Most s atraktivní ocelovou konstrukcí opraven
Rubrika: 2004
Po roce náročných oprav byl slavnostně předán Tyršův most v Litoměřicích, který převádí přes řeku Labe silnici spojující Most a Česku Lípu. Nákladná rekonstrukce začala v srpnu loňského roku a stála Ředitelství silnic a dálnic ČR bezmála 90 milionů korun.
Hlavním důvodem pro rozsáhlou opravu bylo prodloužení životnosti této důležité dopravní spojnice obou břehů Labe o několik dalších desítek let. Rekonstrukce Tyršova mostu, který je zapsán jako technická památka nejen Litoměřicka, ale i celé České republiky, zachránila toto mostní dílo našim dalším generacím. Most má totiž atraktivní ocelovou nýtovanou nosnou konstrukci a spodní stavbu ze žulového zdiva s pískovcovými ozdobnými reliéfy. Opravou se zajistil přejezd všech vozidel bez omezení při normální zatížitelnosti mostu 25 tun v jízdním pruhu a při výhradní zatížitelnosti mostu až 50 tun pro jedno vozidlo na mostě. Protože je Tyršův most důležitou dopravní tepnou, bylo nutné vykonávat opravy na mostním svršku v krátkodobých víkendových uzavírkách s vyloučením silniční dopravy s výjimkou vozidel policie a integrovaného záchranného systému.
Kolmý most s celkovou délkou přemostění téměř 400 metrů a šířkou 13,5 metru se skládá z 8 polí. Ocelová nosná konstrukce pochází z roku 1910 a skládá se ze dvou hlavních příhradových nosníků a horní mostovky. Železobetonová deska mostovky o tloušťce 18 centimetrů je také z roku 1910. Hlavní nosníky jsou příhradové s proměnnou výškou, příčníky příhradové a podélníky plnostěnné. Celková oprava mostu zahrnovala opravu a sanaci nosné ocelové konstrukce a její komplexní opravu protikorozního povlaku, zřízení nových mostních závěrů, sanaci podhledu železobetonové desky mostovky speciálními sanačními materiály, kompletní výměnu odvodňovačů a zřízení jejich svislých a vodorovných nerezových svodů.
Mikrozdvih nosné konstrukce umožnil výměnu poškozených částí ložisek. Součástí opravy bylo i odstranění nefunkčních součástí mostu, sítí a dalších pozůstatků po rekonstrukci v roce 1985. V neposlední řadě pracovníci stavební společnosti SaM silnice a mosty provedli asfaltový sjednocující nástřik s posypem po celé délce mostu, vodorovné značení plastem včetně reflexních knoflíků modré barvy a osadili celý most ocelovými záchytnými svodidly. Součástí rekonstrukce byla také oprava veřejného osvětlení na Tyršově mostě, terénní úpravy pod ním a sanace spodní stavby mostu s pískovcovými reliéfy.
Zhotovitelem stavby se stalo Sdružení Tyršův most Litoměřice, jehož členy jsou stavební firmy SaM silnice a mosty Česká Lípa a Chládek&Tintěra Litoměřice.