Český architekt dobyl Las Vegas
Rubrika: Architektura
Hotelový komplex Planet Hollywood Towers Westage, nová prosklená dominanta Las Vegas v hodnotě téměř miliardy dolarů, byl 29. ledna 2010 slavnostně otevřen. Autorem designu nové dvaapadesátipodlažní budovy je český architekt a designér Ing. arch. Michal Postránecký.
Ing. arch. Michal Postránecký, který v současné době žije a pracuje ve Spojených Státech, kam se natrvalo přestěhoval v roce 2001, byl v červnu 2005 osloven architektonickou kanceláří Morris Architects, aby se stal hlavním designérem pro tuto prestižní zakázku v Las Vegas, v Nevadě. Architektonický návrh, který Postránecký vytvořil ve spolupráci s týmem architektů ze studia Morris Architects pod vedením jednoho z ředitelů studia Geralda B. Koie, byl z důvodu globální finanční krize rozdělen do dvou hlavních fází výstavby.
Celý projekt bude mít ve své konečné podobě okolo 2.500 rezidenčních jednotek navržených jako timeshare nebo kondominium. Většina obytných jednotek komplexu je zároveň využitelných jako hotelový pokoj. První fáze projektu má celkem 1.201 obytných jednotek. Hotelové timeshare jednotky jsou umístěné od třetího patra budovy výše až do 46 patra. Další patra nad tímto 46. podlažím jsou vyplněna jednotkami od 400 metrů čtverečních až do 1.200 metrů čtverečních s luxusním výhledem na Las Vegas Bulvar Strip a jsou určeny k prodeji do osobního vlastnictví (kondominium). Nejluxusnější kondominia jsou na straně orientované ke Stripu s balkonem, ze kterého je možný výhled více než 270 stupňů na Las Vegas od jihu až na Downtown Las Vegas na severu.
NOVÁ MODERNÍ SKLENĚNÁ DOMINANTA LAS VEGAS
Hlavním výrazovým prvkem budovy je červeně prosklené “křídlo” vyčnívající nad budovu, které tvoří v kontrastu s modrou prosklenou fasádou nepřehlédnutelnou stavbu nově vznikajícího panoramatu Las Vegas. Naproti “přes ulici” – Las Vegas Bulvaru, byla na konci minulého roku otevřena převážná část MGM City Centra, pod kterým se podepsali známí architekti z celého světa. Designové řešení Planet Hollywood Towers navržené českým rodákem tak může směle soupeřit s těmito slavnými jmény. Obzvlášť po dokončení celého komplexu budov bude výraznou součástí města, kde se nikdy nejde spát, a města, které neustále překvapuje svým nekonečným rozvojem překonávajícím každou krizi novými a vyššími budovami. Nyní i výrazně moderního charakteru.
Pro architekta zastupujícího českou architektonickou školu ve tvrdé světové konkurenci na druhé straně Atlantiku, je to obrovský úspěch a životní zkušenost, která je v mnohém ojedinělá a v českých zemích zcela určitě nelehko k nalezení. Jeho úkolem v rámci projektu byl nejenom návrh budovy a všech jejích detailů a komunikace a koordinace s klientem, ale díky svým schopnostem, a širokému záběru osobních a profesionálních zkušeností, postupně přejal také roli hlavního koordinátora provádějícího projektové dokumentace a manažera projektu, a koordinace mezi týmy v Orlandu a Las Vegas při průběhu stavby. Vedl hlavní jednání za tým architektů s generálním dodavatelem stavby a jeho významnými subdodavateli.
Jedním z největších „oříšků“ bylo navrhnout celoskleněnou fasádu a pověsit ji na všechny části železobetonového skeletu s předpínanými podlažními deskami, protipožárními detaily mezi jednotlivými podlažími ve styku vodorovných konstrukcí s fasádou, a to vše se splněním všech požadavků na tepelnou izolaci v souvislosti s kalkulacemi vyplývajícími z energetické normy se specifickými podmínkami podnebí v Las Vegas. Obzvlášť obtížné bylo rozdělit projekt uprostřed zpracovávání projektové dokumentace v momentu výběru generálního dodavatele stavby.
Stavba nebyla původně navržena tak, aby mohla být rozdělena na dvě či více částí a tak bylo nutné přizpůsobit celý design a vnitřní uspořádání tak, aby bylo možné uspokojit nejen klienta, ale i příslušný stavební úřad. Největší výzvou však byla spolupráce s klientem, který často dokázal změnit již odsouhlasený návrh a to i dokonce v průběhu samotné stavby. Tyto změny bylo poté nutno nejen překreslit do projektové dokumentace a nechat vždy schválit úředníky ze stavebního úřadu ve velice komplikovaném a zdlouhavém procesu, ale již před tím zkoordinovat s generálním dodavatelem stavby, který pochopitelně změny neměl rád.
Administrativní proces během stavby a kontrola financování a prostavěných prostředků ze strany finančních institucí poskytujících část financí byla velice poučná a inspirativní zkušenost. Vše se muselo vejít do daného rozpočtu, který se dokonce několikrát snižoval během stavby, a bylo třeba udělat mnoho úprav v architektonickém návrhu. Například zmizely původní balkony včetně speciálního LED osvětlení na východní straně budovy a křídlo z červeného skla, které bylo původně protažené až do spodních pater budovy, bylo podstatně zkráceno. Konečný výsledek je však i přes tyto zásahy v průběhu stavby velice dobrý a je jistě jedním z nejmodernějších objektů v Timeshare architektuře na celém světě.
Ing. arch. Michal Postránecký v současné době žije v Sarasotě na západním pobřeží Floridy. V poslední době se několikrát na skok zastavil v Česku, kde začínal svoji kariéru. Věří, že i zde jej v budoucnosti čeká ještě nejedna zajímavá zakázka.
TIMESHARE OWNERSHIP
Vlastnictví nemovitosti ve krátkodobě sdíleném čase. Vlastník si typicky kupuje nemovitost na jeden týden v roce na dobu určitou či časově neomezenou, kterou sdílí s ostatními vlastníky a může ji užívat podle určitých pravidel jednou ročně po dobu jednoho týdne. Mohou být zvoleny (koupeny) i kratší či delší úseky dle pravidel určených developerem a správcem celé nemovitosti. Vlastník nemovitosti (v časově omezeném období) ji dále může prodat či použít jako záruku proti půjčce.
Czech architect conquers Las Vegas
Hotel complex Planet Hollywood Towers Westage, a new glass marvel of architecture in Las Vegas, worth nearly a billion dollars, held its celebratory opening on 29 January 2010. The design author of this new 52-storey building is a Czech architect and designer Ing. Arch. Michal Postránecký. The main expressive element of the building is the “wing” of red glass towering above the building, which – in contrast with the facade of blue glass – makes this building an eye-catching centre of the newly emerging panorama of Las Vegas. One of the biggest “issues” was to design flush facade and hang it onto all parts of the skeleton of reinforced concrete with pre-stressed floor slabs, anti-fire elements between individual floors in contact of horizontal structures with the facade, and that all meeting all requirements for thermal insulation with regard to calculations resulting from the power industry standard with specific conditions of climate in Las Vegas.