KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Realizace    Při rekonstrukci Staré celnice byl zachován unikátní spinadlový krov

Při rekonstrukci Staré celnice byl zachován unikátní spinadlový krov

Publikováno: 4.5.2006, Aktualizováno: 26.12.2008 10:04
Rubrika: Realizace

Rekonstrukce Staré celnice v Praze 1 již byla zmiňována v mnoha médiích. Nás však zaujal původní krov, který byl při rekonstrukci zachován. Zmíněná stavba se od ostatních nově rekonstruovaných budov v pražském historickém centru liší zejména originálním skloubením postindustriálních prvků s tradiční historickou zástavbou.

During the old customs office reconstruction the unique trussed beam

The reconstruction of Stará celnice (the Old Customs Office) in Prague has been mentioned in a number of media. However, we were attracted by the original roof that was preserved during the reconstruction. The mentioned building differs from the other newly reconstructed buildings in the Prague historical centre due to its original linking together of post-industrial features with the traditional historical development.


Dominantou, kterou není možné na první pohled přehlédnout, je kovovo-skleněný strop atria, jenž připomíná především při nočním nasvícení „vesmírnou loď“.
Při navrhování nové podoby Staré celnice museli Jiří Střítecký a Martin Krupauer, autoři projektu z Atelieru 8000, dodržet několik kritérií: zahrnovala např. zachování charakteristického tvaru stavby nebo promítnutí dvora do nové budovy. Hlavním úkolem však bylo zvýšení staré budovy celnice o dva metry oproti původní římse a přestřešení a zasklení části dvora. Současně však bylo nutné uchránit původní architekturu objektu, jeho výjimečné křížové klenby v přízemí a v suterénu, zachovalý spinadlový krov a impozantní kamenné portály hlavních vstupů.

URBANISTICKÉ ŘEŠENÍ
Důležitou myšlenkou od prvopočátku byla úvaha o jednoznačném přiznání novostavby, neskrývání se za starý objekt, ale naopak vytvoření otevřeného a pravdivého dialogu mezi jednotlivými hodnotami při respektování existujících vztahů prostředí, nepopiratelnosti existence staré budovy, její velikosti, proporce, struktury. Postupnou prací a konzultacemi pak krystalizovala výsledná forma, která naplňuje uvedené myšlenky a požadavky investora.
Nová budova zachovává charakteristický tvar otevřeného písmene U a dvora, který se promítá do celého objektu. Svým výškovým uspořádáním zachovává pražskou vedutu a podřizuje se horizontu okolní zástavby, který nepřesahuje.
Terasa na západě slouží jednak k vyrovnání výškových rozdílů mezi vlastním 1. NP a úrovní terénu, jednak k většímu „otevření se“ objektu směrem k náměstí Republiky. V této části také bude zachována stávající zeleň, navíc bude doplněna. Objekt řeší parkovací potřeby a technické zázemí ve čtyřech podzemních podlažích v místě dvora.


Dřevěný krov - jeho konstrukce datovaná k roku 1836.
 

