Nový komplex plynáren opět v odlesku světla
Rubrika: Architektura
Vedení Jihomoravské plynárenské Brno začátkem roku 2000 na základě studie dostavby areálu rozhodlo o postupné přestavbě a dostavbě areálu v Brně, Plynárenská 1. V posledních pěti letech tak byly v západní části objektu vybudovány tyto stavby: Centrální sklad MTZ (H), Administrativně-správní centrum (G) a Centrum služeb (K). V následujících letech k nim přibude administrativní budova generálního ředitelství (A). Vše je řešeno etapovitě z důvodů finančních a zejména z důvodu postupného přesunu zaměstnanců a jednotlivých pracovišť do provizorních a následně definitivních objektů v areálu tak, aby nebyl narušen provoz.
Obchodně-provozní komplex je rozdělen do provozních a dispozičních celků. Komplex navazuje svým výrazem na již vybudovaný centrální sklad, administrativně-správní centrum a centrum služeb.
MATERIÁLOVÉ ŘEŠENÍ
Výraz fasád odpovídá náplni i členění objektu - nižší část se zákaznickým centrem je „otevřený organismus“, oddělený pouze transparentním sklem; vyšší část s vlastními provozy závodu Brno je „uzavřený organismus,“ ukrytý za fasádou okenními pásy a plnými parapety. Severní fasáda do ulice Radlas je u nižší části pojata jako transparentní skleněná membrána. Horizontální členění je narušeno vystupujícím válcem schodiště a potlačenými vstupy, které jsou „vmáčklé“ do objektu. Sklo přerůstá i na značnou část střechy, čímž je umožněno přirozené prosvětlení nejen zákaznické haly, ale i přepážkových provozů. Skleněná východní fasáda s únikovým schodištěm (v tahokovovém obalu) je členěna shodně s fasádou severní. Jižní fasáda nižší části - to je kombinace průběžného pásu oken s vodorovně členěnými hliníkovými kazetami.
Tato převážně plná fasáda je připojena ke krytému parkovišti v části F1. Vyšší, čtyřpodlažní část objektu E je kombinací skleněných pásů oken s plnými pásy parapetů, které jsou obloženy keramickými deskami. Tyto parapetní pásy předstupují před rovinu fasády skel a oken a jsou v nich umístěny kontejnery se zelení. Plastické členění fasády podtrhuje její výraznou horizontalitu. Členění fasády je shodné na všech částech vyjma části severní fasády do ulice Radlas. Zde se v místech schodišť a hal uplatňuje fasáda čistě skleněná, v budoucnu doplněná o spojovací koridor do objektu A. Prosklený parter objektu se vstupní halou a výstavou plynových spotřebičů umožňuje vizuální propojení s klidovou zelenou částí vnitrobloku mezi objektem G a budovou elektráren.
V barevném vyznění fasád převládají stříbřité odstíny ocelových konstrukcí, turniketů a plechů opláštění, nazelenalá barva čirých skel a barevný akcent - žlutý válec schodiště u nižší části. Vyšší část E je charakterizována cihlovou červení keramických obkladových desek v kombinaci se skly a zelení. Zeleň se neobjevuje pouze v popínavé formě na fasádě, ale ozeleněny jsou také střechy části E a F1.
KONSTRUKČNÍ ŘEŠENÍ
Část F1 má obdélníkový půdorys o rozměrech 64,2 x 32,6 m. Nosnou konstrukci tvoří atypický ocelový skelet s konzolami v obou směrech. Objekt je v menší části (garáže pro nákladní automobily) jednopodlažní, ve větší části dvoupodlažní a je založen na železobetonových pasech, tvořících rošt. Ten je vynesen pilotami, zapuštěnými do únosného podloží v hloubce zhruba 7,0 - 9,0 m.
Obvodový plášť je řešen průběžnými okenními pásy, sekčními vraty s prosvětlením a obkladem fasády trapézovými plechy v kombinaci s dvojitým sklobetonem v přízemí. Příčky v přízemí jsou provedeny převážně jako zděné tl. 150 mm, ostatní příčky jsou sádrokartonové. Plochá střecha je opatřena zámkovou dlažbou a bude využita pro parkování 80 osobních aut. Střešní konstrukce parkoviště je tvořena ocelovými příhradovými vazníky, vynesenými modulovými ocelovými sloupy. Střešní plášť je tvořen průsvitným polykarbonátem a trapézovými plechy s povrchovou vrstvou z extenzivní vegetace. Štítové stěny parkoviště jsou z tahokovu, zavěšeného na ocelové konstrukci, a na východní straně opatřeny posuvnými vraty pro vjezd a výjezd nákladních aut. Konstrukce těchto stěn je navržena tak, aby bylo umožněno dokonalé provětrání prostoru parkoviště. V úrovni střechy je provozní objekt F1 spojen s 2. patrem části E ocelovou krytou lávkou pro pěší.
Nezkrácený článek si můžete přečíst v dubnovém čísle 2/2005.