Zaplavení mostu Košická a uložení na pilíř dokončeno
Rubrika: 2004
Průběh výstavby nového mostu přes Dunaj - most Košická - postupuje úspěšně do dalších fází. Poté, kdy byla minulý víkend v neděli přední část 5.240 tun těžké a 231 metrů dlouhé ocelové konstrukce mostu otočena a přemístěna pomocí soulodí z jednoho břehu Dunaje na druhý, zatímco zadní část se otáčela na ložisku na druhém břehu, přešlo přemostění největší slovenské řeky do další etapy - uložení mostu ze soulodí na pilíř pravého břehu. Toto uložení, další ze složitých částí celé výstavby, skončilo ve čtvrtek 23. září 2004.
Stejně jako v případě originálního otáčení, které ještě nebylo nikde na světě u tak velkého mostu použito, musel tým odborníků flexibilně řešit přímo na staveništi i množství technických specifik a komplikací naložení mostu z plavebního komplexu na pilíř, které opožďovaly ukončení unikátního manévru. Šlo například o nepříznivé vodní poměry, kdy tok Dunaje ztratil sílu, potřebnou pro finální část zaplavení. Plynulému přesunu na pilíř pak bránily hlavně komplikace s teflonovými deskami, které přestávaly sloužit jako nosné prvky pro přesun po dráze.
Způsob a montáž konstrukce mostu byl vybrán z několika technicky náročných a komplikovaných možností. Rozhodnutí vycházelo ze snahy o co nejpřesnější montáž na pevném podkladu a snahy co nejméně omezit mezinárodní plavební dopravu na Dunaji. Plavba byla omezena jen na pár dnů, během nichž bylo nutné uskutečnit všechny náročné technické a unikátní operace. Při použití jiných technologií, čili postupné výstavby mostu nad hladinou Dunaje, by bylo přerušení plavby podstatně delší. Stejnou technologii použili v zahraničí nedávno při výstavbě mostu ve španělské Seville, ale ten je o polovinu kratší.