Nový závod GE bude jako první na světě vyrábět motory pro dopravní letadla s palivovými tryskami tištěnými ve 3D
Rubrika: 2014
Společnost GE Aviation otevře nový montážní závod v americké Indianě, kde bude vyrábět vůbec první tryskový motor pro dopravní letadla s palivovými tryskami tištěnými 3D technologií. Při výrobě motoru budou použity materiály nové generace, jako jsou CMC kompozity nebo revoluční lopatky z uhlíkových vláken, které jsou pleteny ve všech třech směrech najednou.
Motor s názvem LEAP bude v ostrém provozu nasazen až v roce 2016, nicméně už teď se stal nejlépe prodávaným motorem GE Aviation: celkem je potvrzených více než 6000 objednávek ze dvaceti zemí v celkové hodnotě přesahující 78 miliard amerických dolarů (podle amerického ceníku). Motor vyvinula společnost CFM International, což je joint venture, v níž mají stejný podíl GE a francouzská Snecma (Safran).
Partneři navrhli tři verze motoru LEAP pro novou řadu úzkotrupých dopravních letadel: Airbus A320neo, Boeing 737 MAX and COMAC C919. Boeing odhaduje, že právě trh úzkotrupých letadel bude v následujících dvaceti letech představovat 70% všech na trh dodaných komerčních letadel a 47% celkové hodnoty. Nový závod, jehož výstavba si vyžádala investici 100 milionů amerických dolarů, bude v Lafayette ve státě Indiana. Do roku 2020 v něm najde zaměstnání 200 lidí. Ti budou obsluhovat vysoce moderní montážní linku, vybavenou automatizovanými inspekčními systémy, rádiovým řízením výroby součástek a dalšími novými technologiemi, které přispějí ke zlepšení výroby. Továrna v Lafayette je již sedmým novým závodem GE Aviation vybudovaným během posledních sedmi let. Celkově továrna zajistí více než 2500 tisíce nových pracovních míst.
GE a její partneři mají v provozu zhruba 34 000 komerčních tryskových motorů. V následujících šesti letech tento počet vzroste o pětinu a dosáhne 41 000. Ke konci roku 2013 evidovala GE Aviation objednávky na zařízení a služby ve výši 125 miliard amerických dolarů, což je o dvacet procent více než v předchozím roce. Pro uspokojení této poptávky plánuje GE Aviation investovat do roku 2017 přes 3,5 miliardy amerických dolarů do továren a zařízení. Většina těchto finančních prostředků bude investována ve Spojených státech.
Motor LEAP významně profitoval z toho, že GE každoročně do výzkumu a vývoje tryskových motorů investuje miliardu amerických dolarů. Výzkumní pracovníci GE Global Research strávili poslední dvě desetiletí prací na nejvyspělejších součástech nového motoru, včetně CMC, 3D tisku a ovládacích systémů. Každý motor LEAP obsahuje 19 palivových trysek tištěných ve 3D, lopatky z karbonových vláken čtvrté generace a součástky vyrobené z CMC. Trysky tištěné ve 3D jsou pětkrát odolnější než předchozí model. 3D tisk umožnil konstruktérům použít jednodušší design, jenž snížil počet spojů a svarů z 25 na pouhých pět. Součástky z CMC jsou podstatně méně náročné z hlediska váhy a teploty. Oproti kovovým ekvivalentům váží pouhou třetinu a jsou schopny provozu při teplotách o 20 procent vyšších – tedy při teplotách, kdy většina slitin ztrácí svou tuhost.
„Pokud je řeč o designu, pak váhové úspory jsou více než trojnásobné,” říká výrobní ředitel GE Aviation Michael Kauffman. „Nepotřebujete masivní turbínový disk ze slitiny niklu a stejně tak uspoříte díky nižší odstředivé síle i na dalších komponentách. Vlastně je to prostá fyzika.” Nové technologie umožnily týmu designérů snížit hmotnost motoru o stovky kilogramů oproti stejně velkým motorům stavěným z kovových součástí. Zároveň se zvýšila vnitřní teplota a výkonnost. „Podařilo se nám učinit pokrok v technologiích materiálů a díky tomu můžeme dělat tryskové motory lehčí, provozovat je ve vyšších teplotách a méně je chladit,” říká Kauffman. „V důsledku tomu můžeme vyrábět efektivnější motory, díky nimž bude provoz letadel levnější.”
První motor LEAP již prochází komplexním vývojovým a certifikačním programem. Je testován v zařízeních GE a Snecma v Ohiu, Francii a též v Kanadě. V testech budou hodnoceny jednotlivé systémy a operabilita. Motor bude též vyzkoušen v šedesáti různých variacích pro testování na zemi a v letu (variací se rozumí stejný motor, který byl rozebrán pro účely inspekce, a pak znovu sestaven pro další testování. Může, ale nemusí obsahovat stejné součástky). Nakonec budou motory testovány na výdrž, a to v testu simulujícím patnáctileté používání. Testy budou dokončeny do roku 2016. Chaker Chahrour, výkonný viceprezident CFM, to komentoval slovy: „Vystavili jsme nový motor těm nejpřísnějším a nejdůkladnějším testům, jaké kdy byly podniknuty.”