První železniční koridor byl dokončen
Rubrika: 2004
České železnice jsou nyní znovu o něco pevnější součást evropské železniční sítě a cestující mohou počítat s vylepšenými službami. Slavnostní otevření úseku Záboří nad Labem - Přelouč znamená totiž faktické dokončení I. národního tranzitního železničního koridoru na trase Děčín - Praha - Pardubice - Česká Třebová - Brno - Břeclav.
Tím se výrazně zjednodušuje železniční spojení do okolních států, především do Německa, na Slovensko, do Maďarska a do Rakouska. Významný podíl na této stavbě měla společnost Skanska ŽS. Poslední úsek znamenal práce zhruba za dvě miliardy korun (téměř celou jednu miliardu poskytla Evropská unie) a vítězem veřejné soutěže a posléze i zhotovitelem se stalo konsorcium Koridor Záboří.
Vedoucím členem sdružení je společnost Stavby silnic a železnic, druhým klíčovým účastníkem pak Skanska ŽS.
Modernizace celého prvního koridoru stála dohromady 36,5 miliardy korun. Byla financována státem, bankovními úvěry a v neposlední řadě příslušnými fondy Evropské unie. Investorem modernizace železniční sítě v České republice je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (SŽDC).Celková aktualizovaná délka I. koridoru je 381,5 kilometru. Tento projekt je součástí IV. panevropského multimodálního koridoru.
Nyní zbývá v rámci I. a II. koridoru dokončit již pouze modernizaci některých železničních uzlů, především Chocně, Bohumína, Ústí nad Labem, Prahy, Kolína, Brna, České Třebové, Břeclavi a dalších.