KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2014    Nový závod GE bude jako první na světě vyrábět motory pro dopravní letadla s palivovými tryskami tištěnými ve 3D

Nový závod GE bude jako první na světě vyrábět motory pro dopravní letadla s palivovými tryskami tištěnými ve 3D

Publikováno: 9.4.2014
Rubrika: 2014

Společnost GE Aviation otevře nový montážní závod v americké Indianě, kde bude vyrábět vůbec první tryskový motor pro dopravní letadla s palivovými tryskami tištěnými 3D technologií. Při výrobě motoru budou použity materiály nové generace, jako jsou CMC kompozity nebo revoluční lopatky z uhlíkových vláken, které jsou pleteny ve všech třech směrech najednou. 

Motor s názvem LEAP bude v ostrém provozu nasazen až v roce 2016, nicméně už teď se stal nejlépe prodávaným motorem GE Aviation: celkem je potvrzených více než 6000 objednávek ze dvaceti zemí v celkové hodnotě přesahující 78 miliard amerických dolarů (podle amerického ceníku). Motor vyvinula společnost CFM International, což je joint venture, v níž mají stejný podíl GE a francouzská Snecma (Safran).

Partneři navrhli tři verze motoru LEAP pro novou řadu úzkotrupých dopravních letadel: Airbus A320neo, Boeing 737 MAX and COMAC C919. Boeing odhaduje, že právě trh úzkotrupých letadel bude v následujících dvaceti letech představovat 70% všech na trh dodaných komerčních letadel a 47% celkové hodnoty. Nový závod, jehož výstavba si vyžádala investici 100 milionů amerických dolarů, bude v Lafayette ve státě Indiana. Do roku 2020 v něm najde zaměstnání 200 lidí. Ti budou obsluhovat vysoce moderní montážní linku, vybavenou automatizovanými inspekčními systémy, rádiovým řízením výroby součástek a dalšími novými technologiemi, které přispějí ke zlepšení výroby. Továrna v Lafayette je již sedmým novým závodem GE Aviation vybudovaným během posledních sedmi let. Celkově továrna zajistí více než 2500 tisíce nových pracovních míst.

GE a její partneři mají v provozu zhruba 34 000 komerčních tryskových motorů. V následujících šesti letech tento počet vzroste o pětinu a dosáhne 41 000. Ke konci roku 2013 evidovala GE Aviation objednávky na zařízení a služby ve výši 125 miliard amerických dolarů, což je o dvacet procent více než v předchozím roce. Pro uspokojení této poptávky plánuje GE Aviation investovat do roku 2017 přes 3,5 miliardy amerických dolarů do továren a zařízení. Většina těchto finančních prostředků bude investována ve Spojených státech.

Motor LEAP významně profitoval z toho, že GE každoročně do výzkumu a vývoje tryskových motorů investuje miliardu amerických dolarů. Výzkumní pracovníci GE Global Research strávili poslední dvě desetiletí prací na nejvyspělejších součástech nového motoru, včetně CMC, 3D tisku a ovládacích systémů. Každý motor LEAP obsahuje 19 palivových trysek tištěných ve 3D, lopatky z karbonových vláken čtvrté generace a součástky vyrobené z CMC. Trysky tištěné ve 3D jsou pětkrát odolnější než předchozí model. 3D tisk umožnil konstruktérům použít jednodušší design, jenž snížil počet spojů a svarů z 25 na pouhých pět.  Součástky z CMC jsou podstatně méně náročné z hlediska váhy a teploty. Oproti kovovým ekvivalentům váží pouhou třetinu a jsou schopny provozu při teplotách o 20 procent vyšších – tedy při teplotách, kdy většina slitin ztrácí svou tuhost.

„Pokud je řeč o designu, pak váhové úspory jsou více než trojnásobné,” říká výrobní ředitel GE Aviation Michael Kauffman. „Nepotřebujete masivní turbínový disk ze slitiny niklu a stejně tak uspoříte díky nižší odstředivé síle i na dalších komponentách. Vlastně je to prostá fyzika.” Nové technologie umožnily týmu designérů snížit hmotnost motoru o stovky kilogramů oproti stejně velkým motorům stavěným z kovových součástí. Zároveň se zvýšila vnitřní teplota a výkonnost. „Podařilo se nám učinit pokrok v technologiích materiálů a díky tomu můžeme dělat tryskové motory lehčí, provozovat je ve vyšších teplotách a méně je chladit,” říká Kauffman. „V důsledku tomu můžeme vyrábět efektivnější motory, díky nimž bude provoz letadel levnější.”

První motor LEAP již prochází komplexním vývojovým a certifikačním programem. Je testován v zařízeních GE a Snecma v Ohiu, Francii a též v Kanadě. V testech budou hodnoceny jednotlivé systémy a operabilita. Motor bude též vyzkoušen v šedesáti různých variacích pro testování na zemi a v letu (variací se rozumí stejný motor, který byl rozebrán pro účely inspekce, a pak znovu sestaven pro další testování. Může, ale nemusí obsahovat stejné součástky). Nakonec budou motory testovány na výdrž, a to v testu simulujícím patnáctileté používání. Testy budou dokončeny do roku 2016. Chaker Chahrour, výkonný viceprezident CFM, to komentoval slovy: „Vystavili jsme nový motor těm nejpřísnějším a nejdůkladnějším testům, jaké kdy byly podniknuty.”

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Motor LEAP pro novou řadu úzkotrupých dopravních letadelMotor LEAP pro novou řadu úzkotrupých dopravních letadelMotor LEAP pro novou řadu úzkotrupých dopravních letadel

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Téměř 3 900 pracovních míst mohou Jihomoravskému kraji přinést energeticky úsporné renovace budov (415x)
Vládní strany se v koaliční smlouvě zavázaly k masivní podpoře zateplování veřejných i soukromých budov. Pokud se nové v...
Provádění a klasifikace ocelových konstrukcí výrobků dle EN 1090-2 (226x)
Požadavky na provádění ocelových konstrukcí musí zajistit úroveň mechanické únosnosti a stability použitelnosti a trvanl...
5. odborná konference KONSTRUKCE 20145. odborná konference KONSTRUKCE 2014 (40x)
Ostravský Clarion Congress Hotel hostil ve čtvrtek 6. listopadu pátý ročník odborné konference KONSTRUKCE kterou pořádá ...

NEJlépe hodnocené související články

Huisman spustil nový talentový program pro zaměstnance (5 b.)
Společnost Huisman ze Sviadnova, vyrábějící jeřáby, vrtné soupravy nebo systémy pro pokládku potrubí na mořské dno, vytv...
ČKLOP – Realizace proskleného obvodového pláště pro muzeum současného a moderního umění Nadace Louis Vuitton v PařížiČKLOP – Realizace proskleného obvodového pláště pro muzeum současného a moderního umění Nadace Louis Vuitton v Paříži (5 b.)
V polovině letošního června proběhla kolaudace objektu Nadace Louis Vuitton umístěného v zeleni Bouloňského lesíku v Pař...
„PORR staví nejen v České republice, ale také v Kataru,“ říká Karl-Heinz Strauss, generální ředitel rakouské stavební společnosti PORR AG (5 b.)
O opravě Štěrboholské radiály, o podnikání v arabském světě i o vlivu situace na Ukrajině na stavební trh hovoří Karl-He...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice