„Vzhledem k rozsahu a složitosti projektu představuje administrace velkého množství změn skutečnou výzvu“
Rubrika: Nová Karolina
tvrdí Ing. M artin Tatran, projektový manažer společnosti K4, a. s.
ČÍM JE PRO VÁS STAVBA NOVÉ KAROLINY SPECIFICKÁ?
Budova obchodního centra Forum je specifická hned z několika pohledů. Na otázku existuje několik odpovědí, proto se budu snažit odpovídat po částech.
Architektonický návrh
Budova byla navržena podle velmi propracované koncepční studie špičkové holandské architektonické kanceláře OMA - Office for Metropolitan Architecture architekta Rema Koolhaase.
Investor budovy zřídil tým, vedený holandskými architekty, který se velmi aktivně a s velkou péčí účastní procesu tvorby a schvalování projektové dokumentace a schvalování veškerých vzorků materiálů pro použití na stavbě, tak aby byl v maximální možné míře dodržen původní koncept budovy. V budoucnu bude velmi zajímavé sledovat, jak se podaří sladit velmi čistou architekturu budovy, připomínající spíše muzeum nebo galerii, s velmi živým provozem tvořeným cca 230 obchody, restauracemi, multikinem a dalšími aktivitami pro trávení volného času návštěvníků centra.
Budova v centru města
Ambicí celého projektu je vybudování nové části centra Ostravy. Budova obchodního centra Forum tvoří jeho nejvýraznější část, proto byla navržena jako velmi architektonicky čistá stavba. Veškeré obslužné provozy, které se u nákupních center nacházejí (zásobovací dvůr, parkoviště, různé technologické provozy) jsou proto umístěny do podzemních podlaží budovy. Díky tomu nemá budova žádnou „zadní stranu“. Toto velmi ambiciózní a efektní pojetí budovy na druhou stranu vede k potřebě náročných technických řešení (např. velké rozpony stropů nad zásobovacím dvorem) a ke zvýšeným nárokům na provozovatele budovy.
Obchodní centrum jako velmi rozsáhlá a přitom kompaktní budova
Budova samotná je velmi rozsáhlá, zastavěná plocha budovy je cca 30 000 m2. Přestože je budova členěná do menších bloků – kostek, a z pohledu návštěvníka se jeví jako velmi členitá, z technického pohledu se jedná o velmi kompaktní stavbu o dvou podzemních a čtyřech nadzemních podlažích, s velkými nároky na technologická zařízení budovy – zejména systémy VZT a ZOTK – a zároveň velkými nároky na kvalitu provedení všech veřejně přístupných prostor stavby. To klade velmi vysoké nároky na koordinaci vedení veškerých rozvodů v budově a spolupráci projektantů a koordinátorů TZB s týmem koncepčních architektů.
Zajištění kvalitního pracovního prostředí v budově
Při navrhování budovy její autoři velmi dbali na zajištění zejména maximálního možného denního osvětlení v budově. Budova má proto ve své centrální části prosklenou šedovou střechu o rozměru cca 100 × 100 m, která zajišťuje denní světlo v prakticky celém 3. NP budovy, kde jsou umístěny zejména restaurace, společný foodcourt a prostory pro trávení volného času. Dále je světlo vedeno budovou systémem otvorů v podlahách pasáží dolů budovou až do podzemních podlaží tak, že například v místě pokladen hypermarketu v 2. podzemním podlaží je ještě zajištěno dostatečné denní osvětlení. Tento důmyslný systém je pak doplněn velkým množstvím prosklených fasád. Takto navržená budova bude umožňovat velké množství zajímavých průhledů mezi jednotlivými podlažími a bude i velmi zajímavá a příjemná pro její návštěvníky.
Staveniště
Budova se nachází na místě, které bylo po desítky let využíváno různými provozy těžkého průmyslu, a bylo ovlivněno důlní činností. Větší část stavební parcely prošla v dřívější době rekultivací, část ale nikoliv. Při výstavbě budovy bylo nutné vypořádat se s doznívajícími vlivy poddolování, samovolným únikem metanu z podloží, různorodým podložím, základovou spárou cca 5 m pod hladinou spodní vody proudící ve vrstvách říčního štěrkopísku, velkým množstvím starých základových konstrukcí až do hloubky cca 6 m od terénu, kontaminovanou půdou a kontaminovanou spodní vodou.
Velikost budovy samotné
Samotný rozsah budovy s sebou přináší těžkosti, které jsou v určité míře na stavbách běžné, ale až u velkých staveb působí skutečné komplikace. Jedná se jak o problémy fyzikálního rázu – např. rozsah pohybů v konstrukci způsobených tepelnou roztažností a smrštěním betonu, tak o problémy technicko-organizační např. pokrytí plochy staveniště stavební mechanizací (jeřáby, čerpání betonu na velké vzdálenosti).