ARCHITEKTONICKÉ ŘEŠENÍ
Objekt Staré celnice přepisuje půdorysný tvar i do nového objektu a současně je očištěn od přístavků z pozdější doby. Novostavba vyrůstá ze dvora a konzolovitě se rozšiřuje nad římsou směrem k hřebeni stávající střechy. Tam jsou také z původního objektu přemístěny čtyři podlaží parkingu (106 stání) s technologickými místnostmi.
V 1. NP Staré celnice jsou situovány obchodní pronajímatelné prostory, samostatně přístupné z ulice V Celnici a z terasy na západní straně objektu otevřené k náměstí Republiky.
Ve 2. NP jsou kanceláře, které nabízejí větší soukromí. Zázemí je opět situováno okolo atria ve staré budově. Zde jsou navrženy provozní místnosti objektu, zázemí zaměstnanců a toalety návštěvníků.
1. PP stávajícího objektu je ve východním křídle využito pro provozní zázemí. V severním (spojovacím) křídle je technologické středisko nutné pro provoz budovy. V západním křídle a 1. NP stávající budovy se nacházejí pronajímatelné plochy, které jsou spojeny s interiérovým schodištěm. V 1. PP novostavby se nalézá parkoviště, které je spojeno s ulicí V Celnici přes severní křídlo stávajícího objektu. Zbylá tři podzemní podlaží jsou určena pro parkování, nachází se zde také nutné technologické zázemí a nádrž na springlery.
3. NP stávajícího objektu (současná půda) je přístupné ocelovými, žárově pozinkovanými vraty obalenými skládaným (ve tvaru harmoniky) tahokovem. Jsou zavěšeny pod břichem administrativního celku novostavby. Podlaží je určeno pro kancelářské prostory, střecha je po obvodu objektu prosklená (kvůli dostatečnému osvětlení podkrovních kanceláří).
Nadstavba tvoří lehkou, vznášející se prosklenou horizontálu nad stávajícím objektem, její členění, konstrukční uspořádání a proporce se podřizují stávajícímu objektu Staré celnice a konstrukčnímu řešení původní budovy.
Do 4. NP (nejspodnější patro nové konstrukce administrativního celku) jsou situovány technologie a jejich zázemí. Ve zbývajících nadzemních podlažích jsou kancelářské prostory s maximální mírou flexibility a jejich nutné příslušenství. V 7. NP pod zešikmenou částí objektu je umístěna vzduchotechnika.
V každém křídle objektu jsou navrženy vertikální komunikace, které spojují všechna nadzemní podlaží, severní a západní vertikální jádro směřuje též do podzemí. Úniková železobetonová schodiště v západním a východním křídle procházejí starou budovou do nového objektu. Hlavní vertikální komunikace na severní straně je řešena mimo stávající budovu – je umístěna uvnitř dvora. Zahrnuje dva výtahy: jeden je napojen na všechna podlaží a schodiště, které taktéž spojuje všechna podlaží budovy. Druhý výtah obsluhuje pouze nadzemní podlaží. Atrium je zastřešeno v úrovni podlahy 4. NP skleněnou, pro obsluhu a údržbu pochozí střechou, kterou vynáší lehká prostorová ocelová příhradová konstrukce. Základním principem celého objektu je dialog mezi starým a novým, funkční a prostorová jednoduchost, flexibilita pronajímatelných prostorů.


Detail fixačních bodů skleněného pláště, které současně umožnily upevnění hliníkových stínících šablon.
 

MATERIÁLOVÁ ŘEŠENÍ
Původní budova je rehabilitována na základě historického průzkumu a řešena tak, aby bylo dosaženo kvalitního výsledku. Její podstata zůstává nedotčená, pouze vevelmi omezené míře jsou prostory doplněny o sociální zařízení, výtahy a schodiště, které jsou potřebné k bezproblémovému provozu objektu. Veškeré tyto zákroky však respektují prostorová uspořádání původní budovy a její výraz. Vnitřní dispozice objektu je očištěna od příček, obvodový plášť od novodobých přístavků. Konstrukce podzemních podlaží a vestavby ve dvoře jsou z pohledového monolitického železobetonu. Nosné konstrukce vestavby nadzemní části jsou ocelové. Svislé nosné konstrukce, jejichž uspořádání a prostorové vazby se podřizují stávajícím konstrukcím staré budovy a geometrickým podmínkám podzemních parkingů, jsou ocelové sloupy vylévané betonem. Stropní desky jsou železobetonové monolitické, s ocelovými průvlaky z válcovaných I-profilů, které jsou spolu s technickými rozvody zakryty konstrukcí podhledu.

STŘECHA STARÉ BUDOVY
Původní krov – dřevěná konstrukce – je datován k roku 1836. Pružný dynamický materiál je opláštěn skleněnou vrstvou. Nutno dodat, že bylo riskantní tuto plochu zasklít. „Jestli jsme se rozhodli pro dobrou cestu, ukáže budoucnost. V podstatě jsme vytvořili jakousi membránu, čemuž odpovídá i způsob fixace skleněných tabulí,“ doplnil spoluautor projektu, architekt Jiří Střítecký. Fixační body skleněného pláště současně umožnily upevnění hliníkových stínicích šablon. Stínicí systém byl v první fázi mechanický, pohyblivý a měl být řiditelný v závislosti na slunečním svitu.
Posléze byla „mechanika“ vyloučena, hlavně kvůli údržbě. Stínění je tedy řešeno jednoduše – je stabilně nastaveno na teplotní maxima. Ostatně stejný způsob je použit v celé budově. Podstatné je, že prakticky všechna stínění jsou umístěna vně budovy, aby tepelná složka slunečního svitu byla přirozeně odbourána již v exteriéru.
Vzhledem k tomu, že stínění je šikmé (odpovídá sklonu střechy), je obtížnost řešení o to větší v případě eliminace přímého slunečního svitu, oslnění. Kvůli tomu byla vypracována speciální metoda převedení matematických modelů do reálného grafického vyjádření – grafického vyjádření toho, co bude pozorovatel skutečně vnímat.
U všech stínicích systémů, ať už lamelových, či síťových, byly provedeny akustické rozvahy či zkoušky v tunelu. Na hranách, jejich tvarech a velikostech, pak byly činěny tvarové úpravy, aby byla zaručena akustická pohoda při obvyklé síle větru (70–90 km/h). Skladba střechy pak vypadá takto: dřevěná nosná konstrukce krovu, fixační mechanismus, termální skleněný plášť, větrací mezera, stínicí systémy. Je však nutné podotknout, že váha stínicího prvku je 12–15 kg, což umožní snadnou manipulaci při případné opravě, výměně či větším úklidu. V podstatě obdobným systémem je řešen i střešní plášť atria – zde je integrován systém kouřových klapek. Nejobtížnějším momentem bylo určení tvaru skleněných tabulí, který je kvůli členitosti historické budovy stejně rozmanitý a významně ovlivňuje cenu pláště.

STŘECHA NOVOSTAVBY
Novostavba je zastřešena dvojitými šikmými, v meziplášti větracími „mansardovými“ okny. Venkovní plášť je ze skleněných překrývajících se lamel se zvýšenoureflexí (zastínění i modulace byly velmi pečlivě zvažovány). Následuje větraný meziplášť, termální dvojsklo s určeným solárním faktorem a vnitřní žaluzie proti přímému slunečnímu svitu.
Generálním dodavatelem stavby byl Hochtief VSB.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Navrhovanie spriahnutých plechobetónových dosiek (65x)
Plechobetónová doska je monolitická železobetónová doska betónovaná na tenkostennom oceľovom tvarovanom profile – ...
Obchodní dům Galerie Dvořák – nová dominanta centra PlzněObchodní dům Galerie Dvořák – nová dominanta centra Plzně (37x)
Obchodní dům Galerie Dvořák v Plzni je jednou z dvaašedesáti staveb, které aspirovaly na titul Stavba roku 2008. Do užší...
Administrativní budova Hyundai Motor ManufacturingAdministrativní budova Hyundai Motor Manufacturing (35x)
Objekt je součástí výrobního závodu Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) na výrobu automobilů s kapacitou 300 tis. a...

NEJlépe hodnocené související články

„Z historické haly jsme udělali supermoderní provoz“„Z historické haly jsme udělali supermoderní provoz“ (5 b.)
říká generální ředitel společnosti Vítkovice Machinery Group Ing. Jan Světlík....
Ve Vítkovicích se rozjíždí rychlokovárna třetího tisíciletíVe Vítkovicích se rozjíždí rychlokovárna třetího tisíciletí (5 b.)
Doslova průlomovou investici v oblasti strojírenské metalurgie představuje moderní linka rychlokovacího stroje, jakou ne...
Praktické poznatky z realizace ojedinělé stavby - visuté lávky přes Labe v Kolíně (5 b.)
Visutá lávka o třech polích překračuje v Kolíně řeku Labe (na Kmochův ostrov) středním polem o rozpětí 99 m, obě krajní ...

NEJdiskutovanější související články

Nadčasový vzhled montované prodejní haly v Českých BudějovicíchNadčasový vzhled montované prodejní haly v Českých Budějovicích (1x)
Prodejní a administrativní hala pro firmu Starka – Půjčovnictví a obchod, v. o. s. je ukázkou moderní, architekton...
Laboratorní a konstituční model cementovaného jílu (1x)
Zpevněné vzorky jílu byly připraveny ze směsi kaolínu a portlandského cementu. Provedly se laboratorní zkoušky pevnosti,...
Celodřevěná hala skladu posypové soli v Rychnově u Jablonce nad Nisou (1x)
Na místě původního skladu posypové soli v areálu SÚS v Rychnově u Jablonce nad Nisou byl v roce 2004 vybudován nový obje...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice