KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Realizace    Hangár pro lakování letadel – Letiště Mošnov

Hangár pro lakování letadel – Letiště Mošnov

Publikováno: 17.10.2011
Rubrika: Realizace

Na základě objednávky firmy Takenaka Europe GmbH byla kanceláří I. K. Skyva spol. s r. o. zpracována dokumentace pro provedení stavby a výrobní dokumentace ocelových konstrukcí hangárů pro povrchové úpravy letadel na Letišti Mošnov. Výrobu a montáž ocelových konstrukcí zajišťovala firma Signum CZ, spol. s r. o. Hangáry jsou určeny pro povrchové úpravy letadel o rozpětí křídel 36 m (např. Boeing 737, nebo Airbus A320).

POPIS OBJEKTU
Objekt se stává z lakovacích přetlakových hal, technického zázemí a administrativní části. Jedná se o symetrickou stavbu s rozměry 99,0 × 53,0 m. Výška haly je v místě vjezdu letadel 18,0 resp. 12,0 m. Půdorysné i výškové řešení vychází z požadavků geometrie letadel a minimalizace obestavěného prostoru.

Nosná konstrukce objektu je kombinací železobetonových a ocelových konstrukcí, střešní i vnější stěnové pláště objektu jsou skládané, vnitřní stěnový plášť je ze sendvičových panelů.

Vjezdy letadel do objektu jsou z čelní stěny, kde jsou instalována vertikálně skládaná vrata Megadoor o celkové šířce 49,2 m pro každou ze dvou lodí.

NOSNÁ KONSTRUKCE
Hlavními nosnými prvky stavby jsou železobetonové sloupy (vetknuty v obou směrech) a ocelové konstrukce (příhradové vaznice a vazníky na max. rozpětí 45 m), které tvoří nosnou část střechy. V osách D2 a E1 mají vazníky pevné uložení, v osách A a I je uložení posuvné. Vazníky v ose 10 jsou spojité nosníky (mezi osou A až I), z důvodů snížení maximální svislé deformace uprostřed rozpětí – vazník slouží zároveň jako nadvratový překlad. Ostatní vazníky fungují jako prosté nosníky. Použitý materiál pro základní nosnou OK byl S355, pro pomocnou OK S235JRG2.

Půdorysné rozměry zastřešení ocelovou konstrukcí činí 2 × 38,0 × 45,0 m. U sloupů A/10 a I/10 jsou trojúhelníkové plochy o rozměru 15,0 × 17,5 m bez zastřešení. Střecha začíná na +12,285 m a +17,970 m ve vyvýšené části pro kormidlo letadla. Světlá výška haly je +8,200 m, respektive +14,200 m ve vyšší části. V osách A a I v řadách 8 a 9 nejsou železobetonové sloupy, proto je zde pro podepření vaznic umístěn diagonální vazník spojující A/7-B10 a H/10-I/7.

Prostorová tuhost konstrukce je zajištěna horizontálními ztužidly u horního a dolního pasu příhradových nosníků s jejich vzájemným horizontálním propojením. Jejich reakce jsou přenášeny do betonových sloupů. Nosná konstrukce byla řešena na prostorových modelech v systému Scia Engineer 2010.

VRATA MEGADOOR
Zajímavým prvkem stavby z hlediska návrhu, výroby i montáže byl příhradový vazník s rozpětím 2 × 45 m v čelní stěně v místě vjezdu letadel (osa 10). Bylo nutné dodržet předepsanou geometrii pro průjezd letadel, splnit požadavky pro přípoje vrat Magadoor a zajistit maximální svislou deformaci vazníku Uz < 1/500 rozpětí.

Pro splnění těchto podmínek byl zvolen vazník následujícího tvaru (viz ŘEZ A–A). Vazníky v obou halách byly vzájemně propojeny – působí jako spojité nosníky. Zatěžovací šířka nosníku je 9,25 m.

POSTUP MONTÁŽE
První usazené vazníky na střechu byly v ose 5 a 6. Oba byly smontovány na zemi a vzájemně propojeny střešními ztužidly, aby byly zajištěny pasy vazníků proti vybočení. V dalším kroku byly vyzvednuty a ukotveny na sloupy.

Následujícím krokem byla montáž vazníku v ose 7. Před jeho uvolněním z jeřábů jej bylo nutné propojit u horního pasu s již namontovanou konstrukcí v ose 5/6, aby byla zajištěna jeho stabilita.

Dále montáž pokračovala usazením vazníku v ose 10, následně byl připojen diagonální vazník a propojovací vaznice se svými ztužidly. Nyní bylo možno konstrukci uvolnit z jeřábu, čímž byla montáž hlavních prvků střechy dokončena. Na obr. 5 je schéma těchto hlavních nosných prvků.

ZÁVĚR
Práce na realizačním projektu byly započaty v červnu 2010 a ukončeny v listopadu 2010. Souběžně s projektovou dokumentací byla zpracovávána výrobní a montážní dokumentace. Výroba a montáž probíhala od srpna 2010, její dokončení bylo na přelomu roku 2010/11. Celková hmotnost OK činila 414,4 tun.

Tento příspěvek byl prezentován na XIII. Konferenci ocelové konstrukce 2011.

Hangar for Aircraft Painting – Airport Mošnov
Based on the order placed by company Takenaka Europe GmbH, the office I. K. Skyva s. r. o. prepared documentation for construction execution as well as manufacturing documentation of hangar steel structures for surface finish of aircrafts in Airport Mošnov. Production and assembly of steel structures was provided by company Signum CZ, s. r. o. Hangars are intended for surface finishing of aircrafts with wingspan of 36 m (e.g. Boeing 737 or Airbus A320).

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 – Výsledná podoba hangáru těsně před dokončenímObr. 2 – Půdorys hangáru v projektové dokumentaciObr. 3 – Příhradový vazník v řezu pro instalaci vrat MegadoorObr. 4 – Vyzvednutí a kotvení vazníků 5 a 6 na železobetonové sloupyObr. 5 – Schéma hlavních nosných prvků střechyObr. 6 – Foto z montáže vazníku v čelní stěně pro vjezd letadel

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Navrhovanie spriahnutých plechobetónových dosiek (47x)
Plechobetónová doska je monolitická železobetónová doska betónovaná na tenkostennom oceľovom tvarovanom profile – ...
Projektovanie a rekonštrukcia Zimného štadióna Ondreja Nepelu v BratislaveProjektovanie a rekonštrukcia Zimného štadióna Ondreja Nepelu v Bratislave (37x)
Pôvodný železobetónový skelet objektu štadióna s pôdorysnými rozmermi 70 × 100 m bol postavený v rokoch 1943 až 19...
Nové ústředí ČSOB (37x)
Budova nového ústředí ČSOB bude přátelskou, otevřenou a vstřícnou budovou, která poskytne příjemné pracovní prostředí pr...

NEJlépe hodnocené související články

„Z historické haly jsme udělali supermoderní provoz“„Z historické haly jsme udělali supermoderní provoz“ (5 b.)
říká generální ředitel společnosti Vítkovice Machinery Group Ing. Jan Světlík....
Ve Vítkovicích se rozjíždí rychlokovárna třetího tisíciletíVe Vítkovicích se rozjíždí rychlokovárna třetího tisíciletí (5 b.)
Doslova průlomovou investici v oblasti strojírenské metalurgie představuje moderní linka rychlokovacího stroje, jakou ne...
Praktické poznatky z realizace ojedinělé stavby - visuté lávky přes Labe v Kolíně (5 b.)
Visutá lávka o třech polích překračuje v Kolíně řeku Labe (na Kmochův ostrov) středním polem o rozpětí 99 m, obě krajní ...

NEJdiskutovanější související články

Nadčasový vzhled montované prodejní haly v Českých BudějovicíchNadčasový vzhled montované prodejní haly v Českých Budějovicích (1x)
Prodejní a administrativní hala pro firmu Starka – Půjčovnictví a obchod, v. o. s. je ukázkou moderní, architekton...
Laboratorní a konstituční model cementovaného jílu (1x)
Zpevněné vzorky jílu byly připraveny ze směsi kaolínu a portlandského cementu. Provedly se laboratorní zkoušky pevnosti,...
Celodřevěná hala skladu posypové soli v Rychnově u Jablonce nad Nisou (1x)
Na místě původního skladu posypové soli v areálu SÚS v Rychnově u Jablonce nad Nisou byl v roce 2004 vybudován nový obje...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice