Systém hospodaření s mosty
Rubrika: Ekonomika
V březnu 2004 byl dokončen úkol z účelového financování výzkumu a vývoje – Expertní řídicí systém pro posuzování mostů pozemních komunikací z hlediska jejich stavu, zatížitelnosti a použitelnosti, jejich porovnání z hlediska potřeby údržby, oprav a rekonstrukce a stanovení potřeby finančních prostředků pro údržbu, opravy a rekonstrukce. Systém je pracovně označen jako Systém hospodaření s mosty (BMS – Bridge Management System).
Systém sjednocuje metodiky vedení mostní evidence, hodnocení stavu a systému hospodaření s mostními objekty pro správce všech mostů v ČR. Jednotný systém hodnocení poskytuje rovnocenné informace o celkovém stavu mostních objektů na silniční síti a kvalitnější možnosti finančního plánování pro provádění údržby a oprav mostních objektů. Jedná se o otevřený systém, přístupný všem správcům a ostatním právnickým a fyzickým osobám (úroveň přístupu je dána přístupovými kódy pro různé úrovně). Systém není závislý na stávajícím či budoucím územním uspořádání a přístup do něj může být libovolně měněn (podle požadavku správce), vlastní data mohou být spravována na centrálním serveru u jednoho správce jako podsystém Informačního systému o silniční a dálniční síti ČR (ISSDS ČR) nebo na samostatných serverech přímo u správců.
ARCHITEKTURA SYSTÉMU HOSPODAŘENÍ S MOSTY
Vzhledem k tomu, že systém hospodaření s mosty je určen všem správcům na mnoha pracovištích České republiky, je systém navržen s architekturou klient – server. Funkčnost na serveru zabezpečuje IIS (Internet Information Server) + MS SQL Server (databáze, společná pro všechny bývalé okresy). Na klientských počítačích se předpokládá aplikace MS Internet Explorer 5.5 a vyšší a aplikace pro prohlížení dokumentů (MS Word, MS Excel atd.). Formuláře jsou navrženy pro rozlišení 1.024 × 768 bodů a okna aplikace mají konstantní velikost, aby bylo možné rozumně rozmístit prvky na formulářích. Výstupy ze systému se generují do formátu .doc v případě textových dokumentů a .xls nebo dokumentu s údaji, oddělenými definovaným znakem, pro případ tabulek. Jednoduše řečeno, systém pracuje jako internetová aplikace a pokud má uživatel přidělené heslo k přístupu k datům, je možný přístup do systému z libovolného počítače, který je připojen na internet. Při návrhu informačního systému byl zohledněn požadavek, aby jeho pozdější provoz byl nenáročný a nekladl zvýšené nároky na údržbu. Ukazuje se totiž, že největší část (a zejména neočekávaných) nákladů je z provozu a údržby. Proto byla zvolena uvedená aplikace. Při on-line aktualizaci musí být uživatel při práci připojen k systému pomocí internetu. Všechny provedené změny jsou okamžitě (resp. po autorizaci) uloženy a jsou ihned k dispozici i ostatním uživatelům. Veškeré úpravy a doplnění programu jsou prováděny na centrálním serveru a není nutná aktualizace SW u konečných uživatelů. Systém je rozdělen do čtyř základních modulů, které jsou vzájemně propojeny:
-
evidenční modul,
-
inspekční modul,
-
údržbový modul,
-
administrativní modul s kódy a systémem administrativy.
EVIDENČNÍ MODUL
Evidenční modul (obr. 1) zajišťuje vedení kompletního mostního pasportu. V tomto modulu jsou obsažena kompletní data mostních objektů včetně potřebné obrazové dokumentace pro vedení mostních listů. Základem evidenčního modulu jsou data, získaná z Databanky Ostrava (DB), která byla kompletně převedena do nového systému v rámci zavedení zkušebního provozu. Data z mostního pasportu, současně využívaná v systému, jsou z března 2002 a pro správce, kteří systém začínají využívat, jsou doplňována podle skutečnosti. V systému je již zapracováno stávající územní členění a rozdělení mostních objektů na jednotlivé správce. Pro ucelené databáze je možný individuální převod dat po předchozí konzultaci se zpracovateli. Vlastní vkládání dat je přes vstupní tabulky. Základní tabulka je přehled mostů, kde je uvedeno číslo mostu, staničení, název a počet polí. Základní informací o každém objektu je jeho identifikátor (ID), označený jako Identifikátor mostu, což je nezaměnitelné systémové číslo, které jednoznačně definuje každý mostní objekt.
Dále navazují vstupní tabulky pro základní údaje, základní pasport, nosné konstrukce a spodní stavby, stavební stav a zatížitelnost a na závěr náčrt (pro mostní list) a přehled o provedených prohlídkách i základní tabulka údržby. Zatížitelnost a stavební stav a přehled o prohlídkách jsou vkládány jako výsledek hlavní nebo mimořádné prohlídky a jsou po celou dobu životnosti objektu evidovány chronologicky za sebou, takže je jednoznačně dáno, jak se jednotlivé hodnoty získaly. V základní tabulce údržby se zobrazí přehled navrhovaných opatření jako výsledek jednotlivých prohlídek a přehled nesplněných požadavků na údržbu, zadaných v údržbovém modulu. Výstupy z evidenčního modulu jsou tisk mostního listu včetně náčrtu, sestavy výpisu z mostního pasportu, tisk přehledu mostů s uvedením stavebního stavu a zatížitelnosti a tisk vlastní sestavy s výběrem libovolných údajů z pasportu.
INSPEKČNÍ MODUL (obr. 2)
Ten umožňuje ukládání dat o provedených prohlídkách mostních objektů, tisk protokolů z těchto prohlídek a informace o opatřeních, potřebných pro plánování údržby a oprav mostů. Základem inspekčního modulu je vstupní tabulka s údaji o provedených prohlídkách, kde je uveden typ prohlídky, zpracovatel prohlídky a datum. Součástí vstupní tabulky je též seznam oprávněných osob. Jsou evidovány samostatně hlavní a mimořádné prohlídky a běžné prohlídky. Všechny provedené prohlídky jsou opět chronologicky evidovány za sebou. Při popisu mostního objektu a závad je popis konstrukce v prohlídce členěn do oddílů a pododdílů.
U prováděné prohlídky je vytvoření jednotlivých oddílů a pododdílů prováděno automaticky a může být libovolně upravováno a měněno. Další upřesnění je určení pozice (číslo podpěry nebo číslo pole), které se generuje automaticky po zadání počtu polí ve vstupní tabulce a může být ještě upřesněno (např. 1. pole, 2. nosník). Návrh opatření je možné provádět okamžitě při popisu závad včetně vlivu závady na stavební stav konstrukce nebo obecně po skončení popisu závad. Při okamžitém návrhu opatření je ve formuláři automaticky upřesněno místo závady. Členění naléhavosti opatření je provedeno obdobně jako je uvedeno v katalogu závad. Rozhodnutí o změně stavebního stavu a zatížitelnosti je rozděleno do dvou částí:
-
určení stavebního stavu a koeficientu zatížitelnosti (samostatně pro spodní stavbu a nosnou konstrukci), stanovení použitelnosti a poznámky,
-
údaje o zatížitelnosti včetně způsobu, jak byla zatížitelnost určena.
Na závěr je uvedeno hodnocení péče o most a stanovení termínu další prohlídky.
Fotodokumentace umožňuje přímé zobrazení fotografií ve formátu .jpg při zpracování prohlídky a provedení popisu jednotlivých fotografií. Všechny fotografie se ukládají na serveru a jsou volně přístupné pro uživatele s příslušným oprávněním ke vstupu do systému. Výstupy, zpracované k dnešnímu datu, jsou protokoly o provedených prohlídkách, tisk vybrané fotodokumentace a tisky návrhu opatření. Navržené tiskové sestavy umožňují jednotný tisk formulářů prohlídek.
Dokončení článku včetně všech obrázků si můžete přečíst v dubnovém čísle 2/2005.