KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Architektura    Letiště Ostrava-Mošnov - Nová odbavovací hala, realizovaná s ocelovou konstrukcí (I. část)

Letiště Ostrava-Mošnov - Nová odbavovací hala, realizovaná s ocelovou konstrukcí (I. část)

Publikováno: 11.12.2005, Aktualizováno: 25.12.2008 12:15
Rubrika: Architektura

Lětiště Ostrava-Mošnov se stává významným dopravním uzlem celého Moravskoslezského kraje. Stavba nové odbavovací haly reflektuje potřeby rostoucího počtu cestujících a vytváří novou bránu pro návštěvníky dynamicky se rozvíjejícího regionu.

ODLETOVÁ HALA
Nová odletová hala se svým objemem a polohou, i s ohledem na předpokládanou další výstavbu, stává středem kompozice hmot letištních budov. Tomu je uzpůsoben jak vlastní návrh haly, tak i pojetí předprostoru směrem k příjezdové komunikaci. Hala je zastřešena velkorozponovými vazníky, a tím je získán uvolněný velkorysý prostor bez sloupů, ze kterého jsou pak přístupné pasové kontroly, komerční prostory apod. Hmota obvodového pláště ze stříbrných hliníkových panelů vyrůstá ze zadní části a vybíhá konzolou nad vstupní část. Střecha ve tvaru křídla je podepřena nosníky ve tvaru V, čímž je dosaženo maximálního prostorového uvolnění, a dodává hale potřebnou monumentalitu a vznosnost, odpovídající významu stavby. Přední zešikmená část se vstupy je na celou výšku prosklená, prosklení přechází na bocích do křivky, podtrhující spolu s nakloněním dynamiku budovy.


Vizualizace budoucího letiště

OCELOVÁ KONSTRUKCE
Objekt se dělí na patrovou část, která je osově široká 2 × 8,5 m a dlouhá v osách 9 × 6,5 m a 3 × 7,5 m. Přes osy je přesah zajištěn konzolami. Na tuto část navazuje dominantní vstupní hala, která je osově dlouhá 9 × 6,5 m a široká do osy H 33,7 m, za osu H přesahuje krakorcem, vyloženým 12,0 m. Konstrukce není prakticky v žádné stěně zavětrována, veškeré horizontální vlivy musí přenést vetknuté sloupy. Kvůli estetice jsou všechny sloupy navrženy z trubek. V patrové části sloupy končí pod průvlaky stropu a horní sloupy se patními deskami šroubují na průvlaky, stejné je i uchycení k prostorovým vazníkům. Výjimku tvoří jen tři sloupy stožárů osvětlení letištní plochy, které jsou průběžné.
Stropní konstrukce zasahuje i do dvou polí vstupní haly – zde budou jen spodní sloupy, nesoucí průvlaky. Kolmo na hlavní průvlaky se montují stropnice. Rozmístění nosníků respektuje vnitřní otvory pro schodiště a výtah. Na stropnice a obvodové, konzolami vynesené prvky budou položeny trapézové plechy 50 R-L tloušťky 0,75 mm, na které se vybetonuje stropní deska.
Střecha nad patrovou částí je ve sklonu směrem k vstupní hale. Vystupující část v rastru 3 × 7,5 m leží za obrysem haly. Zde jsou vazníky lomeny a převislá část má opačný sklon, respektující sklon základní střešní konstrukce haly. Na střeše jsou vychystány prvky pro uchycení světlíků a pomocné prvky v místech kotvení nadstřešních podpěr vzduchotechniky a v místě montážního zavěšení elevátorů.
Příhradové vazníky mají v řezu lichoběžníkový profil. Za osou H přechází vazníky do krakorce, který se výškově zužuje a horní šířka se směrem dopředu rozšiřuje. Pásnice příhrad tvoří profily U, svařené do krabice. Boční svislice, myšleno v bočním průmětu vazníku, jsou kolmé k podlaze – to kvůli návaznosti na obvodové sloupy prosklení. Příhradové vazníky jsou rozděleny do přepravitelných dílců, které se před spojením na montáži nadvýší vložkami.
Mezi vazníky se osadí vaznice z tenkostěnných Z profilů z oceli vyšší pevnosti. Vaznice jsou spuštěny vůči horní ose o 1.000 mm. Šroubují se tedy na svislice příhrad. Na krakorci pokračuje rovina spuštěné střechy v nezměněném sklonu a ve špici se přiklání k horní ose krakorce. Na krakorci jsou větší světlíky, kvůli nim se na vaznice použijí válcované profily a otvory se vyskládají z tenkostěnných profilů. Světlíky na střeše haly jsou menší a jejich lemovací prvky se šroubují mezi sousední vaznice.
Na spodní hraně příhradových vazníků je zavětrování střešní roviny, sem se mezi spodní rohy vazníků vloží rozpěrné trubky. V krajních polích budou rozpěry v rozteči 5,0 m a mezi ně se vypnou táhla s rektifikačními maticemi. Zavětrovací kříže se vynechají pod světlíky.

Celý nezkrácený článek včetně technických řezů si můžete přečíst v čísle 6/2005 časopisu KONSTRUKCE.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Navrhování konstrukcí ze skla podle evropských norem (41x)
Moderní architektura se vyznačuje důrazem na lehkost a co možná největší transparentnost, proto se v současnosti funkce ...
Předsazená montáž oken a dveří (41x)
Řešení zabudování oken do stavby nebyla donedávna přisuzována velká důležitost. S nárůstem počtu novostaveb a rekonstruk...
Řešený příklad návrhu nosné desky ze skla (39x)
Vzhledem k tomu, že v ČR v současné době neexistují žádné obecně závazné předpisy pro navrhování konstrukcí ze skla, je ...

NEJlépe hodnocené související články

Nové centrum Vinařství Lahofer – moderní architektura mezi vinicemiNové centrum Vinařství Lahofer – moderní architektura mezi vinicemi (5 b.)
Návrh nového reprezentativního centra Vinařství Lahofer ve vinicích nad Dobšicemi u Znojma, vznikl v brněnském studiu Ch...
Polyfunkční centrum AFI VokovicePolyfunkční centrum AFI Vokovice (5 b.)
Budova Polyfunkčního centra AFI Vokovice je primárně administrativní budova, nabízející variabilní řešení kancelářských ...
Rekonstrukce Paláce ŠporkRekonstrukce Paláce Špork (5 b.)
Rekonstrukce Paláce Špork je příkladem řešení revitalizace souboru budov na území Pražské památkové rezervace. Původní p...

NEJdiskutovanější související články

Projekt Nové Vítkovice odstartovalProjekt Nové Vítkovice odstartoval (4x)
Bývalé ocelové srdce Česka – Ostrava, stojí na prahu dalšího monstrózního projektu. Nejde o nic menšího, než o rev...
Předsazená montáž oken a dveří (2x)
Řešení zabudování oken do stavby nebyla donedávna přisuzována velká důležitost. S nárůstem počtu novostaveb a rekonstruk...
Nákupno-zábavné centrum AUPARK KošiceNákupno-zábavné centrum AUPARK Košice (2x)
Navrhované Nákupno-zábavné centrum AUPARK Košice je kompozične rozdelené na dva stavebné objekty SO 101 a SO 102 a tri k...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice