of the National Stadium (Stadium Narodowy) in Warsaw, a new Polish football sanctuary for EURO 2012. Two weeks-long operation under the responsibility of Mostostal Zabrze Holding S. A. was successfully completed on January 4 this year.

Převzato z podkladů Mostostal Zabrze Holding, S. A. a NST‑CZ

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
První fáze zdvihu – vnesení napětí do horních radiálních lanZapojena spodní radiální lana, jejich napnutí a zdvih středové jehliceKotvení lan na vrcholy ocelových pylonůStředová jehla ještě na zemi před první fází zdvihuFinální pozice a tvar středové jehly se všemi napnutými lany (Foto: Vladimír Carbol, NST-CZ)Detail středového kompresního prstence a pomocných lanových konstrukcí nesoucích lehkou fóliovou střechu (Foto: Vladimír Carbol, NST-CZ)Celkový pohled na kompletní lanovou střešní konstrukci a instalovanou střechu (Foto: Vladimír Carbol, NST-CZ)

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Navrhovanie spriahnutých plechobetónových dosiek (65x)
Plechobetónová doska je monolitická železobetónová doska betónovaná na tenkostennom oceľovom tvarovanom profile – ...
Obchodní dům Galerie Dvořák – nová dominanta centra PlzněObchodní dům Galerie Dvořák – nová dominanta centra Plzně (37x)
Obchodní dům Galerie Dvořák v Plzni je jednou z dvaašedesáti staveb, které aspirovaly na titul Stavba roku 2008. Do užší...
Administrativní budova Hyundai Motor ManufacturingAdministrativní budova Hyundai Motor Manufacturing (35x)
Objekt je součástí výrobního závodu Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) na výrobu automobilů s kapacitou 300 tis. a...

NEJlépe hodnocené související články

„Z historické haly jsme udělali supermoderní provoz“„Z historické haly jsme udělali supermoderní provoz“ (5 b.)
říká generální ředitel společnosti Vítkovice Machinery Group Ing. Jan Světlík....
Ve Vítkovicích se rozjíždí rychlokovárna třetího tisíciletíVe Vítkovicích se rozjíždí rychlokovárna třetího tisíciletí (5 b.)
Doslova průlomovou investici v oblasti strojírenské metalurgie představuje moderní linka rychlokovacího stroje, jakou ne...
Praktické poznatky z realizace ojedinělé stavby - visuté lávky přes Labe v Kolíně (5 b.)
Visutá lávka o třech polích překračuje v Kolíně řeku Labe (na Kmochův ostrov) středním polem o rozpětí 99 m, obě krajní ...

NEJdiskutovanější související články

Nadčasový vzhled montované prodejní haly v Českých BudějovicíchNadčasový vzhled montované prodejní haly v Českých Budějovicích (1x)
Prodejní a administrativní hala pro firmu Starka – Půjčovnictví a obchod, v. o. s. je ukázkou moderní, architekton...
Laboratorní a konstituční model cementovaného jílu (1x)
Zpevněné vzorky jílu byly připraveny ze směsi kaolínu a portlandského cementu. Provedly se laboratorní zkoušky pevnosti,...
Celodřevěná hala skladu posypové soli v Rychnově u Jablonce nad Nisou (1x)
Na místě původního skladu posypové soli v areálu SÚS v Rychnově u Jablonce nad Nisou byl v roce 2004 vybudován nový obje...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice