Z Prahy na Strakonicko rychleji
Rubrika: 2004
Tři roky byla silniční doprava ve směru Praha - Strakonice a dále na jih Čech značně komplikovaná. Od pátku 20. srpna 2004 je však už všechno jinak.
Příčinou komplikací byl devastovaný lahovický most, situovaný nedaleko soutoku Vltavy a Berounky. Most byl postupně strháván a nahrazován mostem novým, zatímco silniční doprava využívala mostní provizorium. Nyní byl za vydatného deště slavnostně otevřen nový most, který má vyšší kapacitu než most předchozí. Přemostění tvoří fakticky dva mosty, které jsou postaveny jako samostatné konstrukce. Každá z nich převádí tři jízdní pruhy a cyklistickou stezku s chodníkem. Nad jednotlivými mostními podpěrami jsou postaveny balkóny a ze strany od Prahy jsou dvě vyhlídkové věže. Ty mají údajně tvořit pomyslnou bránu města, ale především slouží k pohledu do kraje, a to až k soutoku Vltavy s Berounkou.
„Projektant zvolil klasické řešení s předpjatým spojitým nosníkem proměnlivé výšky,“ uvedl pro časopis KONSTRUKCE Dalibor Anděl, stavbyvedoucí Metrostavu. Dodal, že pro založení pravého mostu byly využity základy mostu starého, zatímco u mostu levého je založení na velkoprůměrových pilotách. Zmínil se i o povodních, které stavbu na určitou dobu zcela paralyzovaly. „Odplavalo všechno, co odplavat mohlo,“ dodal s tím, že práce ale byly velmi brzy obnoveny v plném rozsahu a stavba byla nakonec dokončena v předstihu. Vysoké výkony a zejména precizní práci svých lidí ocenil v rozhovoru také Josef Neuwirth, ředitel divize. Připomenul také velmi dobrou spolupráci s kooperujícími firmami jako Stavby silnic a železnic, Stavební obnova železnic a dalšími.
Celkový pohled na nový most
Součástí mostu jsou i dvě vyhlídkové věže
Mostní pilíře jsou zajímavě tvarovány a jejich obklad tvoří požárská žula
Pásku přestřihávají Pavel Švagr (vlevo) a Radovan Štajner
Dalibor Anděl, stavbyvedoucí Metrostavu
Josef Neuwirth, ředitel mostní divize Metrostavu
DALŠÍ PODROBNOSTI
Za zmínku stojí, že u levého mostu byla při rekonstrukci nalezena munice z II. světové války. Šlo o minometné střely, které zlikvidovali pyrotechnici. Náhodného pozorovatele nepochybně zaujmou velmi zajímavě tvarované pilíře, a to jak z pohledových, tak technických důvodů. Křivka pilíře je navržena tak, aby působila jako ledolam. Pilíře mají železobetonové jádro, které je částečně obloženo požárskou žulou, která se v Praze užívá tradičně. Na jeden pilíř bylo potřeba okolo 250 tun kamene a každý jednotlivý kus je vlastně originál. Skvělou práci odvedli při obkladu pilířů pracovníci firmy Sates Morava. Ti museli prokázat své schopnosti při užívání kamenořezu či při vlastním ukládání jednotlivých kamenů, což se dělo pomocí jeřábu, ale v mnohých případech jen ručně.
Při slavnostním otevření mostu zdůraznil Radovan Štajner, radní města Prahy, velký význam tohoto přemostění. To sice v dané oblasti dopravu zrychlí, ale výrazné zlepšení lze očekávat až po dokončení celého pražského okruhu a staveb v Malé Chuchli. Slavnostního přestřižení pásky se zúčastnil i Pavel Švagr, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury. Ten ocenil zejména dokončení stavby ve tříměsíčním předstihu, na čemž má lví podíl hlavně Metrostav jako generální dodavatel. Dodal, že na této 600 miliónové investici se finančně výrazně podílel také Státní fond dopravní infrastruktury, který bude participovat i na dalších významných dopravních stavbách hlavního města.
Po ukončení oficialit na mostě si mi mohli pozvaní návštěvníci prohlédnout při plavbě lodí Európeé všechny mostní pilíře a zhodnotit i jeho celkové, velmi citlivé zasazení do krajiny, na němž má lví podíl VPÚ DECO Praha. Loď poté dopravila návštěvníky do Prahy. Provoz na mostě byl v tu dobu již zahájen.