Úpravy a změny zadání během výstavby
U budov obchodních center je běžné, že jejich obsazování budoucími nájemci probíhá až během její výstavby, a naše centrum není v této věci žádnou výjimkou. Přestože již před obnovením výstavby v roce 2010 bylo uzavřeno velké množství budoucích nájemních smluv s nájemci jednotlivých prostor, tvorba veškerých projektových dokumentací nájemců a požadavky na úpravy stavby ze strany nájemců přicházejí průběžně během stavby. Nejedná se o změny zásadní technické náročnosti (zpravidla jsou to změny výloh, posun připojovacích bodů, změna tloušťky podlah a podobně), ale jejich správná administrace a zapracování do projektové dokumentace představuje významný komunikační a organizační problém. Dále je až během výstavby dokončována architektonická koncepce zejména interiéru budovy, což je dalším zdrojem změn v rozpracované, nebo již dokončené projektové dokumentaci. Vzhledem k rozsahu a složitosti projektu představuje administrace velkého množství změn, jejich zapracování a včasné dodání na stavbu k realizaci bez chyb v často omezeném čase skutečnou výzvu.
Výstavba více objektů na jedno staveništi ve stejném čase
Stavba je také specifická tím, že ve stejném čase probíhá na staveništi výstavba Obchodně‑zábavního centra, rezidenční budovy, budovy centrálního náměstí s podzemním parkovištěm, administrativní budovy, pěší lávky, komunikací a nejrůznějších sítí technické infrastruktury. Veškeré stavební práce musí jednotliví stavebníci a dodavatelé neustále koordinovat mezi sebou.
S JAKÝMI PROBLÉMY SE MUSEL TÝM PROJEKTANTŮ Z K4 DOPOSUD VYPOŘÁDAT?
Z technického hlediska představují nejnáročnější části návrhu budovy zejména založení stavby na různorodém podloží, izolace spodní stavby proti tlakové vodě a metanu, návrh železobetonové nosné konstrukce s velkým množstvím dodatečně předpínaných prvků a návrh atypických ocelových nosných konstrukcí – zejména konstrukcí šedové střechy a prostorové příhradové konstrukce tzv. Dómu – centrální kostky, která převyšuje ostatní části budovy a tvoří tak její dominantu.
Dalším velmi náročným úkolem byla koordinace vedení tras technických zařízení budovy a sladění potřeb projektantů TZB s představami týmu koncepčních architektů.
Z organizačního hlediska představuje významný problém už samotný rozsah projekčních prací a koordinace mezi projektanty dílčích částí projektové dokumentace, a jejího odsouhlasení všemi účastníky výstavby. Samostatnou kapitolou je potom zapracování velkého množství změn vyplývajících z požadavků nájemců a koncepčních architektů do již dokončené dokumentace, a zajištění včasného a bezchybného dodání změnové projektové dokumentace až na stavbu.
JAK JE ZAJIŠTĚN SYSTÉM ŘÍZENÍ A KOORDINACE MEZI INVESTOREM, PROJEKTANTY A DODAVATELI?
Systém řízení stavby
Stavba je prováděna systémem Design & build – součástí dodávky generálního dodavatele stavby je i zpracování realizační a dílenské projektové dokumentace stavby.
Na řízení stavby se za investora podílí jednak přímo investor sám s týmem svých manažerů, dále tým koncepčních architektů sestávající se z holandských architektů ze společnosti T+T Design b.v. a architektů ze společnosti K4, a. s., a dále tým projektového managementu společnosti K4, a. s., který je zodpovědný za technický dozor investora, kontrolu a správu projektové dokumentace, kontrolu stavebních nákladů, administraci požadovaných změn, kontrolu jejich ceny, kontrolu harmonogramu stavby a celou řadu dalších činností spojených s řízením a kontrolou stavebních prací.
Za generálního dodavatele stavbu řídí projektový manažer a rozsáhlá skupina stavbyvedoucích, techniků a přípravářů, kteří jsou zodpovědní jak za stavební práce generálního dodavatele a jeho subdodavatelů, tak za tvorbu realizační projektové dokumentace stavby. Další samostatnou skupinou jsou zástupci investora zodpovědní za leasing a koordinátoři nájemců.
Odhaduji, že se na přípravě a koordinaci této stavby podílí na všech zúčastněných stranách více než 100 techniků, a podobný počet projektantů. Koordinace všech těchto skupin je zajištěna formou pravidelných kontrolních dní stavby, projektu, koncepčních meetingů a zejména intenzivní komunikací zástupců všech zúčastněných stran.
Správa projektové dokumentace
Veškerá vydávaná projektová dokumentace prochází poměrně složitým procesem její registrace do databázového systému, kontroly a schvalování, kdy se k ní vyjadřuje koncepční architekt, projektový manažer a zástupce investora, a až po úspěšném schválení je uvolněna na stavbu. Tento systém je sice časově a administrativně náročný, ale účinně brání vzniku chyb, které by mohly být způsobeny různými verzemi projektové dokumentace. Tento systém pak nabývá na významu při administraci změn, díky němu je výrazně usnadněna orientace v revizích dokumentace.