Studium vlivu solícího prostředku na korozní odolnost nátěrového systému
Rubrika: Povrchová ochrana
Životní prostředí, ve kterém žijeme, je stále agresivnější, což vede ke zvýšenému koroznímu napadání průmyslových výrobků. To vyžaduje stále lepší a lepší protikorozní ochranu, s důrazem na její ekologičnost. Příspěvek je zaměřen na studium přilnavosti dvou typů nátěrových systémů, z nichž jeden je ekologický vodou ředitelný nátěrový systém a tyto jsou aplikovány na otryskaný ocelový povrch a vystaveny dvěma korozním prostředím.
EXPERIMENTÁLNÍ PRÁCE
Vzorky ocelového substrátu byly před aplikací povlaku mechanicky očištěny otryskáním na stupeň čistoty Sa 2½, zaprášenost se vykazovala mezi stupněm 4 až 5, naměřená drsnost otryskaného ocelového substrátu byla Ra = 7,5 μm. Vzorky vykazovaly před aplikací nátěru vysokou zaprášenost ocelového substrátu. Nátěrový systém byl nanesen na otryskaný ocelový povrch pomocí štětce. Po vytvrzení nátěru byly vzorky vystaveny dvěma korozním prostředím. Poté byla provedena odtrhová zkouška přilnavosti a mřížková zkouška. Naměřené údaje jsou zaznamenány do tabulek a na základě těchto hodnot jsou vypracovány grafy.
NÁTĚROVÉ HMOTY
Nátěrová hmota A – dvousložkový vodou ředitelný email, určený pro základní i vrchní antikorozní nátěry kovových podkladů s požadavky na chemickou a antikorozní odolnost a životnost v interiéru i exteriéru.
Nátěrová hmota B – dvousložkový, silnovrstvý, abrazi odolný vysokosušinový nátěr na bázi epoxidové pryskyřice plněné skleněnými vločkami.
KOROZNÍ PROSTŘEDÍ
Zkouška v korozní komoře – zkouška byla provedena dle ČSN ISO 9227, vzorky byly umístěny do korozní komory po dobu 14 dní. Zkouška v solné lázni – zkouška byla provedena v lázni, která se používá pro zimní postřik vozovek, o koncentraci chloridu sodného 20 %. Lázeň tvořila pitná voda z vodovodního řadu, smíchána v poměru 10:2 s posypovou solí používanou na ostravských komunikacích při zimní údržbě. Vzorky byly ponořeny do solné lázně po dobu 19 a 32 dnů.
MŘÍŽKOVÁ ZKOUŠKA
Zkouška byla provedena podle normy ČSN EN ISO 2409 – viz tabulky 1 a 2.
ODTRHOVÁ ZKOUŠKA PŘILNAVOSTI NÁTĚROVÉHO SYSTÉMU
Zkouška byla provedena podle normy ČSN EN 4624 – viz tabulky 3 a 4.
TLOUŠŤKA SUCHÉ VRSTVY NÁTĚROVÉHO SYSTÉMU
Tloušťka suché vrstvy nátěrového systému byla měřena po vytvrzení nátěrového systému a po vyjmutí z korozních prostředí.
ZÁVĚR
Cíl experimentálních prací spočíval ve zjištění, jaký vliv má agresivní korozní prostředí na přilnavost dvou nátěrových systémů k ocelovému povrchu. Jde o dvě korozní prostředí – solná lázeň (posypová sůl, která se v zimních měsících používá k úpravě komunikací) a urychlená zkouška v korozní komoře.
Graf 1 – Porovnání průměrných hodnot odtrhových pevností [1]
Graf 2 – Porovnání průměrných hodnot úbytků tlouštěk [1]
Na základě uvedených výsledků je patrné, že přilnavost těchto nátěrových systémů je velmi dobrá. Nejnižší hodnota přilnavosti byla prokázána u vzorku, který byl 32 dny v solné lázni (nátěrový systém A), ale i tuto přilnavost lze hodnotit jako vyhovující. U mřížkové zkoušky, byly všechny vzorky klasifikovány stupněm 1–2, což znamená, že je nátěrový systém vyhovující. U všech vzorků došlo k úbytku tloušťky nátěrového systému. Větší úbytky byly naměřeny u vzorků s nátěrovým systémem B (největší úbytek byl po vyjmutí z postřikové solné lázně po 32 dnech). Nátěrový systém A vykazoval také nejvyšší úbytek po vyjmutí z postřikové solné lázně po 32 dnech, ale tyto úbytky nebyly až tak vysoké.
Závěrem lze hodnotit, že nátěrové systémy vykazují dobrou přilnavost k podkladovému materiálu i přes velkou zaprášenost povrchu substrátu a působení korozního prostředí.
LITERATURA:
- Podjuklová, J.: Speciální technologie povrchových úprav I., Učební texty VŠB – TU Ostrava 1994, 1. vydání, 71 s., ISBN 80-7078-235-8
[1] Šrubař, P.: Studium vlivu solících roztoků na změnu korozní odolnosti ochranných povlaků, 2008, 52 s. + přílohy, diplomová práce obhájena na VŠB – TU Ostrava
Study of the impact of salting preparation on corrosion resistance of coating system
The impact of surface treatment of steel structure substrate prior to the application of coating system is one of the important factors impacting adhesion of the substrate coating and its corrosion resistance and stability of steel structure on which the coating is applied. The article studies ecological costing for application on bridge structures and its suitability in corrosion environment which have impact on bridge structures mainly in the winter period (e.g. salt, water and other elements, etc.).