ZKL představí na veletrhu Czech Raildays zajímavé novinky
Rubrika: 2014
V termínu 17. – 19. června 2014 se v areálu nákladového nádraží železniční stanice Ostrava hl. n. uskuteční 15. Mezinárodní veletrh drážní a manipulační techniky Czech Raildays. Představí se zde přední výrobci a poskytovatelé služeb v segmentu železniční a městské kolejové dopravy. Na stánku B6 bude připravena prezentace renomovaného světového výrobce ložisek, brněnského koncernu ZKL, který si pro návštěvníky připravil řadu atraktivních novinek v sortimentu pro kolejová vozidla.
Vývoj a produkce ložisek právě pro kolejová vozidla patří v současné době v ZKL mezi prioritní směry rozvoje. V rámci tohoto zaměření se zástupci koncernu pravidelně účastní veletrhu Czech Raildays v Ostravě. V letošním roce se zde objeví již po deváté. Návštěvníci mohou v expozici ZKL spatřit celou řadou exponátů, jež pokrývají nejnáročnější požadavky zákazníků tohoto významného průmyslového odvětví. Všechny produkty jsou výsledkem cenných zkušeností získaných přímo v praxi během provozu ložisek nebo na základě dlouhodobých zkoušek, na kterých koncern spolupracuje především s Výzkumným ústavem železničním.
„Ve srovnání s vývojem klasických ložisek je zavádění ložisek pro železnici poměrně náročný proces. Důležitá je analýza provozních podmínek, návrh makrogeometrie i kontrola pomocí metody konečných prvků“, popisuje Ing. Vladimír Zikmund, výkonný ředitel ZKL Výzkum a vývoj. „Pro kolejová ložiska navíc platí řada evropských norem, které stanovují technické požadavky, podmínky zkoušení i předpoklady pro maziva“, dodává.
Mezi novinky v sortimentu ZKL patří válečková ložiska s plastovou klecí, která jsou vhodná pro běžnou železniční dopravu a dosahují vysokých světových standardů. Toto provedení je odolnější proti mechanickému poškození při manipulaci a usnadňuje i montáž ložiska na čep dvojkolí. Dalším zajímavým artiklem, se kterým se návštěvníci Czech Raildays seznámí, jsou těsněná válečková ložiska s náplní plastického maziva pro vlaky RegioPartner. Tato součástka se objeví na 7 jednotkách v jihomoravském kraji již koncem letošního roku.
V Ostravě se budou vystavovat také kuželíkové ložiskové jednotky TBU vyvinuté pro dvoupatrové elektrické jednotky Českých drah City Elephant s maximální provozní rychlostí vlaku 140 km/hod. Tato ložiska se u nás dříve vůbec nevyráběla. ZKL tak muselo zvládnout nejen konstrukci produktu, ale i technologický proces výroby. V průběhu zkoušek byla prokázána velmi vysoká životnost těchto ložisek. Nájezdová délka byla vyšší než 1 200 000 km, a to bez jakéhokoliv přemazávání či servisu. S pravidelným servisem, který je u kolejových vozidel běžný, se tak dá počítat s životností několika miliónů kilometrů. Mají labyrintové těsnění, trvalou náplň plastického maziva a nájezdovou životnost minimálně 1 000 000 km. Tato ložiska s novým labyrintovým těsněním byla úspěšně odzkoušena i pro rychlosti 200 km/h.