O dopravě mezinárodně
Rubrika: 2004
Současná Evropa zažívá hospodářské oživení, které se podstatnou měrou projevuje v růstu silniční dopravy. Dálniční a silniční síť celé Evropy dnes doslova praská ve švech, protože výrobci se snaží zajistit přepravu svého zboží co nejrychleji a to jiné druhy dopravy zatím neumožňují. Po vstupu ČR do EU se zvýšil počet kamionů na českých silnicích téměř o třicet procent a dopravní situace se stává v některých lokalitách téměř kritickou.
O těchto a řadě dalších problémů a souvislostí jednala osmá mezinárodní konference TRANSPORT 2004, která se konala v poslední dekádě listopadu v Ostravě. Zúčastnilo se jí téměř dvě stě odborníků z ČR, Polska, Rakouska a Německa. Ti měli možnost seznámit se v desítkách referátů prakticky s komplexní problematikou dopravy, zejména ve střední Evropě. Na pořadu jednání byly nejen silnice a dálnice, ale také železniční síť, vodní cesty či letecká doprava.
VÝZNAM TRANZITU
Vzhledem k poloze ve střední Evropě je ČR důležitou tranzitní zemí. Tuto skutečnost, stejně tak jako zapojení dalších zemí do EU, vzal na vědomí Evropský parlament a reagoval na ni v letošním dubnu zásadní změnou dopravních priorit. Došlo k úpravě evropské dopravní sítě tak, aby co nejlépe propojovala jak celou Evropu a tak zároveň rovnoměrně přenášela dopravní zatížení v jednotlivých regionech a na všechny druhy dopravy.
Obsáhlý příspěvek na toto téma měl Milan Šimonovský, ministr dopravy ČR, který kladně ohodnotil pokroky ve výstavbě jak silnic a dálnic, tak železniční sítě. Důležité je další rozšiřování transevropské sítě, zejména ve směru sever - jih, kde má největší význam dobudování VI. Multimodálního transevropského koridoru a jeho navazujících částí v dotčených zemích. Výhledově se dokonce počítá s pokračováním koridoru z Gdaňska do Finska formou trajektové přepravy. Ministr dále hovořil o způsobech spolufinancování rozsáhlých dopravních projektů (Státní fond dopravní infrastruktury, soukromý sektor aj.) a tak zvanému výkonovému zpoplatnění vybrané sítě dopravní infrastruktury, která napomoci rozložení dopravní zátěže jak během dne, tak v roce a na jednotlivých trasách. V ČR se počítá s tím, že od závěru roku 2005 budou zpoplatněny přepravy u dálnic D1, 2, 5 a 8, a to u vozů nad 12 tun. Od roku 2008 by již mělo jít o všechny vybrané úseky silnic a dálnic a vozů s nižší tonáží.
O souvislostech dopravy na Slovensku hovořil obsáhle Pavel Prokopovič, ministr dopravy, pošt a telekomunikací SROV. Konkrétním problémům dopravy se věnovalo v průběhu dvou dnů téměř padesát vystupujících a o této tématice přineseme bližší informace v prvním čísle časopisu KONSTRUKCE roku 2005.