Středisko Řízení letového provozu - podle plánu
Rubrika: 2004
Přesně podle představ investora, a tedy velmi rychle, postoupila od 1. července loňského roku výstavba nového Národního integrovaného střediska řízení letového provozu (IATCC) v Jenči u Prahy. Toto strategicky významné centrum pro vojenskou a civilní leteckou dopravu, o kterém jsme podrobně informovali v čísle 5/2003, roste doslova jako „houba po dešti“.
„První etapa, čili výstavba administrativní budovy, provozního objektu, spojovací pasáže mezi nimi, energobloků, parkoviště a dalších částí, je hotova již zhruba ze čtyřiceti procent,“ řekl nám koncem července na staveništi Jaroslav Jakubec, projektový manažer z firmy HOCHTIEF VSB. Tato společnost musí jako generální dodavatel stavby připravit pro investora. Řízení letového provozu, vše tak, aby všechny práce skončily v dubnu 2005. Vlastní provoz střediska se naplno rozběhne v roce 2006.
Jak dále poznamenal, práce nyní pokračují tak, aby byla stavba připravena pro instalaci technologií, nutných k řízení letového provozu. „Již v prosinci 2004 začne instalace těchto zařízení. Bude se tak dít ještě za dokončovacích prací na některých objektech,“ říká projektový manažer. „Hrubou stavbu hlavních objektů jsme dokončili za devět měsíců (obestavěný prostor je 130.000 m3 - pozn. redakce). Byl to velmi přísný termín i vzhledem k tomu, že část spadala do zimních měsíců,“ říká stavbyvedoucí Zdeněk Trpák z firmy HOCHTIEF VSB. Z tohoto důvodu museli stavbaři často přistupovat k vyhřívání betonu. Termín je hodný obdivu i z dalšího důvodu. Objekt IATCC je již na pohled tvarově velmi různorodý a s tím souvisela samozřejmě i složitá příprava základů.
PŘÍSNÝ STAVEBNÍ DOZOR
V rámci výstavby hrubé stavby pracovalo na stavbě 150 lidí a práci koordinovalo 15 techniků. V těchto dnech je na staveništi zhruba 250 lidí. „Jedná se o strategickou stavbu, dozor nad dodržováním termínů a bezpečnosti práce tomu odpovídá,“ říká projektový manažer a vzpomíná na časté návštěvy specialistů z Bovis Lend Lease. Před zajímavý problém byli jednu chvíli postaveni jeřábníci. Ti museli brát ohled na nedaleký vysílač, jehož signál, vysílaný na letiště v Ruzyni, nebylo možné přerušit, například při manipulaci s těžkými nebo rozměrnými břemeny. „Jeřábníci přesně věděli, kam mohou a kam nikoliv. Jejich rozmístění bylo limitováno, ale vše jsme zvládli,“ popisuje stavbyvedoucí.
Ze střechy administrativní budovy je krásný pohled na celý areál. Nyní zde panuje čilý ruch. Po zahájení provozu bude areál rozdělen na několik bezpečnostních zón a dostat se do něj bez povolení bude jistě složité. „Teď využíváme dobrého počasí, izolace na střeše administrativní budovy by měla být dokončena v nejbližších dnech,“ upozorňuje stavbyvedoucí.
BUDE ČAS PRO BEZPEČNÝ ÚNIK
Hlavním účelem střediska bude poskytování letových provozních služeb ve vzdušném prostoru ČR a na letišti v Praze. Součástí stavebního programu budou i prostory pro ostatní útvary podniku tak, aby se vybudovaný areál stal jeho novým sídlem. V rámci IATCC Praha budou vytvořeny optimální podmínky pro pracovní činnost lidí a jejich relaxaci při zachování bezpečnostních hledisek, která jsou dána významem střediska jako centra řízení letového provozu v naší republice. „Objekt je celkově dimenzován tak, aby i v případě požáru nebo jiné havárie mohli pracovníci na exponovaných místech dokončit svou práci a měli dostatečnou dobu na únik do bezpečí,“ přibližuje systém Jakubec.
Letecká doprava v České republice prodělává období dynamického rozvoje, a to i přes dočasnou recesi ve většině ostatních zemí, kde se projevuje vliv teroristických útoků na USA. Nárůst dopravy významně ovlivňuje i Řízení letového provozu, který funguje jednak v nedostatečně dimenzovaných prostorách technického bloku na letišti, ale i v dalších objektech v okolí. Díky moderním komunikačním a počítačovým technologiím není nutné situovat centrum řízení přímo na letišti. Proto bylo rozhodnuto vybudovat Národní integrované středisko Řízení letového provozu ČR - IATCC Praha (ŘLP) mimo areál letiště, poblíž obce Jeneč, vzdálené zhruba 6 km od Ruzyně.