Hutní montáže obřím jeřábem zvedali železniční most u Třince
Rubrika: Realizace
Hutní montáže, a. s., společnost ze strojírenské skupiny VÍTKO VICE MAC HINERY GROUP, na začátku posledního dubnového týdne přenesla na určené místo na železniční trati mezi Bystřicí nad Olší a Českým Těšínem, v místě nedaleko Třince (u výpadovky z Třince na Žilinu) více než 100tunový most. Tato náročná technická operace byla zajímavá hned několika parametry.
Most, který měří 48 metrů a je široký zhruba tři metry, je vlastně jen první polovinou přemostění řeky Olše, protože stejně těžké břemeno budou muset Hutní montáže ještě letos umístit i do protisměru na stejné železniční trati. Most se začal pohybovat nad zahradami a řekou díky největšímu pásovému jeřábu s nosností 600 tun a maximální výškou zdvihu 168 metrů. České dráhy kvůli usazení nového mostu přerušily dopravu na trati.
„Montáže a stavby mostů jsou jedním z rozhodujících oborů Hutních montáží. I proto jsme předloni investovali 114 milionů korun do unikátního pásového jeřábu, který je teprve druhým strojem tohoto typu v České republice,“ připomněl generální ředitel společnosti Miroslav Přecechtěl. Stroj je určen pro manipulaci se speciálními břemeny, jakými jsou kromě mostů například části energetických systémů elektráren.
V rámci Evropy se takovýchto strojů pohybuje jen několik desítek a na celém světě se ročně na zakázku vyrábí jen pár těchto obřích zařízení. Přepravu jeřábu na místo prací zajišťuje až 35 kamionů, montáž zařízení na místě pak trvá v průměru tři dny. „Proti tomu bude zvednutí a usazení konstrukce mostu kratší fází prací,“ uvedl specialista Hutních montáží Jan Filusz.
Obří pásový jeřáb se dokáže posouvat po zpevněném povrchu i s uchopeným břemenem. Díky tomu je schopen náročných manipulací s technologickými celky, což zrychluje a zefektivňuje montážní práce.
ZÁKLADNÍ PARAMETRY JEŘÁBU | |
Název | CC 2800-1 |
Nosnost do | 600 t |
Max. výška zdvihu | 168 m (84 . hl. + 84 m pom. výložník) |
Poznímka | Jeřáb s příhradovým výložníkem - pásový |