Lávka Evy Jiřičné Novou Karolinu neozdobí
Rubrika: Architektura
V březnu začne demolice lávky, která spojuje autobusové a železniční nádraží Ostrava-Střed. Nahradí ji most, který povede až na budovanou Novou Karolinu. Ten měl být původně postaven podle návrhu světově uznávané architektky Evy Jiřičné, ale nakonec bude na Karolině stát lávka o poznání skromnější.
Vedení firmy Multi Development v lednu oznámilo, že od projektu Jiřičné ustoupí a vybuduje levnější variantu lávky.
Podle ředitele české pobočky Multi Developmnet Ing. Lukáše Kočího nastal problém ve chvíli, kdy investor nechal architektonický návrh ocenit firmám, které by ho mohly postavit. Jiřičná navrhla mohutné mostní oblouky z trubkové oceli, které se setkávají ve vzduchu a připomínají propojená srdce. Právě to podle Kočího stavbu příliš prodražilo. „Počítali jsme s částkou kolem 60 až 80 milionů korun, ale výsledky nám vyrazily dech. Sedm firem spočítalo náklady na cenu stavby kolem 200 milionů,“ vysvětlil Kočí. Například Světlíkovy Vítkovice nabízely most za 160 až 180 milionů. „Úskalím, nikoli jediným, byla nutnost vyrobit obrovskou bezešvou ocelovou trubku, jaká se v tuzemsku běžně nevyrábí,“ říká mluvčí firmy Eva Kijonková. Kočí tvrdí, že investor se snažil ve spolupráci s architektkou Jiřičnou i vybranými firmami snížit náklady, ale nedokázal se dostat na rozumnou cenu. Do září proto postaví jednodušší lávku, pod níž se už nepodepíše původní autorka.
Architektku Jiřičnou mrzí, že most, který vymýšlela pro Ostravu, nevznikne. „Byli jsme na ten návrh hrdí. Mysleli jsme, že k Ostravě s průmyslovou tradicí něco takového patří,“ říká architektka. Ale netají, že i ji cenové rozpočty českých firem šokovaly. Považuje je za přemrštěné. Podle architektky nemají české firmy zkušenosti s takovými projekty, proto započítaly do ceny i rizika.