Hala Cromodora – nový výrobní závod v Mošnově
Rubrika: Realizace
Cromodora Wheels je italská firma, která se zabývá výrobou litých hliníkových autokol. V průmyslové zóně Mošnov získala pozemek, na němž vybudovala nový výrobní závod. Hutní projekt Frýdek-Místek a. s. byl generálním projektantem stavby. Stavební části projektu si u něj objednala firma Vamoz – servis a. s. Ostrava, která byla generálním dodavatelem stavební části. Technologickou část projektu objednal přímo italský investor a na základě jeho zadání byl projekt zpracován. Technologické dodávky strojního zařízení byly vesměs zahraniční. Zpracování stavebního projektu bylo kompletní včetně terénních úprav, všech přípojek, vlastní haly, všech rozvodů, vzduchotechniky stavební i technologické, vrátnice, silniční váhy, komunikací atd.
POPIS HALY
Vlastní výrobní hala je sedmilodní o celkovém půdorysu 184 × 170 m. Rozpětí jednotlivých lodí je 19 + 3 × 26 + 2 × 34 + 19 m. V podélném směru jsou hlavní sloupy rozmístěny po 12 m. Vnitřní prostor je rozčleněn na jednotlivé výrobní celky oddělené podle potřeby vnitřními stěnami se sloupy po 6 m. V jedné lodi je umístěna administrativní část včetně sociálního zázemí výrobní haly, v ostatních částech haly jsou tyto provozy: slévárna, mechanické obrábění, lakovna, finální kontrola a balení, údržba licích forem a dílna, laboratoře, chladící systém, výroba stlačeného vzduchu, trafostanice, rozvodna, vnitřní potrubní rozvody a silnoproudé a slaboproudé rozvody.
Základní nosný systém je železobetonový prefabrikovaný skelet, všechny doplňující nosné konstrukce jsou ocelové. Střešní betonové prvky – vazníky a průvlaky jsou z předpjatého betonu. Střešní prvky byly dimenzovány na stálá zatížení, klimatická zatížení a na předběžná technologická zatížení v různých částech haly. Střešní plášť je složen z trapézových plechů s tepelnou izolací a vrchní fólií, stěnový plášť je ze zateplených sendvičových panelů. Podlahy v hale jsou dimenzovány na různá zatížení podle provozu a osazených technologických zařízení.
OCELOVÉ KONSTRUKCE
Doplňkové ocelové konstrukce jsou různorodé. Celková tonáž ocelových konstrukcí byla v konečné fázi cca 175 tun. V obvodových stěnách jsou to paždíky a nosné prvky pro vrata. Uvnitř haly je řada vnitřních dělících stěn s nosnou ocelovou konstrukcí a sendvičovými nebo jen plechovými stěnami. V jedné lodi je navržena jeřábová dráha pro mostový jeřáb s nosností 1 tunu. Jeho rozpětí je 32,75 m. Nad střechou haly je umístěna řada ocelových plošin pro vzduchotechnická zařízení, konstrukce pro chladící věže a u jedné stěny jednoramenné schodiště pro výstup na střechu. Pod střechou je mnoho ocelových výměn mezi betonovými prvky. Na nich jsou uloženy plošiny nad střechou, zavěšena různá zařízení a rozvody, uloženy vzduchotechnické komíny, které procházející střechou. Na všech betonových sloupech jsou umístěny patrové konzoly pro technologické rozvody vody, plynu, stlačeného vzduchu, elektrorozvody všeho druhu. V trafostanici, v kompresorovně a ve slévárně jsou rozmístěny podpěry a mosty pro kabely a potrubí. Venku je postavena hala odpadového hospodářství a přístřešek pro kola. Nosné prvky OK jsou z oceli pevnostní třídy S235 se zaručenou svařitelností.
KOTVENÍ OK DO PREFABRIKOVANÝCH PRVKŮ
Kromě pracnosti všech těchto doplňkových konstrukcí bylo nutno respektovat fakt, že výsledné rozmístění technologických zařízení není v souladu se statickým systémem haly. Jak je již pravidlem, stavební část stavby je realizována ve velkém předstihu před technologickou částí a je na technologická zatížení v podstatě navrhována odhadem co do umístění a často i velikosti. Z toho vyplývá, že v době, kdy je konečně známo přesné rozmístění a zatížení od technologie, je často třeba provádět nová posouzení a případně i návrhy na úpravy již postavených konstrukcí. V našem případě byla tato situace řešena doplňkovými ocelovými konstrukcemi umístěnými v potřebných místech z hlediska technologie, ale málo vhodnými umístěními z hlediska předpjatých betonových konstrukcí. Statik projektant předpjatých betonových konstrukcí proto vydal pokyn, ve kterých místech těchto konstrukcí lze ocelové prvky kotvit. Tato dvojkolejnost požadavků často vedla k dosti pracným detailům ocelových konstrukcí.
Pro představu uvádím příklad možnosti kotvení do prefabrikovaných prvků:
Vazníky – nebylo možné kotvení v oblasti spodního okraje, dále nebylo povoleno kotvení do horní příruby z boční strany a také nelze kotvit ve vzdálenosti menší než 1.000 mm od konce prvku. Zde všude je velká koncentrace armovací výztuže a hrozí její porušení při vrtaní kotev.
Střešní krokve – kotvení nelze provádět z boční strany v oblasti spodního a horního líce, do spodního povrchu po celé délce a v oblasti blíže jak 1.500 mm od konce prvku. Také bylo třeba respektovat povolené tolerance betonových konstrukcí a jejich případné deformace při připojování ocelových prvků.
ZÁVĚR
Kombinace železobetonového skeletu s ocelovou konstrukcí umožňuje investorovi do poslední chvíle měnit nebo přizpůsobovat uspořádání technologie výroby, projektantovi sice přináší komplikace, ale výstavba probíhá rychle a výroba je zahájena cca do roka od prvního výkopu na stavbě. Betonový skelet je také výhodný z hlediska nároků na požární ochranu nosného systému. Nakonec byla tato stavba oceněna, když získala čestné uznání v soutěži Stavba moravskoslezského kraje v kategorii průmyslové stavby.
The Hall Cromodora-New Production Plant in Mošnov
Cromodora Wheels is an Italian company dealing with production of cast aluminium car wheels. In the industrial zone of Mošnov it obtained a land where it has built a new production plant. The main designed of the construction was the company Hutní projekt Frýdek-Místek a. s. The article deals with construction of a precast hall and usage of steel structures. Due to numerous technological equipment of the hall, the labour-intensive details of steel structures had to be considered, mainly their anchorage into precast elements.