KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Zajímavosti    Stadiony pro fotbalové MS 2014 v Brazílii: Nasazení velké flotily jeřábů Liebherr

Stadiony pro fotbalové MS 2014 v Brazílii: Nasazení velké flotily jeřábů Liebherr

Publikováno: 2.4.2013
Rubrika: Zajímavosti

Devět ze dvanácti stavebních projektů stadiónů pro fotbalové mistrovství světa 2014 bude realizováno za pomoci jeřábů Liebherr. Pro tuto velkou sportovní událost, která v Brazílii proběhne od 12. června do 13. července 2014, se hostitelská města snaží vybudovat vhodnou stadiónovou infrastrukturu nebo tu stávající alespoň zmodernizovat.

Ve městech Cuiabá (Arena Pantanal), Manaus (Arena Amazônia), Natal (Arena das Dunas), Recife (Arena Pernambuco), Salvador (Arena Fonte Nova) a São Paulo (Arena Corinthians) bude postaveno šest nových stadiónů. Dalších šest hostitelských měst zmodernizuje stadióny stávající. Jedná se o Belo Horizonte (Estádio Mineirão), Brasília (Mané Garrincha), Curitiba (Arena da Baixada), Fortaleza (Estádio Castelão), Porto Alegre (Estádio Beira-Rio), jakož i slavný stadión Maracanã v Rio de Janeiro. Technické i časové zadání pro všechny projekty zpracovala FIFA (Fédération Internationale de Football Association).

Celkové investice do nové výstavby a modernizace činí odhadem více než 1,9 mld. BRL (690 mil. euro).

U těchto projektů budou použity následující jeřáby Liebherr: 15 věžových otočných jeřábů série EC-B, EC-H a HC se zátěžovými momenty 110 až 280 mt, deset mobilních jeřábů LTM na terénním podvozku s maximální nosností 100 až 500 tun, čtyři velké pásové jeřáby o nosnosti 400 až 1 350 tun, jakož i jeden 100tunový teleskopický pásový
jeřáb.

NOVÁ ARENA CORINTHIANS V SÃO PAULU
Arena Corinthians v São Paulu o celkové rozloze 200 000 m2 se nachází v blízkosti stanice metra a nádraží; nahrazuje dosavadní tréninkové středisko Corinthians, jež je jedním z tradičních brazilských fotbalových klubů. Do tohoto stavebního objektu se investuje více než 800 mil. BRL (300 mil. euro). Po ukončení stavebních prací v prosinci 2013 nabídne tento stadión místa pro 65 800 diváků. V nové aréně Corinthians proběhne dne 12. června 2014 zahajovací zápas a také pět dalších utkání, včetně jednoho semifinálového zápasu.

Projekt byl oficiálně zahájen v květnu 2011, v září 2012 bylo dokončeno 49 procent stavby stadiónu. Příslušná stavební firma, Construtora Norberto Odebrecht, pracuje na tomto projektu s 2 000 zaměstnanci.

Odebrecht, jakožto Liebherr zákazník, nasadí v tomto projektu starší jeřáby s velkými nosnostmi série HC, které již desetiletí prokazují svou spolehlivost a výkonnost. Dva 195.3 HC, dva 98.3 HC a jeden věžový otočný jeřáb 450 C nabízejí výšky háku až 56 m, maximální nosnost v rozsahu 8 000 až 20 000 kg a maximální vyložení 50 m, popř. 57 m. Nosnost při maximálním vyložení činí 2 900 kg (195.3 HC), 1 500 kg (98.3 HC) a 7 700 kg (450 HC).

Pásový jeřáb LR 11350, který je největším pásovým jeřábem Liebherr, momentálně nasazeným v Latinské Americe, se v aréně Corinthians použije pro usazení části tribuny. Poté zůstane k dispozici pro práci s dalšími těžkými břemeny. Maximální nosnosti LR 11350 v hodnotě 1 350 tun se dosáhne na 60 m dlouhém hlavním výložníku s výložníkem Derrick a přídavným vozíkem s protizávažím s rádiusem 12 metrů. LR 11350 má maximální délku výložníku 228 m, které se dosáhne kombinací hlavního výložníku a kyvné špice, vždy o délce 114 metrů. Z toho vyplývá maximální výška háku 223 m. Díky své konvenční A-konstrukci může LR 11350 při použití podpůrných systémů vztyčit hlavní výložník na délku až 102 m, aniž by byl zapotřebí výložník Derrick. Se systémem Derrick je možné dosáhnout délky hlavního výložníku až 150 m.

