ŠESTKA přinese unikátní architektonické řešení
Rubrika: Architektura
Loni na podzim začala výstavba obchodního centra „Šestka“ na křižovatce Evropské ulice a Pražského dálničního okruhu nedaleko letiště Praha-Ruzyně. Po dokončení prací v listopadu letošního roku „Šestka“ nabídne více než sto obchodů, restaurací, kaváren a dalších provozoven, ale i centrum Hypernova.
“Šestka” brings the unique architectonic desing
Last autumn a construction of shopping centre “Šestka” began. It is located on the crossroads of Evropská Street and Prague highway circle near Prague-Ruzyně airport. The construction works are supposed to be finished by November. In the shopping centre there will be more than one hundred shops, restaurants, cafés, fast-food restaurants and Hypernova hypermarket.
Developerem „Šestky“ je TK Development, jež má s výstavbou obchodních center dlouholeté a rozsáhlé zkušenosti a která již celý projekt prodala finálnímu investorovi, společnosti Europolis, generálním dodavatelem stavby byla zvolena firma Gemo Olomouc. Díky nezvyklému usazení stavby do krajiny přispěje k oživení české architektury.
Autorem a projektantem je tým českého studia dum architekti, na konceptu interiéru nákupní galerie se podílel také renomovaný architekt komerčních objektů Terry Evenden. Výsledkem je originální architektonické řešení s nadčasovým desig nem. Svažité fasády budovy jsou totiž z velké části pokryty zeminou s vegetací a splynou tak s okolní zelení. Tento koncept je v České republice využit pro komerční prostory vůbec poprvé a přináší do oblasti obchodních center nový a svěží prvek.
Vizualizace – pohled na vstup z ulice
HOSPODAŘENÍ S KRAJINOU
Při projektování této stavby bylo počítáno také se specifickou lokalitou zvanou Dlouhá míle, která se nachází v těsné blízkosti ruzyňského letiště. Charakter místa, kde se objekt staví, je tedy silně ovlivněn dopravou. Většina nyní nově vznikajících nákupních center na okraji měst nehospodaří podle Milana Jirovce, člena autorského týmu „Šestky“, s krajinou – má tím na mysli montované stavby s rozsáhlými parkovišti, které jsou pouze solitéry usazenými na asfaltové plochy. „Plechové fasády nákupních domů nemají parter, nekomunikují s ulicí, ta se přesunula dovnitř. Ve většině případů nepotřebují denní světlo a fasáda je jen ochranou proti povětrnosti, plochou, jejíž detail a úroveň zpracování omezuje napnutý rozpočet,“ dodal Milan Jirovec. Koncept nákupního centra s krajinou a se svým pozemkem hospodaří, protože objekt je „zasazen“ do terénu a harmonicky tak zapadá do okolí. Na střeše, která nenásilně vyčnívá z terénu, je větší část parkovacích míst, zbytek je uvnitř na úrovni 2. podlaží. Zemina, vytěžená při stavbě domu, je kompletně využita pro vytvoření zelených valů, v kterých jsou zakomponovány přímé nájezdové rampy na střechu. Obě budou chráněny proti námraze elektrickým vyhříváním a opatřeny svodidly a integrovaným zábradlím, dopravním značením a osvětlením. Rampy budou povrchově upraveny asfaltobetonem, jejich odvodnění zajistí kanalizační vpustě a podélné otevření žlabu na vnitřní straně, který bude zároveň zachycovat naplaveniny ze svahu.
NEOBVYKLÉ ZASAZENÍ DO ZEMINY
Zemina tvoří dvě boční fasády objektu (porostlé trávou). V místě návaznosti na plánovanou stanici rychlodráhy je val odříznut, aby zde mohl vzniknout vstup pro pěší návštěvníky. Z obou kratších stran obdélníkového půdorysu je dům otevřen a technologicky pojaté fasády jsou využívány pro zásobovací dvory, větrací otvory, dveře i okna kanceláří a další otvory, libovolně doplnitelné kdekoliv a kdykoliv. Pro tento projekt je důležitá část střechy určená k parkování většiny návštěvníků. Technologická zařízení domu jsou „uklizena“ na pěti rozměrných ocelových stolech nad rovinou střechy. Pod stoly – plošinami – se jezdí, parkuje i chodí. Vyústění únikových schodišť a výtahů je z betonu, osvětlení je osazeno na vysoké stožáry, aby světlo obsáhlo co největší plochu.
Střešní světlík rozměrem a tvarem spoluvytváří hlavní prostor nákupní galerie – náměstí. Pro orientaci návštěvníků je nejvýraznějším objektem střešní krajiny individuálně řešený vstup, identifikaci centra definují reklamní loga umístěná na hrany střechy.
Vizualizace – celý objekt je zasazen do terénu
„KONCERT“ MATERIÁLŮ V INTERIÉRU
Rovněž v interiéru je kladen velký důraz na kvalitu použitých materiálů a řešení detailů. Vnitřek pasáže je pojat v moderním designu, kombinujícím současné a přírodní materiály (dřevo, žula, sklo, kůže). Vnitřní dispozice obou podlaží zachovává osvědčený koncept oválné pasáže s atraktivními vodními prvky. Díky elegantní prosklené ploše na střeše objektu proniká do obchodního centra dostatek denního světla. Uvnitř stavby se nalézají dvě patra obchodní galerie, v přízemí napojené na hypermarket. V galerii jsme vedeni po prostorové „osmičce“ tak, abychom prošli kolem všech obchodů, ale přitom se nikdy nevraceli stejnou cestou.
Všechny servisní prostory jsou ve vestavěných mezaninech, díky nimž jsou maximálně využity veškeré obchodní plochy.
NOSNÁ KONSTRUKCE
Nosná konstrukce objektu bude mít železobetonový montovaný skelet se sloupovým systémem a nosnými komunikačními jádry. Ta budou rovněž tvořena železobetonovými monolitickými stěnami a poté umísťována do celkového konstrukčního systému tak, aby co nejméně narušila hlavní montovaný sloupový systém. Svislé nosné konstrukce vložených mezipater sociálního zařízení i kancelářské prostory obchodní galerie jsou navrženy z ocelových sloupů, založených na pilotách. Základní nosné vodorovné konstrukce stropů nad první i druhou úrovní objektu budou ze stropních panelů (filigránů) kladených na předpínaná železobetonová žebra, osazená na prefabrikované průvlaky. Průvlaky ve střešní konstrukci jsou položeny příčně, střídavě v rozdílných výškách, tak aby stropní panely (položené na průvlaky) tvořily spádovou vrstvu. Jednou může těžká betonová konstrukce centra, doplněna masivními zemními valy, převzít funkci báze pro další výstavbu jednotlivých objektů a střecha se stane parterem nové výstavby.