Konec šedi v architektuře – smaltované plechy znamenají novou výzvu
Rubrika: Architektura
Spojení těžkého průmyslu a umění čas od času přinese něco velmi zajímavého a nového. Nejinak je tomu v Ostravě, která je neodmyslitelně spjata se společností Vítkovice, a. s. A právě díky pochopení vedení tohoto průmyslového giganta a nadšení několika umělců se již několik let odehrává v prostorách vítkovické smaltovny unikátní výtvarný počin, jehož výsledky teprve čekají na využití v moderní architektuře.
SMALT ART VÍTKOVICE 2011
Na půdě ostravských Vítkovic se na přelomu dubna a května konal 6. ročník jedinečného malířského sympozia SMALT ART. Mezi aktéry se objevily i špičky soudobé české umělecké scény. Letos se v rámci tohoto projektu poprvé setkali například Roman Franta, Aleš Hudeček, Karel Jerie, Jan Kaláb, Michael Rittstein, prof. Jitka Svobodová, Jakub Špaňhel a Roman Trabura. Mezi autory, kteří se s technologií smaltu seznámili už vloni, patří například Josef Duchan a Ivana Štenclová – ta se pro tento rok stala rovněž kurátorkou celého sympozia. Výjimečnost této akce potvrzuje i fakt, že pro renomované umělce, jakými jsou Michael Rittstein a prof. Jitka Svobodová, se toto sympozium stalo prvním, kterého se kdy zúčastnili! „Ostravský projekt nabízí unikátní možnost využít a propojit průmyslové zázemí ostravského regionu se současným uměním při tvorbě velkoformátových výtvarných děl smaltováním. Na světě existují pouze tři technicky způsobilá místa, kde lze takovýto záměr uskutečnit. Organizátorem je Ing. Vladimír Chaloupecký, avšak realizace celkové koncepce by nebyla možná bez velkorysého přístupu hlavního mecenáše SMALT ARTU, generálního ředitele Vítkovic, a. s. pana Ing. Jana Světlíka. Sympozium se rovněž uskutečnilo za finanční podpory Grantu Statutárního města Ostravy,“ vysvětluje kurátorka a malířka v jedné osobě Ivana Štenclová.
Veškerá tvůrčí činnost se odehrává přímo v provozu Vítkovic, ve velké průmyslové hale samotné smaltovny. V tomto objektu se vždy pro tyto účely zastaví na týden veškerý výrobní ruch. Výtvarná aktivita a napětí z výsledku bývá umocněno finálním vypálením děl ve speciální peci při teplotě vyšší než 800 °C. Typické industriální prostředí budovy, přeprava sto kilogramů vážících plechů jeřáby nad hlavami přítomných umělců a celkový rodící se malířský proces bývá velmi interesantní vizuální podívanou. Smalt je křemičitá tavenina příbuzná sklu, která vytvoří na kovu celistvý ochranný povlak hladkého a lesklého charakteru. Výhradní předností této technologie je její vysoká odolnost vůči povětrnostním vlivům. I když je smalt křehký, dokáže bez změny barvy i lesku přečkat stovky let. Souhrn těchto vlastností umožňuje vystavit obrazy vytvořené na tomto sympoziu přímo v exteriéru a dostat je tak ven z galerií rovnou mezi lidi. Každoročně jsou tato díla následně prezentována několik měsíců na Prokešově náměstí před ostravskou radnicí, loni rovněž proběhla výstava v Nosticově paláci a ulicích Prahy. Cílem tohoto projektu je snaha vytvořit novou svébytnou uměleckou disciplínu, která se může trvale začlenit nejenom do samotného veřejného prostoru, ale rovněž je schopná obohatit a zpestřit nejeden vznikající architektonický projekt.
End of Grayness in Architecture – Enamel Plates Bring a New Challenge
From time to time, the combination of heavy industry and art bring something very interesting and new. So it is in Ostrava, which is essentially linked with company Vítkovice, a.s. And thanks to the understanding of the management of this industrial giant and the enthusiasm of several artists, unique artistic acts have been taking place in the premises of Vítkovice enamel plant for several years. Their results have yet to be used in modern architecture.