Mimo to byly v tomto projektu použity dva 200tunové teleskopické jeřáby LTM 1220-5.2 a jeden 100tunový LTM 1100-4.2 pro další úkoly při zdvihání.

MODERNIZACE STADIÓNU ESTÁDIO MINEIRÃO V BELO HORIZONTE
Výsledkem modernizace Estádio Mineirão v Belo Horizonte bude velmi moderní stadión, který nabídne místa až pro 66 800 diváků. Na tomto stadiónu se odehraje šest zápasů mistrovství světa 2014, mimo jiné i semifinálový zápas.

Stavební práce byly zahájeny 25. ledna 2010 a měly být ukončeny 21. prosince 2012. Stadión musí být dokončen pro Konfederační pohár FIFA 2013, protože se zde mají pořádat dva skupinové zápasy a jedno semifinále.

Zákazník firmy Liebherr – Real Guindastes e Equipamentos Ltda. – použil pro tento stavební záměr tři nové jeřáby Liebherr typu 280 EC-H 12 Litronic, které až do srpna 2012 zabezpečovaly spolehlivou a rychlou logistiku na staveništi. Tyto vynikající jeřábové modely jsou známé svou vysokou překládkovou kapacitou a je možné je provozovat s maximálním poloměrem 75 m a s nosností až 2 800 kg na konci výložníku.

Verze Litronic nabízí o 20 procent vyšší nosnost, která se ovládá stisknutím tlačítka na dálkovém ovládání Litronic. Stavební jeřáby Litronic jsou standardně vybaveny omezovacím systémem pracovního prostoru ABB, aby se zabránilo otáčení přes zablokované zóny. V nejjednodušším případě lze například dosáhnout toho, že jeřábník nebude pracovat s jeřábem nad železničními kolejemi. Tento systém řízení jeřábu kontroluje, řídí a koordinuje všechny důležité funkce jeřábu.

Na Estádio Mineirão provozovala firma Real Guindastes dále i dva teleskopické pásové jeřáby LTR 1060 a LTR 1100 a tři teleskopické autojeřáby LTM 1220-5.2, LTM 1300-6.1 a LTM 1350-6.1.

MODERNIZACE STADIÓNU ESTÁDIO BEIRA RIO V PORTO ALEGRE
Na stadiónu Estádio Beira Rio v Porto Alegre, který se momentálně modernizuje tak, aby mohl pojmout asi 50 300 diváků, se bude pořádat pět zápasů fotbalového mistrovství světa 2014. Flotila jeřábů Liebherr se pro tento projekt skládá z pěti věžových otočných jeřábů, jednoho pásového jeřábu a jednoho teleskopického mobilního jeřábu.

Do parku věžových otočných jeřábů Liebherr patří na tomto staveništi jeřáby EC-B Flat-Top (bez špičky věže) a EC-H Standard-Top (se špičkou věže) se zátěžovými momenty v rozsahu 130 až 280 mt.

Překládku těžkých nákladů zajišťuje v tomto projektu 750tunový pásový jeřáb LR1750. Tento jeřáb spojuje vysokou nosnost s velmi vysokým komfortem ovládání. Jeho inovativní systém výložníku SLK je koncipován pro jednoduchý transport, avšak zároveň nabízí nosnost, která je potřebná pro široké spektrum instalací s výškou náboje až 125 m.

Flotilu Liebherr v ‘Estádio Beira Rio’ doplňuje mobilní jeřáb LTM 1100-4.1 na terénním podvozku o nosnosti 100 tun.

MODERNIZACE STADIÓNU MANÉ GARRINCHA VE MĚSTĚ BRASÍLIA
Velká flotila jeřábů Liebherr pomáhá také při modernizaci stadiónu Mané Garrincha ve městě Brasília, který po dokončení nabídne místa pro 71 400 diváků a stane se místem konání sedmi zápasů mistrovství světa FIFA 2014 (mimo jiné i zápas o 3. místo), jakož i zahajovacího zápasu Konfederačního poháru FIFA 2013. Práce na modernizaci by měly být dokončeny v prosinci 2012.

