KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2004    Z Prahy na Strakonicko rychleji

Z Prahy na Strakonicko rychleji

Publikováno: 22.8.2004, Aktualizováno: 16.2.2010 00:14
Rubrika: 2004

Tři roky byla silniční doprava ve směru Praha - Strakonice a dále na jih Čech značně komplikovaná. Od pátku 20. srpna 2004 je však už všechno jinak.

Příčinou komplikací byl devastovaný lahovický most, situovaný nedaleko soutoku Vltavy a Berounky. Most byl postupně strháván a nahrazován mostem novým, zatímco silniční doprava využívala mostní provizorium. Nyní byl za vydatného deště slavnostně otevřen nový most, který má vyšší kapacitu než most předchozí. Přemostění tvoří fakticky dva mosty, které jsou postaveny jako samostatné konstrukce. Každá z nich převádí tři jízdní pruhy a cyklistickou stezku s chodníkem. Nad jednotlivými mostními podpěrami jsou postaveny balkóny a ze strany od Prahy jsou dvě vyhlídkové věže. Ty mají údajně tvořit pomyslnou bránu města, ale především slouží k pohledu do kraje, a to až k soutoku Vltavy s Berounkou.

„Projektant zvolil klasické řešení s předpjatým spojitým nosníkem proměnlivé výšky,“ uvedl pro časopis KONSTRUKCE Dalibor Anděl, stavbyvedoucí Metrostavu. Dodal, že pro založení pravého mostu byly využity základy mostu starého, zatímco u mostu levého je založení na velkoprůměrových pilotách. Zmínil se i o povodních, které stavbu na určitou dobu zcela paralyzovaly. „Odplavalo všechno, co odplavat mohlo,“ dodal s tím, že práce ale byly velmi brzy obnoveny v plném rozsahu a stavba byla nakonec dokončena v předstihu. Vysoké výkony a zejména precizní práci svých lidí ocenil v rozhovoru také Josef Neuwirth, ředitel divize. Připomenul také velmi dobrou spolupráci s kooperujícími firmami jako Stavby silnic a železnic, Stavební obnova železnic a dalšími.


Celkový pohled na nový most


Součástí mostu jsou i dvě vyhlídkové věže


Mostní pilíře jsou zajímavě tvarovány a jejich obklad tvoří požárská žula


Pásku přestřihávají Pavel Švagr (vlevo) a Radovan Štajner


Dalibor Anděl, stavbyvedoucí Metrostavu


Josef Neuwirth, ředitel mostní divize Metrostavu

DALŠÍ PODROBNOSTI
Za zmínku stojí, že u levého mostu byla při rekonstrukci nalezena munice z II. světové války. Šlo o minometné střely, které zlikvidovali pyrotechnici. Náhodného pozorovatele nepochybně zaujmou velmi zajímavě tvarované pilíře, a to jak z pohledových, tak technických důvodů. Křivka pilíře je navržena tak, aby působila jako ledolam. Pilíře mají železobetonové jádro, které je částečně obloženo požárskou žulou, která se v Praze užívá tradičně. Na jeden pilíř bylo potřeba okolo 250 tun kamene a každý jednotlivý kus je vlastně originál. Skvělou práci odvedli při obkladu pilířů pracovníci firmy Sates Morava. Ti museli prokázat své schopnosti při užívání kamenořezu či při vlastním ukládání jednotlivých kamenů, což se dělo pomocí jeřábu, ale v mnohých případech jen ručně.

Při slavnostním otevření mostu zdůraznil Radovan Štajner, radní města Prahy, velký význam tohoto přemostění. To sice v dané oblasti dopravu zrychlí, ale výrazné zlepšení lze očekávat až po dokončení celého pražského okruhu a staveb v Malé Chuchli. Slavnostního přestřižení pásky se zúčastnil i Pavel Švagr, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury. Ten ocenil zejména dokončení stavby ve tříměsíčním předstihu, na čemž má lví podíl hlavně Metrostav jako generální dodavatel. Dodal, že na této 600 miliónové investici se finančně výrazně podílel také Státní fond dopravní infrastruktury, který bude participovat i na dalších významných dopravních stavbách hlavního města.

Po ukončení oficialit na mostě si mi mohli pozvaní návštěvníci prohlédnout při plavbě lodí Európeé všechny mostní pilíře a zhodnotit i jeho celkové, velmi citlivé zasazení do krajiny, na němž má lví podíl VPÚ DECO Praha. Loď poté dopravila návštěvníky do Prahy. Provoz na mostě byl v tu dobu již zahájen.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Nový silniční obchvat ulehčí Uherskému Hradišti i dalším městům (21x)
Za účasti ministra dopravy Šimonovského, generálního ředitele ŘSD Laušmana a vrcholových představitelů sdružení firem Sk...
První železniční koridor byl dokončen (18x)
České železnice jsou nyní znovu o něco pevnější součást evropské železniční sítě a cestující mohou počítat s vylepšenými...
Česká republika je ve hře o další ocelárny (18x)
Rakouské ocelárny Voestalpine plánují v jedné ze tří středoevropských reformních zemí postavit nový závod na zpracování ...

NEJlépe hodnocené související články

Nejdelší český dálniční tunel proražen (5 b.)
Stavbaři prorazili nejdelší český dálniční tunel, který se nachází u Petrovic na Ústecku na trase dálnice D8. Levý tubus...
Poškozený most nahradil zcela nový (5 b.)
Nový most Stálky v oblasti Vranova nad Dyjí v Jihomoravském kraji nedaleko hranic s Rakouskem začal sloužit 6. srpna 200...
Korejské stadiony vypadají jako křídla, jeřáb a střechy ze slámy (1 b.)
Vraťme se krátkou zmínkou k sedmnáctému mistrovství světa v kopané v Koreji a Japonsku 2002 a především pak k fotbalovým...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice