KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Zajímavosti    „Bovis Lend Lease se podílí na výstavbě Českého technologického parku v Brně od počátku,“

„Bovis Lend Lease se podílí na výstavbě Českého technologického parku v Brně od počátku,“

Publikováno: 9.7.2009
Rubrika: Zajímavosti

říká projektový manažer společnosti Bovis Lend Lease Jan Krejčiřík.

Metodou Construction management zrealizovala společnost od roku 1994 pro svého klienta – developerskou společnost Technologický
Park Brno již 11 objektů v tomto areálu, které slouží předním mezinárodním i domácím firmám pro administrativní, výzkumné či high-tech výrobní účely.

Byl jste zodpovědný za řízení výstavby všech tří nejnovějších budov – FG, DE a BC v areálu Českého technologického parku. Jak byste ohodnotil proces výstavby (náročnost, termíny)?
Co se výstavby týče, tak samozřejmě bylo zajímavé stavět dvě téměř identické budovy s měsíčním odstupem (FG, potom DE) a následně, dva roky poté třetí, opět téměř stejnou budovu – BC. Výstavbě budovy BC na rozdíl od budov DE a FG přálo počasí, zejména letošní relativně mírná zima. Budovy DE a FG, byly z tohoto pohledu výrazně náročnější, protože jsme je dokončovali v zimě 2006 za neustálých přídělů sněhu a někdy i 20stupňových mrazů.

Všechny budovy v Českém technologickém parku jste realizovali metodou Construction management. Můžete nám přiblížit, v čem tato metoda spočívá?
Construction management neboli Stavební management rozšiřuje rozsah činností během přípravné a stavební fáze o přímé řízení projekčních i stavebních prací. Vychází se z rozdělení celé stavby (projektu) do tzv. obchodních souborů/ balíků. Na ty jsou pak samostatně – v otevřených výběrových řízeních – vybíráni jednotliví dodavatelé. Stavební manažer koordinuje postup všech projekčních prací a výběrových řízení, v konečném důsledku ale jednotliví dodavatelé uzavírají smlouvy o dodávkách stavebních prací či služeb přímo s investorem. Manažer pak tyto dodavatele koordinuje, řídí a kontroluje, není ale jejich smluvním partnerem. Výhodou této metody je transparentnost celého procesu, větší kontrola nad projektem, kratší doba výstavby a úspora investičních nákladů.

Propracované systémy řízení a komunikace metody Construction management šetří investorovi nemalé prostředky a drahocenný čas. Jakých konkrétních úspor jste dosáhli při výstavbě budov FG, DE a BC?
Způsob výstavby Construction managementem díky postupnému výběru jednotlivých dodavatelů umožnil investorovi odložit investice do projektu až na poslední chvíli, aniž by ztratil kontrolu nad náklady stavby. V případě budovy FG se začalo projektovat na základě architektonické studie cca 3 měsíce před zahájením prací, tj. méně než jeden rok před dokončením budovy, v případě budovy BC potom jeden měsíc před zahájením stavby, tj. ¾ roku před dokončením stavby. Zde to však bylo výrazně jednodušší, neboť se jednalo o opakovaný projekt, takže s trochou nadsázky lze říci, že jej stačilo vytáhnout ze šuplíku.

Použili jste kromě metody Construction management ještě jiné nástroje ke zvýšení efektivity při výstavbě?
Při výstavbě jsme pro komunikaci používali informační systém InTouch fi rmy BIW, který je v současné době celosvětově v Bovis Lend Lease standardem. InTouch je založen na tom, že veškeré dokumenty projektu jsou dostupné přes webové rozhraní a mají k němu přístup všechny zúčastněné subjekty projektu. Všichni sdílí stejné informace. Šetří to čas a každý přesně ví, co, kdy a kde. Není možno kde manipulovat s údaji a snadno lze i zpětně dohledat například eventuální pochybení. Tento systém výrazně zlepšil a zrychlil odsouhlasovací proces dokumentace a umožnil další zlepšení procesu řízení změn projektu. Tento informační systém umožňuje snadné zapojení všech zhotovitelů, projektanta i klienta, což umožnilo sdílení informací a nesmírně efektivní kontrolu a připomínkování dokumentace.

Můžete zmínit nějaké zajímavosti či netypická technická řešení?

Pokud bych měl vyzvednout nějakou architektonickou zajímavost, tak je to visuté schodiště, které vytváří dojem, že se vznáší v prostoru. Protože se jedná o únikové schodiště, nebylo možno jej vytvořit z oceli, což by bylo bývalo technicky výrazně jednodušší, ale jde o monolitickou železobetonovou konstrukci. Navíc zde byly přísné požadavky architekta na vzhled zábradlí, které pokud možno nemělo být vůbec vidět. Z určité vzdálenosti to skutečně vypadá, že metr nad schodištěm se ve vzduchu vznáší nerezové madlo. Na závěr bych rád zmínil, že stále se zvyšující rychlost výstavby s sebou přináší velký tlak na pracovní výkony jak fi rem, tak jednotlivců, a otázka bezpečnosti práce se stává aktuálnější než kdy předtím. Jednou z hlavních priorit společnosti Bovis Lend Lease, a tato stavba nebyla výjimkou, je zajištění nejen zákonem stanovených, ale nadstandardních podmínek pro bezpečné provádění staveb a minimalizaci dopadů na životní prostředí. V tomto směru bych rád vyzdvihl investora, firmu Technologický park Brno. Kvalita spolupráce s tímto klientem je v mnoha ohledech vysoce nadprůměrná a o přístupu Technologického parku Brno k bezpečnosti na stavbě, ochraně veřejnosti a vztahu k životnímu prostředí to platí dvojnásob.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Související články


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

ČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normyČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normy (407x)
Na dvě stovky posluchačů z řad odborníků na požární ochranu si našly 2. února 2012 cestu do Atelieru D na Stavební fakul...
AERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemiAERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemi (59x)
AERO-THERM znamená revoluci v izolaci a zateplování budov a objektů. AERO-THERM je nanotechnologie, která je schopna dík...
K navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah podle eurokódů (57x)
Problematika navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah doznala zrušením původních českých technických norem a jeji...

NEJlépe hodnocené související články

„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Jindřich Řičica, předseda Asociace dodavatelů speciálního zakládání staveb...
Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili?Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili? (5 b.)
Autoři v článku popisují architektonické, konstrukční a materiálové řešení nové hasičárny v Krásné Studánce. Ta neslouží...
V mnoha směrech rekordní Bauma 2019V mnoha směrech rekordní Bauma 2019 (5 b.)
Po třech letech a tour v Indii a Číně se veletrh Bauma vrátil na výstaviště v bavorské metropoli – do Mnichova. Největší...

NEJdiskutovanější související články

Dřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdíDřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdí (9x)
Koncept „dřevostavba“ není zatím přesně definován. Tímto pojmem budeme rozumět stavební dílo, pro jehož nosnou konstrukc...
Analýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinekAnalýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinek (5x)
Zinkové povlaky tvoří nejefektivnější antikorozní ochranu ocelových výrobků. V práci je představena analýza nákladů...
AERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemiAERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemi (3x)
AERO-THERM znamená revoluci v izolaci a zateplování budov a objektů. AERO-THERM je nanotechnologie, která je schopna dík...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice