Letiště Ostrava-Mošnov – Nová odbavovací hala z ocelové konstrukce (2. část)
Objekt bude sloužit pro odbavení cestujících na straně odletu. Hlavním prostorem je hala, která je komunikačně propojena se stávajícími veřejnými prostory terminálu, prostory pro cestující po odbavení a třídírnou zavazadel. Dále je doplněna komerčními plochami pro služby cestujícím, sociálním a provozním zázemím. Nová hala je navržena jako jedno- a dvoupodlažní budova s vestavěným podlažím.
Veřejnost bude do budovy vcházet ze zastřešeného nástupiště z úrovně komunikace. Hala o ploše 1.750 m2 slouží ke shromažďování cestujících před odletem. Jedná se o přehledný prostor, ve kterém jsou cestující směřováni k check-in přepážkám umístěným proti vstupům pod systémem FIDS poskytujícím letové informace. Celkové prostorové uspořádání bylo navrženo s ohledem na bezpečnostní režim letiště a zohledňuje předpokládané uspořádání bezpečnostních zón.
ZATÍŽENÍ OCELOVÉ KONSTRUKCE
Lokalita se nachází ve sněhové oblasti II, kde s0 = 0,7 kN/m2, a ve větrové oblasti III s tlakem w0 = 0,45 kN/m2.
V případě střechy se uvažuje se sestavou: nosný trapézový plech 50 R-L, tepelná izolace a vrchní PE fólie s celkovou hmotností 0,45 kN/m2, dále bylo zavedeno přitížení střechy podhledy a instalacemi 0,30 kN/m2. U přesahující střechy nad vchodem se s instalacemi neuvažuje, zespodu bude hliníkový podhled s vloženou izolací, na této části byla uvažována tíha podhledu 0,25 kN/m2.
V místech, která nesou světlíky, bylo zavedeno plošné zatížení od světlíků 0,25 kN/m2 a kapotování prostoru pod světlíkem hodnotou 0,15 kN/m2. Stropní železobetonová deska je vylita do ztraceného bednění z trapézového plechu 50 R-L, trapéz s betonem nespolupůsobí. Tloušťka betonu ke spodní hraně vlny je 100 mm. Nad deskou se uvažuje s podlahovým systémem v tloušťce 100 mm. Horní líc podlahy je na úrovni +4.200 mm, horní líc OK tedy na +4.000 mm. Tíha ŽB desky i s trapézovým plechem je 1,70 kN/m2, skladba podlahy 1,95 kN/m2. Pod stropními konstrukcemi se uvažuje s podhledy a s instalacemi – tato část byla zavedena hodnotou 0,30 kN/m2. Na celkovou tíhu stropu se tedy uvažuje hodnota 3,95 kN/m2. Nad patrovou částí budou nad střechou osazeny vzduchotechnické jednotky. Stropní vazníky nad schodištěm jsou posuzovány i na montážní zatížení, kdy se pod nosníky zavěšují elevátory. Celkem byly určeny čtyři pozice, každá s uvažovanou silou max. 50 kN. Na stropní desku je přístup vnitřním schodištěm a eskalátory. Schody se vybetonují, podíl zatížení na hraně stropu je 38,31 kN/m. Eskalátory se pokládají na stropní průvlak, dodavatel zde předepsal bodové zatížení 58 kN ve středu horní části u obou ramen. Na části stropní desky se budou kotvit skleněné vnitřní stěny s liniovým zatížením 1,26 kN/m. Objekt je v přední přístupové stěně a na bocích prosklený. Skla jsou osazena do Al systému, který se fixuje na pomocné ocelové sloupy. Svislou tíhu skla přenášejí do základů hliníkové sloupy, pouze nad vstupními otvory se musí tíha skla a systému vynést ocelovou konstrukcí. U šikmé stěny jde do ocelových sloupů jen složka síly kolmá k rovině prosklení. Na bocích přechází sklo za křivkou do fasádního systému. Směrem k letištní ploše jsou na nosnou ocel uchyceny zámečnické sestavy nesoucí prosklení, izolaci a panely. U patrového objektu a částečně i na boku vstupní haly je třeba uvažovat s obvodovým vyzděním a se zděnou atikou. Na obvodové prvky stropu působí liniové zatížení od zdiva.
VÝROBA A MONTÁŽ
Konstrukční dílce se na montáži šroubují. Trapézové plechy se uchytí samovrtnými šrouby a u stropní desky se doporučuje snýtování spojů šablon kvůli zabránění případnému rozšklebení spojů. Spřažené nosníky musí být během betonáže podepírány montážními stojkami alespoň ve čtvrtinách rozpětí. Trapézové plechy by měly při položení jako spojité nosníky deformačně i pevnostně vyhovět montážnímu zatížení betonovou směsí bez nutného stojkování. Podmínka se netýká plechů působících jako prosté nosníky. Provede se kontrolní proces zatěžování části stropu a v případě vyšších deformací se přikročí k podepření plechů pod celým stropem. Konstrukce je vyrobena z běžných válcovaných tyčí a trubek z oceli pevnostní třídy S235, některé více namáhané sloupy budou z oceli S355.
POŽÁRNÍ ODOLNOST PRVKŮ OCELOVÉ KONSTRUKCE
Většina ocelových prvků je chráněna protipožárními podhledy, exponované konstrukce – prakticky jen sloupy a pomocné prvky prosklení – jsou posouzeny na požární odolnost R15. Bez dodatečné úpravy, například protipožárním nátěrem, vyhoví požárnímu namáhání po dobu minimálně 15 minut. Většina profilů splňuje konzervativní podmínku A/F < 150 m-1 (poměr ohřívaného povrchu ku objemu oceli). Ostatní prvky byly posouzeny přírůstkovou metodou na čas, kdy bude požárním namáháním vyčerpána pevnost.
Ostrava-Mošnov airport – new terminal building with steel structure (part 2)
The building will serve for passenger check-in. The main area is made up by a hall connected with existing public part of terminal, with area for passengers after check-in and with baggage sorting room. There are also commercial areas, passenger services, sanitary appliances and functional zone. New hall is designed as one- and two-story building.