Parkovací dům v Klatovech
Rubrika: Architektura
Jeden ze soutěžních návrhů parkovacího domu v Klatovech přinesl unikátní prostorové a současně úsporné řešení, čistý výraz stavby, ladný tvar spirály s využitím ocelových konstrukcí.
PROSTOROVÁ KONCEPCE
Nedostatek místa na rohové avšak nepravidelné parcele v Klatovech a velké prostorové nároky na komunikační prostory v parkovacím objektu vedly ke hledání konceptu optimalizujícího poměr pojížděných částí ke kapacitě parkoviště. Dvojitá šroubová plocha vytváří kontinuální rampu s přemostěním v nejvyšším místě. Stoupající nájezdová a klesající výjezdová rampa s šikmým parkováním po obvodě obou ramp má jednosměrný provoz. Jádro pak obsahuje prostor pro vertikální komunikace.
Toto řešení sjednocuje všechny plochy nutné pro parkovaní, otáčení a jízdu vozidel do jednoho celku. Umožňuje tak vytvořit esteticky krásnou a prostorově atraktivní, přesto však účelně hospodárnou strukturu. Dodá místu význam, bude sloužit jako orientační bod této části města. Stavba nemaskuje svou funkci. Návštěvníky města vítá jako socha stojící na okraji historické ho jádra a předměstí. Kapacita je 90 osobních aut (v přízemí 5 stání pro handicapované).
KOMUNIKAČNÍ JÁDRO
Nejkratší trasa uživatele do středu – maximálně ¼ kruhu. Uvnitř sytě barevného železobetonového tubusu chráněné únikové cesty nalezneme schodiště a volný prostor světlíku rozptylující světlo do nižších prostor budovy. Podesty vzájemně spojují obě souběžné spirálové rampy. Výška podest 2,8 m nad sebou je po jednom „závitu“ spirály.
RAMPA
Vjezd je stoupající rampou. Řidič jede trasu s konstantním poloměrem, dokud nenajde volné parkovací stání. Natočení (75 °) ke směru jízdy zvyšuje komfort parkování a snižuje poloměr otáčení. Jednosměrný provoz usnadňuje orientaci. Na vrcholu objektu je přejezdový můstek ze stoupací rampy na klesající.
Bezpečnostní prvky na stavbě:
- robustní zábrany proti přejetí přes okraj desky,
- ocelová nerezová síť vypnutá po celém obvodě ramp na výšku (tvoří zábranu proti propadnutí a zároveň proti vniknutí nepovolaných osob),
- horní část rampy je v zimním období vyhřívána proti namrzání.
KONSTRUKCE
Nosný systém spočívající v prstenci 22 ocelových sloupů a na nich konzolovitě přivařených nosníků, které stoupají po spirále jako tvořící přímky šroubové plochy. Mezi dva ocelové nosníky je navržen kazetový strop metodou ztraceného bednění (např. systém VELOX). Pojížděná vrstva a je tvořena spřaženou betonovou deskou vyztužená svařovanou sítí.
Celý segment lze v dílně také předvyrobit a poté jen na stavbě provést montáž (zkrácení dobu výstavby). Geometrická jednoznačnost a z velké části jednoduchá opakovatelnost konstrukce činí budovu realizovatelnou i poměrně snadno vyrobitelnou. Předejde se tak případným konstrukčním vadám.
EKONOMIE A EKOLOGIE STAVBY A PROVOZU
Otevřená struktura budovy umožňuje důkladné samovolné provětrání objektu. (nulové náklady za nucenou ventilaci) Současně jsou prostory i dostatečně prosvětleny a doba nutná pro provoz umělého osvětlení je tak také významně redukována. Jednoduchá konstrukce z kvalitních materiálů předurčuje nízké náklady na údržbu a případné řešení poruch stavby. Většina zvolených materiálů je recyklovatelných a umožňují tak šetrnou demolici v závěru životního cyklu budovy.
Architekt: Ing. arch. Tomas Rabl (design) Ing. arch. Tomáš Velehradský (design team, rendering)
Spolupráce: Ing. Jan Rabl (konzultant, statika) Ing. Petr Svadbík, Ph.D. (konzultant, statika)
Car-Park in Klatovy, Czech Republic
Car-park in Klatovy is competition design situated on a size constrained site. Its unique concept merges parking and drive onto one sloped ramp using double-helix spiral surface with interchange in most upper part. Sructure system consists of central core (steel columns in a radial grid ) and ramp made from repeatable units (made from prefabricated finished formwork and casted concrete reinforced with steel mesh). Steel I beams support ramp and are cantilevered from core columns. No outer support is needed.