Most Seifertova otevřen, doprava u Bulhara se zlepší
Rubrika: 2004
Dva měsíce před plánovaným termínem byl koncem září zahájen plný automobilový provoz pod železničním přemostěním Seifertovy ulice v Praze 3.
Již 1. září - dokonce tři měsíce před plánem - se podařilo uvést do provozu v celém rozsahu tramvajovou dopravu. Vlaky se dočkají jízdy bez omezení k termínu zahájení platnosti grafikonu 2004/2005, tedy v noci z 11. na 12. prosince. Zkrácení doby výstavby umožnila těsná součinnost investora, kterým je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (SŽDC) a stavbařského konsorcia ve složení Stavby silnic a železnic a Skanska ŽS. „Jednoznačnou snahou konsorcia bylo dokončit tento projekt co nejdříve, protože jsme si plně vědomi, jaké obtíže pražské hromadné dopravě a především motoristům přináší,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel Skanska ŽS Jindřich Topol. V této souvislosti dále zdůraznil ekologické aspekty stavby: „Výrazně se vylepší parametry tratě, což dále přispěje k zlepšení služeb železnice a tím i k posílení pozice železniční dopravy v soutěži s dopravou individuální. Na tento projekt navazuje další významná stavba, kterou financuje Správa železniční dopravní cesty, státní organizace a to je tak zvané Nové spojení, tedy výstavba nových tunelů pod Vítkovem. Jsme velmi hrdí, že i na něm se společnost Skanska významným způsobem podílí,“ uvedl Jindřich Topol.
„Samotná výstavba mostu neumožňovala automobilový provoz pod mostem. Aby byla výluka povolena, musel být vyřešen provoz okolo budovy Rádia Svobodná Evropa, a to umožněním průjezdu okolo muzea z magistrály do Vinohradské ulice, což se společným úsilím orgánů státní správy, magistrátu, investora a zhotovitele nakonec podařilo“, uvedl Jan Komárek, generální ředitel SŽDC. Dodal, že nově vybudovaný most výrazně zlepšuje dopravní situaci v inkriminované oblasti centra Prahy, křižovatky Seifertova - Italská a křižovatky Bulhar. „Kapacita křižovatky byla výrazně zvýšena i nově vybudovanou obslužnou komunikací, která vede nad severní opěrnou zdí a umožní odbočení do Řehořovy a Příběnické ulice. Podél mostu je vybudována také lávka pro pěší,“ řekl ředitel Komárek.
Automobily ode dneška využijí nové jízdní pruhy na místech, kde dříve byl pouze jeden pruh a křižovatka se často ucpávala. Za plného provozu pod mostem se pak dokončí izolace mostu, položí sdělovací a zabezpečovací kabely, zřídí průběžné štěrkové lože a železniční svršek s pružným uložením kolejnic. Budou osazeny stožáry trakčního vedení. Veškeré práce na mostě musí být dokončeny tak, aby plný vlakový provoz byl zahájen ke dni vstoupení v platnost nového grafikonu, to znamená v noci z 11. na 12. prosince 2004.
Doba výluky automobilového provozu trvala 11 měsíců od listopadu 2003 do konce září 2004, oproti původně plánovaným 14 měsícům.Výluka železničního provozu byla zahájena v červnu 2003 před snesením původních tří ocelových mostů a ukončena bude po zatěžovací zkoušce mostu 6. 12. 2004 tak, aby umožnila železniční provoz s platností nového grafikonu vlakové dopravy.
Velkou zajímavostí a divácky atraktivní záležitostí bude bezesporu zatěžovací zkouška, která ukončí hlavní prohlídku nového mostu dne 6. prosince. Na nový moderní most najedou čtyři historické parní lokomotivy, které staticky zatíží most nápravovými tlaky podle zatěžovacího schématu. Tím si obrazně řečeno podá ruku nová moderní koncepce s nostalgií parního provozu a potěší všechny ty, pro koho koleje představují něco víc než pouhý opracovaný kov. Železnice je dopravou budoucnosti a Evropa naštěstí jasně deklaruje úmysl vrátit přepravní výkony na železnici v co možná největším měřítku.
Přestavbu železničních mostů nad Seifertovou ulicí vyvolal havarijní stav původních mostů. Šest ocelových konstrukcí z konce 19. století bylo v naprosto nevyhovujícím stavu, nebylo možné je použít bez dopravních omezení pro veškerou vlakovou dopravu na jedno z nejvýznamnějších pražských nádraží – Praha hlavní nádraží. Proto bylo rozhodnuto, že se původní ocelové konstrukce nahradí novým mostem s průběžným štěrkovým ložem a moderními parametry tratě. Tím se jednak zvýší propustnost zhlaví železniční stanice, jednak sníží hlučnost v centru metropole, zvýší komfort jízdní dráhy pro vlaky a v neposlední řadě výrazně zlepší provoz pod mostem v Seifertově ulici.