Flotila Liebherr nasazená v tomto projektu zahrnuje mimo jiné i dva věžové otočné jeřáby typu 110 EC-B6. Stejně jako všechny Flat-Top jeřáby Liebherr EC-B vychází i tento
model z modulárního konceptu, takže systém věže je kompatibilní se všemi jinými jeřáby této kategorie. Maximální nosnost činí 6 000 kg a při pracovním poloměru 55 m lze na konci výložníku zvedat břemena až 1 500 kg.

Dalším jeřábem na tomto staveništi je teleskopický pásový jeřáb LTR 1100, vyznačující se hybridním designem, který kombinuje výhody teleskopického jeřábu s výhodami obvyklého pásového jeřábu. LTR 1100 má maximální nosnost 100 tun. Jeho šestidílný, 52 m dlouhý teleskopický výložník může být rychle a plně automaticky vysunut do potřebné polohy.

Kromě toho pracují v Mané Garrincha spolehlivě tři teleskopické jeřáby typu LTM-1220-5.2 (220 tun), LTM-1100-4.2 (100 tun) a LTM-1120/1 (120 tun).

JEŘÁBY LIEBHERR SE POUŽÍVAJÍ V PĚTI DALŠÍCH PROJEKTECH STADIÓNŮ
Jeřáby Liebherr byly použity i při projektech modernizace stadiónu Maracanã v Rio de Janeiro (teleskopický mobilní jeřáb LTM 1500, pásové jeřáby LR 1750 a LR 1400/2), na stadiónu Arena Fonte Nova v Salvadoru a na stadiónu Estádio Castelão ve městě Fortaleza (v obou případech teleskopické jeřáby LTM-1500).

Na staveništích obou nových stadiónů Arena Pantanal v Cuiabá a Arena Pernambuco v Recife slouží tři nové věžové otočné jeřáby ze série EC-H a EC-B.

Z podkladů Liebherr Brasil GMO LTDA a LIEBHERR-STAVEBNÍ STROJE CZ s. r. o.

Stadiums for the 2014 FIFA World Cup held in Brazil: Employment of a Large Fleet of Liebherr Cranes
Nine from twelve construction projects for 2014 world cup stadiums are to be constructed via Liebherr cranes. Hosting cities are trying to build an appropriate stadium infrastructure or at least, to modernize the existing one for this great sport event which is taking place between June 12 and July 13, 2014.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Arena Corinthians São PauloEstadio Mineirão Belo HorizonteEstadio Mineirão Belo Horizonte

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

ČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normyČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normy (407x)
Na dvě stovky posluchačů z řad odborníků na požární ochranu si našly 2. února 2012 cestu do Atelieru D na Stavební fakul...
AERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemiAERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemi (58x)
AERO-THERM znamená revoluci v izolaci a zateplování budov a objektů. AERO-THERM je nanotechnologie, která je schopna dík...
K navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah podle eurokódů (56x)
Problematika navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah doznala zrušením původních českých technických norem a jeji...

NEJlépe hodnocené související články

„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Jindřich Řičica, předseda Asociace dodavatelů speciálního zakládání staveb...
Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili?Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili? (5 b.)
Autoři v článku popisují architektonické, konstrukční a materiálové řešení nové hasičárny v Krásné Studánce. Ta neslouží...
V mnoha směrech rekordní Bauma 2019V mnoha směrech rekordní Bauma 2019 (5 b.)
Po třech letech a tour v Indii a Číně se veletrh Bauma vrátil na výstaviště v bavorské metropoli – do Mnichova. Největší...

NEJdiskutovanější související články

Dřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdíDřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdí (9x)
Koncept „dřevostavba“ není zatím přesně definován. Tímto pojmem budeme rozumět stavební dílo, pro jehož nosnou konstrukc...
Analýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinekAnalýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinek (5x)
Zinkové povlaky tvoří nejefektivnější antikorozní ochranu ocelových výrobků. V práci je představena analýza nákladů...
AERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemiAERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemi (3x)
AERO-THERM znamená revoluci v izolaci a zateplování budov a objektů. AERO-THERM je nanotechnologie, která je schopna dík...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice